Galilei és az inkvizítorok

M i n d e n t u d á s E g y e t e m e Magyarországon a középosztály és a nagybirtokos arisztokrácia még a XX. század elején is csak önmagát tekintette nemzetnek, kirekesztve abból a társadalom többségét kitevő parasztságot és munkásságot. Ezzel a nemzetszűkítéssel szállt szembe az 1930-as években az a szellemi és politikai törekvés, amelyet népi irodalomnak és népi mozgalomnak nevezünk – kezdte előadását a Mindentudás Egyetemén Görömbei András irodalomtörténész, a Debreceni Egyetem Irodalomtudományi Intézetének igazgatója.

–
2005. 03. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A népi mozgalom tagjai a demokratikus átalakulást halaszthatatlannak ítélték a magyarság megmaradása szempontjából. A nemzetből korábban kihagyott néposztályok felszabadítása útján akartak demokratikus magyar nemzetet formálni. A népi írók legfontosabb törekvése az új, európai mintájú nemzettudat megteremtése volt. Ez a program fogta egységbe a különféle származású, műveltségű, esztétikai ízlésű írókat. Származásukat tekintve a népi írók közül legtöbben a parasztságból jöttek. Egy részük – például Erdélyi József, Illyés Gyula, Tamási Áron, Kovács Imre, Darvas József – magasabb iskolái révén már fiatalon értelmiségivé lett. Más részük pedig – Veres Péter, Sinka István, Szabó Pál – magasabb iskolák nélkül, önművelés révén vált íróvá. De voltak, akik a középosztályból, többnyire vidéki értelmiségi családból származtak: például Németh László, Kodolányi János vagy Féja Géza. A népi írók eltérő utakon keresték a közös célt. Egymás között is éles vitáik voltak. Az akkori fogalmak szerint baloldali, középen lévő és jobboldali egyaránt volt köztük. Ám valamennyiük közvetlen élménye volt a falu élete. Az ország legkülönfélébb tájairól származtak, így összességükben az egész ország ismeretét hozták az irodalomba.
Noha a harmincas évek elején a népi írók a parasztság gazdasági és politikai felszabadítását látták a legfontosabb aktuális társadalmi feladatnak, számukra a nép az egész nemzetet jelentette. A népi jelzőt annak a politikai gondolkodásnak és cselekvésnek a jelölésére használták, amelyik egyszerre irányult a magyarság szociális és nemzeti problémáinak a megoldására. A társadalmat úgy akarták megváltoztatni, szociálisan igazságossá tenni, hogy közben nem feledkeztek meg a magyarság súlyos nemzeti problémáiról. Ezért volt a népi irodalomnak az erős társadalmi érdeklődése mellett határozott nemzeti jellege. A legfontosabbnak azt tartották, hogy a magyar önismeretben a nemzet sorskérdéseinek világos megmutatása legyen az alap, s az új értelmiség felelősséget vállaljon a magyarságért. A magyar nézőpont azonban sohasem jelentette más népek lebecsülését. A népi írók a magyar nemzet boldogulását a kelet-közép-európai népek közösségében keresték. Valamenynyien úgy érezték, hogy az író felelős népe sorsáért. Hittek abban, hogy az irodalom a maga tudatosító, eszméltető és cselekvésre késztető lehetőségei révén a nemzeti közösség felemelésének eszköze lehet. A népi írók népiségének a közösségi felelősségtudat a lényege, nem pedig a népköltészeti műformák utánozása. Ezért különbözik alapvetően a népiség az irodalmi népiességtől, amely a népköltészetet utánozó irodalmi alkotások megnevezésére szolgál. A népi irodalom és a nyomában kibontakozott népi mozgalom jellegadó vonása az volt, hogy összekapcsolta a társadalmi és a nemzeti szempontokat. Éppen ez különböztette meg a népi írókat a baloldali radikalizmus képviselőitől. Ez volt a gyökere a népi–urbánus ellentétnek. A népiek is alapvető társadalmi változásokat sürgettek, de nem fogadták el a baloldali radikalizmus nemzeti szempontokat mellőző ideológiáját.
