Volt egyszer egy Bokros-csomag

Ma tíz éve fogadta el a Horn–Kuncze-kormány a Bokros-csomag néven elhíresült megszorító intézkedéssorozatot. A megszorítások szükségességét a baloldali közvélemény-formálók – akkor is és azóta is – az Antall-kormánytól örökölt rossz gazdasági állapotokkal, a megbomlott belső és külső egyensúllyal indokolták. Azért alakult ki jelentős külkereskedelmi és fizetésimérleg-hiány 1993-ban és 1994-ben – mondják a baloldalon –, mert megemelkedtek a reálkeresetek, a háztartások fogyasztása pedig túlzott mértékben nőtt. A többletfogyasztás okozta az import megugrását és az export csökkenését, vagyis az egyensúly hirtelen romlását. Cséfalvay Zoltán szerint a Bokros-csomag egyik legfőbb tanulsága, hogy megszorításokkal nem lehet pótolni a reformokat.

Loppert Csaba
2005. 03. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon 1994-ben nem volt sem strukturális válság, sem rossz növekedés, eredetileg nem volt tehát szükség stabilizációs intézkedéssorozatra – állították a lapunknak nyilatkozó szakértők, ismert közgazdászok és szociológusok. Matolcsy György, az Orbán-kormány szerint két egyszeri tétel és nem a lakossági fogyasztás megugrása miatt alakult ki igen jelentős külkereskedelmi és fizetésimérleg-hiány. 1993-ban az oroszok korábbi adósságuk egy részét huszonnyolc MiG–29-es katonai repülő szállításával egyenlítették ki. Ezt a tételt a „közösségi fogyasztás” során számolták el a mérlegben, és ez jelentősen megemelte az 1993-as év importját. Ennek alapján állították Békesiék, hogy nőtt a lakossági fogyasztás. Tehát közgazdasági hamisítás történt, hiszen a vadászgép behozatala nem tekinthető közösségi fogyasztásnak – vélte Matolcsy. Az export pedig azért csökkent 1993-ban, mert a magyar exportálók elveszítették a keleti piacokat. Ráadásul az egyre fontosabb felvevőpiacunknak számító Nyugat-Európában a gazdaság az évi gyengélkedése fékezte az exportunk növekedését. 1994-ben – tehát a Bokros-csomag előtti teljes évben – pedig már javult a külgazdasági egyensúly. A katonai szállítás egyszeri csúcsot okozó 1993-as szintje után csökkent az import, az export pedig – a külföldi zöldmezős ipari beruházások termőre fordulásával – elkezdett növekedni. Ezeket a tényeket ugyancsak elhallgatják.
Bod Péter Ákos, aki 1994-ben a jegybank elnöke volt, úgy ítélte meg, nem a túlfogyasztásban, hanem egészen máshol kell keresni a Bokros-csomaghoz vezető okokat. Szerinte az 1994-ben kormányra került baloldali koalíció belső hatalmi harcai, politikai bizonytalansága, populista politikája miatt megrendült a nemzetközi pénzügyi világ bizalma Magyarország iránt. 1994-ben ugyanis az új kormány nem a szükséges korrekciókkal, hanem rövid távú osztogatással kezdte működését. Költekező pótköltségvetést fogadott el, majd az őszi helyhatósági választás céljainak rendelte alá pénzügypolitikáját, végül pedig – az év végén – belpolitikai csatákba bonyolódott. Volt olyan időszak 1995 elején, amikor egyszerre volt betöltetlen a pénzügyminiszteri, a jegybankelnöki és a privatizációs miniszteri poszt – emlékeztetett Bod Péter Ákos, majd hozzátette: Békesi László akkori pénzügyminiszternek miniszterelnöki ambíciói voltak, és a magyar gazdaság csőd közeli helyzetéről nyilatkozgatott. Ezzel elbizonytalanította a hitelezőket, és a tőke is menekülni kezdett az országból. A kormány felkészületlenül került tehát a hatalomba az 1994 májusi választások után, és csaknem egy év sodródást követően saját hibái miatt kényszerült a stabilizációs intézkedésekre.
Némiképp árnyalja a képet Németh György közgazdász-szociológus, aki úgy látja, már a Boross-kormány idején elmaradt a régóta halogatott energiaár-emelés, de a Horn-kormány sem merte meglépni ezt a népszerűtlen intézkedést az őszi önkormányzati választások előtt. Ezért pénzügyi miniválság alakult ki, ugyan nem 1994 közepén, hanem 1995 elején. Kialakulásában szerepet játszott az is, hogy 1994 végén – az Egyesült Államokban végrehajtott kamatemelés nyomán – összeomlott a mexikói peso. Ettől a pénzügyi piacok idegesek lettek, a szaksajtó pedig találgatni kezdte, Mexikó után melyik ország következik. S egyre gyakrabban mutattak Magyarországra. Németh szerint a magyar kormány elleni bizalmatlanságnak nem csupán objektív, hanem szubjektív oka is volt. A Nyugat a hatalomba visszakerült posztkommunista társaságot látott a Horn-kormányban, s ezt igazolta a privatizáció átmeneti leállítása is.
Mindezzel összhangban Bod Péter Ákos fontosnak tartja leszögezni: „Rút torzítás” az első kormány nyakába varrni a válságot. A pénzügyi világ bizalma nem a korábbi kormány pénzügyi lazasága miatt rendült meg. „Mivel 1994. év végéig vezettem a Magyar Nemzeti Bankot, hivatalos adatok alapján állíthatom: pénzügyi értelemben rendezett viszonyok között ment végbe a kormányváltás. Az ország hivatalos devizatartalékait, néhány sikeres hosszú távú nemzetközi kötvénykibocsátás révén, még a választások előtt felemeltük: 1994 tavaszán négymilliárd dollár volt az MNB tartaléka, ami az akkori adósságszolgálat mellett kellő biztonságot jelentett. Kétségtelen persze, hogy 1995 tavaszán a helyzet kritikussá vált. Hiszen februárban a nagy nemzetközi hitelminősítő intézetek kilátásba helyezték a magyar államadósság leminősítését, »ha nem történik valami«. Végül ez a »valami« a Bokros–Surányi-kettős hivatalba kerülése, a költségvetési megszorítások életbe léptetése és a jelentős forintleértékelés lett.”
