Mégis, kinek a földje?

Kaszás Péter
2005. 03. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Finnország autonóm tartományában, a 96 százalékban svédek által lakott Aland-szigeteken különös becsben tartják a földet. Aland autonómiastatútuma kimondja: földet, illetve ingatlant csak alandi állandó lakhellyel rendelkező személyek vásárolhatnak, az állandó lakhelyhez pedig öt év hivatalos ott-tartózkodás, illetve svéd nyelvtudás szükséges. A „diszkriminatív” rendelkezésből Finnország uniós csatlakozását megelőzőn természetesen támadtak bonyodalmak. Végül mégis sikerült megegyezni: a csatlakozási szerződés II. pontjának első cikkelyében rögzítették, hogy a szigetcsoport megőrizheti a föld vásárlására vonatkozó korlátozásait.
A föld – szülőföld – identitásőrző szerepével, illetve a benne rejlő gazdasági erővel persze nemcsak az alandiak voltak tisztában. Tisztában volt vele például Eduard Benes csehszlovák köztársasági elnök is, amikor hírhedt dekrétumában elrendelte a magyar és német nemzetiségű személyek összes földtulajdonának elkobzását. S hogy Benes megérzései mennyire megalapozottnak bizonyultak, annak igazolására elég körbenéznünk a mai Szlovákiában: a legelmaradottabbak, legszegényebbek éppen – az egykor leggazdagabb – magyarlakta déli régiók, ahol a dekrétumok annak idején lesújtottak. Ahhoz pedig, hogy a két jelenség – a benesi vagyonfosztás és a mai gazdasági visszamaradottság – közt bizonyos ok-okozati összefüggést feltételezzünk, talán nem szükséges túlzottan nagy vakmerőség. S talán – hogy még tovább merészkedjünk – még annak is van némi köze a Benes-érában történt vagyonfosztásokhoz, hogy a szlovákiai magyar kisebbségnek a mai napig nem tudott kialakulni igazi, alulról szerveződő, anyagilag független, de életképes intézményrendszere. Hiányzik a kisebbségi civil szféra, a különböző, biztos gazdasági háttérrel rendelkező egyesületek, szervezetek, amelyekből például a finnországi svédeknek nemcsak hogy bőséggel van, de – Markku T. Hyyppä és Juhani Mäki a Health Promotion International 2001. márciusi számában publikált tanulmánya szerint – elsősorban az általuk szavatolt „társadalmi tőkének” köszönhető, hogy Finnországban a svédek, ugyanolyan életkörülmények közt, lényegesen tovább élnek, mint a finnek (nők esetében közel 5, férfiaknál pedig csaknem 9 év a különbség). De engedjünk meg egy hipotézist magunknak: vajon akkor is ugyanilyen tartása lenne a finnországi svéd kisebbségnek, ha korábban teljes körű vagyonelkobzással sújtják őket? Vajon akkor is divat volna Finnországban – ahogy ma az –, hogy a vegyes házasságokban született gyermekek többségét a szülők svéd iskolába adják? Vagy inkább a felvidéki „modell” érvényesülne, ami szerint ma az egyenes ági, magyar nemzetiségű (!) gyermekeknek húsz százaléka nem magyar iskolában tanul? Okkal feltételezhetjük, hogy Finnországban azért is jár ki a tisztelet a svéd kisebbségnek, mert a balti államban a mai napig rendkívül jelentős a gazdasági erejük. Ideje volna, hogy végre valaki tudományosan is mérleget vonjon, milyen gazdasági-szociális következményei érezhetők ma Szlovákiában a Benes-dekrétumoknak.
S hogy miért jó mindezzel tisztában lenni? A magyarázat egyszerű. Az 180/1995. számú, jelenleg hatályos szlovák földtörvény értelmében azok az elhagyottnak tekintett szlovákiai földek, amelyekért tulajdonosuk 2005. szeptember elsejéig nem jelentkezik, állami, majd önkormányzati tulajdonba kerülnek. Más szóval: a szlovák állam eltörli magántulajdonukat. A jelenlegi adatok szerint a rendelkezés összességében 580 ezer hektár – mintegy két magyarországi megye – földet érint. Olyan elhagyottnak tekintett, úgynevezett „nevesítetlen” földekről van szó, amelyek az utóbbi évtizedekben nem estek át tulajdonosváltáson, vagyis – hihetetlen módon – sem a Benes-dekrétumok, sem a kommunista földpolitika nem érintette őket, tulajdonosuk azonban – miután úgy hiszi, tulajdonjogát évtizedekkel ezelőtt elvesztette – „nem jelentkezik” érte. A jogszabály jelenlegi formájában úgy rendelkezik, hogy az államosítást követően a községek tíz évig nem adhatják el a földet, ám ez a szabályozás gyakorlatilag bármikor módosítható.
