Korábban ellenzéki politikusok és civil szervezetek több ízben is figyelmeztettek: a döntés a Magyarországon immár több évtizede példásan jól működő természetvédelmi államigazgatás szétzilálódásával járhat.
Úgy látszik, az aggályok nem voltak alaptalanok. Az internetes lap ugyanis rámutatott: a kormány határozattal döntött a hatósági jogkörök elvonásáról, ezt azonban a természetvédelmi törvény értelmében nem tehette volna meg. Így az idei költségvetési salátatörvénybe „csempészték bele” azt a passzust, amely kellő szinten határoz a kérdésről. „Ahol törvény természetvédelmi és vízügyi hatósági feladatot állapít meg, a feladatot ellátó szerven a környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőséget kell érteni” – olvasható a rövidke rendelkezés. Csakhogy – mutattak rá – nemcsak a nemzeti parkok láttak el hatósági feladatokat, hanem az önkormányzatok is. Például a helyi jelentőségű természetvédelmi területek is a helyhatóságok ellenőrzése alá tartoztak. Az új szabályozás értelmében pedig nem dönthető el, hogy ki ellenőrzi a jövőben ezeket a területeket.
Kaotikus helyzet alakult ki a természetőr-hálózat körül is. – A szabálysértések túlnyomó része a nemzeti parki igazgatóságok által fenntartott őrszolgálat kezdeményezésére indul. Több igazgatóság azóta is folyamatosan gyakorolja ezt a jogkört, mások tartózkodnak tőle, tehát egyértelmű, hogy a jogalkotói szándék eredménye egy nem világos, pontosan nem értelmezhető jogszabály lett – érzékeltette az írás a rendelkezések ellentmondásait.
Haraszthy László, a környezetvédelmi minisztérium természetvédelmi helyettes államtitkára a tárca évindító sajtóbeszélgetésén kérdésünkre még azt állította: az összevonások semmilyen módon nem érintik a természetőr-hálózatot, az őrszolgálatok továbbra is a nemzeti parkok kötelékében működnek majd, s a feladatkörük nem változik.
Baloldali hazugságok az áram áráról: itt a Patrióta leleplezése!