A népi írók történelemszemléletének fontos eleme volt az a felismerés, hogy történelmünk során valamely külső és idegen hatalomra való támaszkodás sohasem segítette elő a nemzeti fejlődést. Ez a történelmi tapasztalat vezette a népi írókat, mindenekelőtt Németh Lászlót arra, hogy a magyarság saját útját keresse. Ezt nevezte ő harmadik útnak. A kapitalizmus és a kommunizmus alternatívájával szemben harmadik oldalt keresett, amelyik mentes eme szélsőségek hibáitól. Ezt hirdette meg 1943-ban a második szárszói konferencián elmondott előadásában is. A harmadik út gondolata a népi mozgalom jellegadó eszméje lett. De az adott történelmi körülmények között a harmadik út eszméje nem juthatott többre, mint hogy megfogalmazza egy független, szabad Magyarország igényét. A népi írói mozgalom egyik csúcspontját ugyan a Márciusi Frontban érte el, amelynek tizenkét pontba foglalt programját 1937. március 15-én Kovács Imre ötezer főnyi tömeg előtt ismertette a Nemzeti Múzeum lépcsőiről: demokratikus átalakulást, földreformot, a munkásság és parasztság érdekeinek a közösségét, antifasizmust, a Duna menti népek összefogásának szükségességét hirdette. De a népi mozgalom szellemi magaslata a második szárszói konferencia volt 1943 augusztusában. Ennek az volt a célja, hogy nagy nyilvánosság előtt tisztázza a népi mozgalom társadalmi és gazdasági alapelveit. Ekkor azonban, a történelem különösen feszült pillanatában már élesen polarizálódtak a nézetek. A két pólust Erdei Ferenc és Németh László nézetei jelentették. Erdei Ferenc álláspontja szerint a magyarság számára nincs más út, mint a szocializmus a fasizmussal szemben. Németh László viszont sem a fasizmust, sem a bolsevizmust nem fogadta el, hanem egy harmadik út koncepcióját fejtette ki.
A harmincas évek közepéig a parasztság helyzetéről főleg szépirodalmi munkák, regények, novellák, színdarabok és versek tudósítottak. Aztán megszületett a két sajátos népi műfaj: az önéletrajz és a szociográfia. A népi írók legtöbbje korai önéletrajzot írt. Belső szükségletből szólaltak meg ezek az önéletrajzok, s valamennyi fölrázóan új önismereti tartományokkal formálta a nemzet tudatát. A szociográfiák is döbbenetes tényeket tártak a nemzet elé. Elsüllyedt falvakról, a nép önpusztító, néma forradalmáról, a paraszti életforma kilátástalanságáról, a magyarság alsóbb néprétegeinek pusztulásáról adtak számot. Ki-ki annak a vidéknek az életét rajzolta föl irodalmunk térképére, ahonnan származott, amelyiknek a mélyvilágát legjobban ismerte. Így jött létre szinte kollektív alkotásként a két háború közti ország hatalmas szociográfiai körképe. Illyés Gyula Puszták népe című műve az önéletrajz és a szociográfia szintézise. Tamási Áron novellái és regényei a székely világot rajzolták rá a magyar irodalom térképére. Ábel a magyar irodalmi mítosznak éppoly maradandó alakja, mint János vitéz vagy Toldi Miklós.
Az 1948-as kommunista hatalomátvétel után a népi írók nemzeti törekvései ellenségesnek minősültek, szociális elképzeléseiket pedig alapvetően eltorzítva kompromittálta a diktatúra, s ez magát a népi írói tábort is megosztotta. A népi írók legjobbjai műveikkel kezdettől fogva szemben álltak a diktatúrával. Illyés 1950-ben írt verse, az Egy mondat a zsarnokságról a zsarnokság természetének világirodalmi mértékkel nézve is kiemelkedő szintű leleplezése. Bartók című versében pedig 1955-ben, a kötelező optimizmus idején mondta ki a szállóigévé vált igazságot: „Csak növeli, ki elfödi a bajt.” Németh László 1953-ban írt Galilei című drámája az inkvizíció módszereiben a kommunista diktatúra természetét is bemutatta. Rákosi Mátyás Kállai Gyulával olvastatta el a Galileit. Kállai véleménye az volt róla, hogy „a darab irodalmilag jó, de számos célzás van benne, amit a fasizmus alatt a fasizmusra értettek volna, de minthogy népi demokráciában élünk, arra értenének”. A Galileit végül csak 1956. október 20-án mutatták be.
