Hosszú utazások a koponya körül

Pár nappal ezelőtt nagy spanyol ünnep volt Los Angelesben, ugyanis a legjobb külföldi filmnek járó Oscar-szobrocskát Alejandro Amenábar vehette át A belső tenger című filmjéért. A film Ramon Sampedro Levelek a pokolból című könyve alapján készült egy férfiról, aki harminc év ágyhoz kötöttség után méltósággal szeretett volna meghalni.

Nedbál Miklós
2005. 03. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jó pár díjat besöpört tavalyi spanyol premierje óta a film, a velencei filmfesztiválon például megkapta a szakmai zsűri fődíját. A sikerben valószínűleg az is közrejátszott, hogy a rendező olyan témát dolgozott fel, amely az utóbbi években is szinte folyamatosan napirenden van: a „kegyes” halál kérdését. „Lazíts, képzelj el egy filmvásznat, amelyen a kép lassan nyílik ki. Képzeld el rajta e kedvenc helyedet (ez itt a tenger), figyelj a légzésedre, s lazítsd el a teljes tested. Figyelj a részletekre!” És ekkor jön a vihar. Ramon (Javier Bardem) közel harminc éve fekszik ágyhoz kötötten: egy fiatalkori baleset, egy sziklaugrás miatt nyaktól lefelé teljesen lebénult. Testvérével és annak családjával, édesapjával él együtt, mégis harminc éve a másvilágra készül. Életét azonban megváltoztatja két nő érkezése: egy ügyvédnő, Julia (Belém Rueda), aki halálhoz való jogát igyekszik képviselni a bíróságon (ugyanakkor maga is beteg), és egy hölgy a faluból, a kétgyermekes Rosa. Ramonnak három láb távolság megtétele is egy lehetetlen utazás, fantázia. Ezért akar meghalni. A családban mindenki másképpen látja Ramon halálvágyát: tiltják, tűrik, támogatják. Leginkább testvére és édesapja nem akarja a döntést elfogadni, amint az apuka mondja: „Egy rosszabb van annál, hogy valaki elveszti gyermekét, ha saját maga akar meghalni.” Julia, az ügyvédnő és Ramon beszélgetései alapján lassan feltárul a múlt, de a férfit csak a jövő érdekli, a méltóságos halál. Számára csak belső utazás létezik, egy belső tenger, egész életében a tengereket járta, képzeletbeli repülés ki az ablakon, a tengerpartra, ahol magához ölelheti szerelmét. De úgy érzi, nem tud „így” szeretni. „Aki engem igazán szeret, az segít meghalni” – mondja.
A film egy sorsot mutat be, egy nézőpontot, egy döntést. Ramon ágyhoz kötött szerepét, személyét fantasztikusan alakítja Javier Bardem, csupán hangjával, mimikájával, cinikus megjegyzéseivel, belső utazásaival. Az egész „kegyes” halál kérdés a családi környezetre lett leszűkítve, szinte minden egyes tag más-más nézőpontot képvisel. Mindenki el is mondja a magáét, ami a sematizmus határán mozog, de azért semmiképpen sem felszínes. De hiába minden, bírósági döntés ide vagy oda, a döntés Ramoné. Utazás életbe és halálba, utazás a tengeren és a koponya körül. (A belső tenger, feliratos spanyol film, 125 perc. Rendezte: Alejandro Amenábar. Forgalmazza a Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.