Via crucis

Fáy Zoltán
2005. 03. 26. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hagyomány szerint Jézus feltámadása után Szűz Mária és egy-egy tanítvány újra meg újra végigjárta Jeruzsálemben a Megváltó szenvedésének állomásait az utolsó vacsora termétől a Szent Sírig. Korabeli forrás erről nem számol be, csak a későbbi zarándokok keresztútjárásáról, de a hagyomány hiteles lehet, és még az ezerháromszáz évvel később élt Szent Brigitta misztikus látomásaiban is előfordul ez a motívum. A szenvedés szemtanúi valószínűleg igyekeztek minél jobban megérteni, mi történt valójában. A húsvéti örömből vált értelmezhetővé Jézus halála, és a brutális kivégzéshez vezető történések minden kis mozzanata lassanként jelentést, értelmet nyert. A Krisztus-követők már nagyon korán meg is jelölték az események főbb helyeit egy-egy kővel, majd kápolnával.
Ezeket a stációkat keresték fel később a Jeruzsálembe látogató zarándokok, akik, nem törődve a megpróbáltatásokkal, saját szemükkel vágytak látni Jézus földi életének helyszíneit. A keresztútjárás e korai szokásáról Szent Jeromos is beszámolt. Később a Szentföld őrei, a ferencesek már a XIV. századtól ezen az úton vezették a messziről érkező vándorokat, és imádkozták végig velük a keresztutat. A XV–XVI. századtól kezdve egyre több európai városban állítottak fel keresztutakat, eleinte szabad téren, később a templomokban is. A korai keresztutakat sokszor a római stációs templomok számából következően hét részre osztották. Magyarországon az esztergomi Szent Tamás-hegy keresztútja ilyen különös: nem a megszokott módon, vagyis Pilátus ítéletével kezdődik, hanem az Olajfák hegyén imádkozó Krisztussal, és több más eltérés is van a tizennégy stációs változathoz képest.
A stációk számának ingadozása a XVIII. századig elég természetes volt, az itáliai Varallóban például az ezerötszázas években egy 43 stációból álló „maratoni” keresztutat készítettek. Mivel 1731-ig minden stációnál hat miatyánkot és üdvözlégyet imádkoztak az elmélkedéseken kívül, ezért a varallói keresztút egész napi áhítatot jelenthetett az azt lelkiismeretesen végzők számára.
Leonardo da Porto Maurizio (1676–1751) viszont a tizennégy stációs keresztutat használta, és hamarosan ez vált egyeduralkodóvá nemcsak Itáliában, hanem az egész világon is. Pedig az 1796-ban boldoggá, 1867-ben szentté avatott Lénárd nem volt ügyes szónok vagy jól képzett hittudós, kortársai mégis a nagy hatású lelkipásztort tisztelték benne, hiszen hatalmas tömegeket tudott mélyebb buzgóságra késztetni lelki gyakorlataival és saját vonzó személyiségével, életszentségével. Ötszázhetvenkét keresztutat állított fel, többek között a híres colosseumbelit Rómában, amelyet 1874-ben ugyan eltávolított a szabadkőműves kormány, ez azonban túl nagy befolyást nem tudott gyakorolni a keresztutak végzésének népszerűségére. Az egyszerű, aszketikus Szent Lénárd Közép-Itália kisebb-nagyobb településeinek népmissziós vándorszónoka, a szegény emberek lelki támasza, bíborosok és pápák gyóntatója is volt. Megérezték a nagyságát. Nem is csoda, hogy különféle búcsúkiváltságok adományozásával a Szent Lénárd által terjesztett tizennégy stációs változatot erősítették meg. XII. Kelemen pápa 1731-ben aprólékosan szabályozta a keresztút végzését, és ez a rendelet vált a tizennégy stációs keresztutak elterjedésének fő előmozdítójává.
Az első európai keresztutakon nem jelölték meg az összes stációt szoborral vagy domborművel, csupán az elsőt és az utolsót, ám a devotio moderna, majd a barokk jámborság látás- és láttatásigénye hamarosan minden egyes eseményt képileg is a hívek elé tárt. Mindez nagy lehetőség a művészek számára, hiszen a történtek pontos megjelenítésén túl érzékeltetniük kell az üdvtörténeti jelentőséget is. A keresztút az áhítat különleges formája: nem pusztán lelki és intellektuális erőfeszítés kell a végzéséhez, hanem fizikai fáradság is; a hívek stációról stációra vándorolnak, ott letérdelnek, hogy minél jobban átélhessék Krisztus szenvedését. A megértést és az átélést segítik elő a keresztút állomásainak ábrázolásai is.
A keresztutat ábrázoló első metszet Guillaume de la Noue 1516-ban Párizsban kiadott könyvében látható. Később világszerte népszerűek lettek a keresztút képeivel illusztrált imakönyvek. Többek között nálunk, Magyarországon is. Dominkovits Modeszt (1701–1770) mariánus exprovinciális 1726-ban Nagyszombatban a jezsuiták sajtóján kinyomtatott könyvecskéje, a Via Sacra, seu exercitium Viae Crucis nem az első és nem is az utolsó a sorban. Viszont alighanem a legtöbbet használt. 1743-ban újra is nyomtatták Kassán, majd magyarra fordítva Vácon és Kassán is megjelent.