Az egész ügyben a legvisszatetszőbb mindazonáltal a tájékoztatás elmaradása. Hiszen a probléma – az 580 ezer hektár föld felgyülemlésének – lényege, hogy az emberek túlnyomó többségének fogalma sincs róla, hogy potenciális földtulajdonos (ne feledjük, a listák csak néhány hónapja elérhetők az interneten, s több mint negyven évvel ezelőtti telekkönyvi állapotokat tükröznek), miközben a szlovák állam éppen az emberek hanyagságára (!) hivatkozva akarja megvonni tulajdonjogukat.
A nevesítetlen földek tulajdonosainak első listáját tavaly augusztusban tette közzé a Szabad Újság című hetilap, ezt követően került fel a Szlovák Földalap internetes honlapjára a teljes, mintegy 780 nevet tartalmazó jegyzék. Ám sokan – főleg az idősek – egyáltalán nem jutnak internethez, s így talán sohasem fogják megtudni, hogy a szülők, nagyszülők, dédszülők féltve őrzött parcellái sohasem estek át államosításon.
Arra, hogy a szlovák földtörvény tulajdonmegvonó intézkedéseinek – a hírhedt és alkotmányellenes 15. paragrafusnak – milyen beláthatatlan következményei lehetnek, többen és többször felhívták a figyelmet. Mint például Faludi Sándor, a Fidesz gazdatagozatának elnöke, Peter Vojtko, a szlovák kataszteri- és kartográfiai hivatal alelnöke, Ernest Valko, az alkotmánybíróság korábbi elnöke, vagy Milan Stefanovic, a nagyszombati egyetem jogi karának professzora, aki a Sme című napilap tavaly november 5-i számában szó szerint azt mondta, hogy a nevesítetlen földekre tulajdonképpen „kisajátítás, konfiskáció, tulajdonmegvonás, államosítás” vár.
További kérdés, hogy vajon az Európai Unió szervei tudnak-e a jogszabályról? Tudják-e, hogy a Szlovák Köztársaságban 2005. szeptember elsején mintegy 780 ezer személy magántulajdonban lévő földjét fogják államosítani?
Az éremnek azonban lehetne egy másik oldala is. Mégpedig, ha a földeket nem tulajdonba, hanem használatba kapnák meg az önkormányzatok, a tulajdonosok ennek következtében bármikor jelentkezhetnének értük. A községek így is tudnának velük gazdálkodni, sőt bérbe is adhatnák őket. (Hasonló mechanizmus működik a szomszédos Ausztriában is: ha a tulajdonos elhagyta földjét, s elérhetetlen, a földre pedig – például útépítéshez – szüksége van az államnak, kisajátítási eljárást kezdenek, majd a vételárat a tulajdonos számára letétbe helyezik, aki bármikor jelentkezhet érte.)
Arról nem is beszélve, hogy – mivel eddig nem volt valódi kampány, s az emberek nem tudják, hogy jogos földtulajdonuk van – valószínűsíthető, hogy egy igazán komoly tájékoztatási hadjárat hatására sokan kapnának észbe és indulnának meg földjeikért. A földtulajdon tényleges birtokba vétele pedig előbb-utóbb egy gazdasági megerősödésnek is kovásza lehetne, ami feltételezhetőleg bizonyos szemléletváltást is eredményezne a – jelenleg rendkívüli ütemben asszimilálódó – felvidéki magyarságon belül. (Gondoljunk csak bele: vajon mennyi pénz kerülne összesen a 780 ezer földtulajdonos zsebébe havonta – különösen uniós telekárak mellett –, ha ki-ki bérbe adná saját földjét?)
Azt a társadalmi státust, valamint önbecsülést és méltóságot, amit a felvidéki magyarság a Benes-dekrétumok következtében vesztett el, a mai napig nem sikerült visszanyernie. Mert bár Magyarországon nem tudják, de szép számmal voltak és vannak olyan felvidéki magyarok, akiket annak idején – a szlovák szomszédok éljenzése mellett – kopaszra nyírt fejjel kergettek ki az utcára, majd miután mindenüket elvették és porig alázták őket, az orruk elé tették a csehszlovák államhoz való hűségnyilatkozatot: ám ők azt sohasem írták alá. Nekik, gyermekeiknek és unokáiknak nagyon fájt december 5-e. És nagyon fájt az is, hogy Magyarország néhány napja megakadályozta, hogy a Benes-dekrétumok ügyével az Egyesült Nemzetek Szervezetének emberjogi bizottsága foglalkozzon. Talán nem járunk messze az igazságtól, ha azt mondjuk: ezeknek az embereknek a szlovák földtörvény a 2005. szeptember elsejei államosítással a kegyelemdöfést fogja megadni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.