Mind több autót vesznek vissza a lízingcégek

Folyamatosan nő a lízingcégek által visszavett autók száma. Becslés szerint tavaly a nem fizető ügyfelek miatt 13–15 ezer autót kellett visszaszerezniük. A versenyben a cégek portfóliója egyre romlik, kockázatuk egyre nő. Az ügyfeleknek az eladósodottság növekedése, a jövedelmekhez viszonyított magas törlesztőrészlet, a felelőtlenség, a nem átgondolt hitelfelvétel, a túlvállalás pedig számtalan egyéni tragédiát is hozhat.

Csákó Attila
2005. 03. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hazánkban a lízingcégek által elért marzsok megközelítik a német cégekét, s a refinanszírozási helyzettől függően 4-5 százalékot tesznek ki. A kockázati költség azonban nálunk jelentősebb. Az ügyfelek alacsony önereje és a használtautó-finanszírozás magas aránya problémát okoz a lízingcégeknek – jelentette ki nemrég Antall Pál, a Magyar Lízingszövetség elnöke. A piacon komoly gond a nem fizetés miatt visszavett autók aránya. Szakmai becslés szerint a hitelszerződések öt százalékát fel kellett mondaniuk emiatt a cégeknek. A lízingcégek döntő többsége banktitoknak minősíti a kockázatos üzleteket, a késve vagy sosem fizető ügyfeleik számát. Mindennek ellenére azt azért lehet tudni, hogy a piacon a visszavett autók száma tavaly elérte a 13-15 ezret, s ez azóta is nő. E probléma szinte valamenynyi társaságot érinti, ám nem azonos mértékben.
Az ügyfelek több ok miatt kerülhetnek a rossz adósok közé. Egy részük nagyobb autóba ül, mint amekkorát megengedhet magának, s a havi törlesztőrészleteket sem bírja állni. Akad, aki ezt még csak-csak „kinyögi”, ám a szervizköltségeket, biztosítási díjakat és egyéb kiadásokat nem tudja állni. Vannak olyanok, akik szánt szándékkal – főleg a nullaszázalékos kezdőrészletes konstrukciókban – már a vétel pillanatában tudják, hogy nem fognak fizetni. Mára az „autólízingben utazó” szélhámosok aránya nagyságrendekkel kisebb, mint évekkel korábban. A lízingtársaságok leginkább a gépek, berendezések finanszírozása során találkoznak csalókkal, ugyanis ezen eszközöknél a legnehezebb azonosítani a tulajdonjogot, miközben már egy hamis adásvételi szerződéssel is igazolható a nem létező tulajdonjog, s köthető szerződés. Nemsokára azonban kiépül az informatikai háttér a csalók kiszűrése érdekében.
A lízingcégeknél eltérő a gyakorlat arról, miként bánnak rossz adósaikkal. A szigorúbbak már 45–60 napon belül felmondják a szerződést, s 60–90 napon belül a járműért is kiküldenek valakit. A kevésbé szigorúaknál akár 90 nap is eltelhet, mire a felszólítást követően felbontják a szerződést. Egyben azonos az eljárás: aki az utolsó figyelmeztetésre sem fizet, attól visszaveszik az autót. Lízingszerződés esetén a társaság visszaveheti a járművet. Magánszemélyeknek nyújtott hitel esetében a hitelnyújtó a szerződésben kiköti: ha az adós nem fizet, a hitelező egyoldalú jognyilatkozattal felmondhatja a szerződést, és visszaveheti az autót, miután az adós aláírta a banki felmondólevelet kísérő tértivevényt. Ez azonban egyetlen cégnek sem érdeke, így hajlanak a kompromisszumra. Felmondás esetén az ügyfél is rosszul jár, hiszen neki kell megfizetnie a behajtással és a késedelmes teljesítés miatt gyakran tetemes összeget. Létezik cég, amelynél már az első naptól „ketyeg” a késedelmi kamat, míg másoknál négy-öt nap után. A magyar lízingpiac tavalyi forgalma egy év alatt 11 százalékkal, 1070 milliárd forintra bővült. A kép ugyanakkor némileg torz, hiszen az összes kihelyezés 75 százalékát a személygépkocsik, s 14 százalékát a tehergépjárművek finanszírozása teszi ki. Európában a személyautók aránya 30 százalék. A használt autót vásárlók rosszabb adósok, mint az új járművet vevők. Ráadásul az utóbbi időben a használt autók finanszírozása növekedett, az újaké csökkent, ezért a céltartalékképzés előbbiek esetében magasabb. Használt járművek esetében az is probléma, hogy nehezen meghatározható a jármű valós piaci értéke, ezáltal jelentősen nagyobb a lízingcégek kockázata. A társaságok között hatalmas a verseny. Az autóhitelekben már olyan burkolt támogatások jelennek meg, amelyek miatt a teljes hiteldíjmutató (THM) egyre apad, miközben a társaságok kockázata nő. Ma már fel lehet venni 10–12 éves futamidővel is hitelt, aminek nagy a kockázata, hiszen ki tudja megmondani, hogy egy autó értéke nyolc-tíz év múlva mennyi lesz. Ezáltal a finanszírozott eszköz fedezeti értéke is bizonytalan. Jelenleg az ügyfelek döntően svájci frank alapú hitelt vesznek fel.
A forint és a svájci frank kamatai között akkora a különbség, hogy még mindig utóbbiban érdemes eladósodni. Ugyanakkor alacsony kamat mellé jelentős árfolyamkockázat társul. A lízingcégek érdeke, hogy a forint a jelenlegi árfolyamon maradjon, ugyanis a gyengébb forinttal ők és ügyfeleik is rosszabbul járnak.
A múlt év utolsó negyedének teljesítménye kiugró a járműlízingben, ami az idéntől megdráguló regisztrációs adó és egyéb költségnövekedés miatt előre hozott vásárlásoknak, s az év végi akcióknak tudható be. Szakemberek az autóértékesítések megtorpanását prognosztizálják, amit az első két havi adatok alá is támasztanak. Ez azonban nem jelenti a lízingszakma végét, hiszen egészében nézve az eladósodottság alatta van az uniósnak és az észak-amerikainak, s számos olyan szegmens akad még, ahol van hová bővülni. Az ügyfeleknek pedig az eladósodottság növekedése, a jövedelmekhez viszonyított magas törlesztőrészlet, a felelőtlenség, a nem átgondolt hitelfelvétel és a túlvállalás számtalan egyéni tragédiát hozhat a jövőben.



Alapfogalmak
Lízing: olyan ügylet, amely során a lízingbe adó azzal a céllal vásárolja meg a lízingbe vevő által kiválasztott eszközt, hogy a díjfizetés ellenében annak használatát a lízingbe vevőnek adott időre átengedje. A futamidő lejártával az eszköz a lízingelő tulajdonába kerül.
Operatív lízing: ha a lízingbe vevő nem akar a lízing tárgya felett tulajdonjogot szerezni, a futamidő lejártával azt visszaszolgáltatja a lízingbe adónak, hiszen arra csak üzleti tevékenysége során átmeneti használatra van szüksége.
Pénzügyi lízing: ez a leggyakoribb lízingtípus; a lízingbe adó megvásárolja a szállítótól a lízingbe vevő által igényelt tárgyat, amit díjfizetés ellenében az utóbbi fél használatába ad.
Maradványérték: a futamidő végén a maradványérték kifizetésével kerül az eszköz a lízingbe vevő tulajdonába. Ez minimális összeg is lehet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.