Az eredetileg latin nyelvű kis könyvecskében a szerző először összefoglalja a keresztút történetét és a keresztút végzésével elnyerhető búcsúkat; tanácsokat ad a keresztút végzéséhez, kottát közöl az énekhez, majd következnek az egyes stációk imákkal, könyörgésekkel, elmélkedésekkel és az énekek szövegével együtt, négy különböző módon. Ezt a részt illusztrálják a kötet képei, vagyis ha a keresztútjáró művészileg nem díszített, egyszerű fakereszteknél végezte ájtatosságát, a magával vitt, kinyitott imakönyvében láthatta a stációknál történteket.
Dominkovits Modeszt keresztútjának barokk metszeteit alighanem Elias Schaffhausen, az augsburgi születésű, de Nagyszombatban tevékenykedő művész készítette. Egyszerű, sok tekintetben elnagyolt, ormótlan alkotásokat láthatunk a könyvben, amelyek azonban éppen a maguk együgyűségében meghatók, éppen az anakronizmusok miatt érdekesek. Kétszáznegyvenkét esztendővel a könyv nyomtatása után persze elsősorban nem a szenvedéstörténet megjelenítésének pontossága vagy pontatlansága a szembeszökő, hanem mindaz, ami a XVIII. századból, a rézmetsző mester korából szüremkedett be az alkotásokba. És ilyen momentum akad bőven. Mintha valami barokk iskolai passiójátékot látnánk teátrális mozdulatokkal, egyszerű, de harsány díszletekkel, elnagyolt jelmezekkel és kellékekkel.
A könyv nyitóképén Jézus épp Jeruzsálem kapujához közeledik. A katonák fegyverei valószerűtlenül aprók és vékonyak, a kapu is jobban hasonlít egy lécből összetákolt díszletre, mint valóságos, erős városkapura. A ház (várfal, bástya?) ablakából kíváncsiskodó polgárok néznek le a keresztvivő Megváltóra, fejükön különös alakú sipka, a képkészítő korának divatja szerint. Barokk élőkép.
A következő metszeten, az első stációnál a Jézust halálra ítélő Pilátus mint valami vidéki szolgabíró jelenik meg a háttérben, szolgái is hamisítatlan XVIII. századi alakok. Ráadásként – a kompozíció arányai érdekében – jobboldalt egy kitárt karral, térden állva imádkozó ferencest is odarajzolt a művész. A 11 x 7 centiméteres metszeten szabad szemmel nehéz apró vonásokat felfedezni, de ha a barát kezét nagyítóval megnézzük, felfedezhetjük a stigmákat, tehát minden kétséget kizáróan Szent Ferenc alakja utal a rendalapítónak és követőinek a keresztúttal való bensőséges kapcsolatára. Ugyanilyen teátrális, elnagyolt mind a tizennégy stációkép. De ma éppen ezek a kis tévedések, tévesztések, anakronizmusok az elgondolkoztatók; a mai szemlélő számára talán éppen ezek tudják megjeleníteni az örök tartalmat.
Ezek az együgyű képek a maguk korában jó szolgálatot tehettek nem csupán a latinul is tudó, iskolázottabb keresztútvégzőknek – akik Dominkovits Modeszt könyvét olvasva elmélkedhettek Jézus szenvedéséről és haláláról –, hanem főként azoknak, akik tanulatlanok voltak, esetleg kifejezetten analfabéták. Ők a képek segítségével kapcsolódhattak be az áhítatba. Hallgatták az előimádkozót, a „directort”, a hívek válaszait pedig bizonyára fejből tudták, Elias Schaffhausen metszetei segítségével pedig igyekeztek elképzelni a történteket.
A Via Sacra egyik, hajdanában a simontornyai ferences rendházban őrzött példánya bejegyzései egy írni-olvasni épphogy tudó egykori felhasználó keze vonását őrzi. Nagy ákombákom betűkkel, komoly igyekezettel próbált minden üres papírfelületet öszszefirkálni. A feljegyzett szövegnek nem sok értelme van, de alighanem a kötet tartalmához próbált kapcsolódni a saját nevét meg nem örökítő hajdani tulajdonos. A könyv első szennylapján például ezt olvashatjuk: „Nagy Isten az kedveben a Jesus Kristusnak az annyanak Marianak kys mindeneket tud es hal es ert hat azert az nagy Istenek az kedveert” – s itt vége szakad az írásnak, mert elfogyott a papír. Talán egy írni tanuló gyerek, talán a betűvetést épphogy csak elsajátító felnőtt volt a „tettes”. Aki a latin imakönyv képeit nézegetve akart megfogalmazni egy fohászt a keresztútjárás előtt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.