Az 1956. októberi forradalomban a népi írók a harmadik út megvalósulásának lehetőségét látták, a nemzet újjászületéseként köszöntötték. A forradalom leverése után a kommunista hatalom a népi írókat tekintette egyik fő ellenségének. 1958-ban párthatározatban ítélte el őket az „ellenforradalom” előkészítésében vállalt szerepük és a szocialista öntudat kialakulását veszélyeztető „nacionalizmusuk” miatt. A népi mozgalom és az 1956-os forradalom célkitűzései valóban közösek voltak. Az idők folyamán változott az az eszme, az a közvetlen társadalmi-nemzeti feladat, amelyik a népi írókat akkor is összefogta, amikor már nem használták a népi író kifejezést, mert szűkítő értelműnek érezték. A második világháború után összetartó erő volt a bolsevizálás elleni védekezés, a demokratikus és nemzeti hagyományokhoz való hűség, majd a forradalom idején a nemzeti függetlenség iránti igény kifejezése. Az 1950-es években végrehajtották Magyarországon a mezőgazdaság erőszakos kollektivizálását. Ennek a drámája ösztönözte a népi írók örökségét tudatosan vállaló fiatal tollforgatókat arra, hogy megújítsák a szociográfiát. Az új szociográfiai hullám országos visszhangot kiváltó darabja Csoóri Sándor Tudósítás a toronyból című könyve volt. A szociográfiát a szépirodalomba emelte Sánta Ferenc Húsz óra című könyve, amelynek riporter hőse egy 1956-ban elkövetett gyilkosság okait nyomozva ad széles társadalmi körképet. Az újabb erdélyi magyar irodalom első remekműve, Sütő András Anyám könnyű álmot ígér című könyve is a népi irodalom, elsősorban a Puszták népe ösztönzését hasznosította.
A magyarság népesedési gondjait először Illyés Gyula Pusztulás című drámai esszéje vitte be a köztudatba 1933-ban. Ez a szempont azóta mindig jelen van a nemzeti felelősségtől áthatott népi irodalomban. A magyarság létszámának drámai fogyatkozása az 1960-as évek elején Illyés Gyulát is, Veres Pétert is foglalkoztatta. Ezt a súlyos nemzeti problémát az 1960-as évek elejétől Fekete Gyula művei vizsgálták a legmélyebben. Ő nemcsak a magyarság fogyásának drámai következményű tényeit tárta fel, hanem a politika cinikus felelőtlenségét is leleplezte.
A második világháborút követő békediktátumok a kisebbségeket a többségi ország belügyének hatáskörébe utalták. Ez a szomszédos országokhoz csatolt kisebbségi magyarságot teljesen kiszolgáltatta a többségi nemzetek nacionalista törekvéseinek. Magyarországon viszont a nemzeti gondok említésére is a nacionalizmus bélyegét sütötték. Így aztán az országban nemzedékek nőttek fel anélkül, hogy hallottak volna a határainkon kívül rekesztett több mint hárommillió magyarról. A hivatalos Magyarország sem a kisebbségi, sem a nyugati magyarokat nem tekintette a magyar nemzet részének. Lemondott a magyarság egyharmadáról. Ezzel a képtelen politikával és nemzeti felelőtlenséggel Illyés Gyula már a hatvanas évek elején szembeszállt. Ahol csak tehette, nemzetközi fórumokon is szót emelt a nemzeti kisebbségek védelmében. Ebben a munkában legfontosabb társa, sok esetben ösztönzője, majd legkövetkezetesebb, legbátrabb és legnagyobb hatású folytatója Csoóri Sándor lett.
Ha azt vizsgáljuk, hogy az 1948 utáni irodalmunk miként segítette a nemzeti szabadság eszméjének az ébrentartását és a magyarság nemzeti önismeretének a mélyítését, akkor szembetűnik, hogy a népi íróknak és az újabb nemzedékek hozzájuk szorosan kötődő tagjainak ebben kiemelkedő szerepük van. A népi irodalom legfontosabb öröksége az, hogy az irodalmat a nemzeti önismeret és történelemalakítás felelősségével gazdagította. Sokféle érték van egy nemzet irodalmában. Ezek az értékek nem ellenfelei, hanem kiegészítői egymásnak. A népi irodalom szemléleti öröksége ma is időszerű és nélkülözhetetlen számunkra, hiszen az európai történelemnek nemzetként leszünk alakítói vagy áldozatai.

*****
A fenti szöveg a február 24-én Debrecenben elhangzott előadás rövidített változata. Megtekinthető március 19-én (szombaton) 9.40-kor a Duna Televízió és 20-án (vasárnap) 13 órakor az MTV, valamint 23 órakor az M 2 műsorán. A következő előadást 21-én 19.30-kor a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Kozma László termében (Budapest XI., Magyar tudósok körútja 2.) Fodor Zoltán tartja A világ keletkezése és az elemi részek fizikája címmel. A részvétel ingyenes, az előadások teljes szövegét a hozzászólásokkal és a vitával együtt a www.mindentudas.hu weblapon találják meg az érdeklődők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.