A balliberális elit szerint a Bokros-program „rendbe tette az ország pénzügyeit”, stabil és fenntartható növekedési pályára állította a gazdaságot. Nem ritka az olyan politikusi nyilatkozat, amely a Bokros-csomagnak tulajdonítja, hogy az addig stagnáló magyar gazdaság növekedési pályára állt.
Holott a tények ennek az ellenkezőjét bizonyítják: 1995 márciusa után visszaesett a gazdasági növekedés, meglódult az infláció, a reálbérek zuhantak – mondja Matolcsy György, aki a következőképpen értékeli a következményeket: – A Bokros-program a szándékkal ellentétes eredménnyel járt. Visszafogta a növekedést, lefékezte az exportot és növelte az importot. Statisztikai adatokkal bizonyítható, hogy még 1996-ban sem nőtt a kivitel, ellenben az import újból növekedésnek indult. És ennek éppen a Bokros-program drasztikus beavatkozása volt az oka. A vállalkozások hitelkereteit szűkítették, a belföldi piac ugyancsak szűkült. Ez visszafogta a vállalkozói kedvet, miközben drámaian csökkentek az állami beruházások is. Hasonlóan vélekedett Bod Péter Ákos, aki szerint az egyensúlytalanságok akkor sem, azóta sem tűntek el. Bár a hiány mértéke egy darabig csökkent, az infláció jelentősen megugrott a Bokros–Surányi-páros hivatalba lépését követően. Az OECD 1996. évi jelentéséből pedig az derül ki: a foglalkoztatás szintje semmivel nem nőtt, és Magyarország ma az EU egyik legalacsonyabb foglalkoztatási aránnyal sújtott országa. – Bokros nem megalapozta, hanem inkább lefékezte a gazdasági növekedést, amit pedig neki tulajdonítanak („a növekedési aranykor”), az nélküle is bekövetkezett volna – foglalta össze a Bokros-program makrogazdasági hatásait Németh György.
Ami a társadalmi hatásokat illeti, maga Bokros Lajos fogalmazta meg, hogy a program legfőbb célja a jövedelemátcsoportosítás volt a lakossági és az állami szférából az üzleti szektorba. Ezzel kapcsolatban Matolcsy György a program igazságtalan és szociálisan érzéketlen jellegét hangsúlyozva úgy fogalmazott: az infláció mesterséges felpörgetésével és a szociális juttatások szigorításával a rendszerváltás vesztes csoportjaitól, nagycsaládosoktól, nyugdíjasoktól, munkanélküliektől, munkavállalóktól vették el a jövedelmeket. Cséfalvay Zoltán közgazdász, egyetemi tanár érzéstelenítés nélkül lebonyolított operációt emleget, Bokros karizmatikus arroganciájával messze túllépett a stabilizációs kiigazításon, és az állami kiadások lefaragása érdekében önkényesen támadt rá olyan jóléti területekre is, ahol az állam szinte semmit sem takarított meg, viszont negatív irányba befolyásolta a demográfiai trendeket, és megindította a középrétegek leszakadását. Radikálisabb megfogalmazást használt Bogár László közgazdász, egyetemi tanár, aki azonosságot vél felfedezni a rendszerváltás utáni új birodalom és a rendszerváltás előtti régi birodalom között. Szerinte a Bokros-csomag szerepe a jövedelmek brutális újraelosztása volt az új – globális – birodalmi elit felé. Bogár rámutatott: a bérek reálértéke két év alatt 17 százalékkal csökkent, míg a tőkejövedelmeké közel 40 százalékkal nőtt. Ennek következtében olyan új, a birodalom peremét jellemző torz társadalomszerkezet jött létre – állította Bogár –, amelynek csúcsán a birodalmi elit áll, az alján pedig a folyamatosan növekvő roncstársadalom.
A baloldal közvélemény-formálói úgy vélik, az 1998. évi választást megelőző gazdasági növekedés a Bokros-csomag jótékony hatásának volt köszönhető. Más a helyzet a következő, 2002. évi parlamenti választás előtti év esetében. Akkor a Fidesz-kormány „szavazathajhász, populista, belső keresletet élénkítő” politikája okozta a gazdasági növekedést – vélik. Szerintük 2001-től romlott a magyar gazdaság versenyképessége, mert ebben az évben a reálkeresetek növekedése már meghaladta a bruttó hazai termék (GDP) bővülését. Ez vezetett volna az egyensúlyi mutatók romlásához. Békesi László, a Horn-kormány pénzügyminisztere az évfordulós konferencián egyenesen a Matolcsy György gazdasági minisztersége alatt beindult és „garantáltan csődhöz vezető anticiklikus politika” katasztrofális következményeiről beszélt.
Békesi szavaira reagálva Matolcsy György arra emlékeztetett: nemcsak a polgári kormány, hanem az egész nyugati világ előszeretettel élt és él – az ezredforduló után kifulladó világgazdasági konjunktúra miatt – a korábban, bizonyos feltételek között, már többször bevált anticiklikus gazdaságpolitika eszközrendszerével. Kezdődött Bush elnök adó- és kamatcsökkentési intézkedéseivel és folytatódott a jelentős költségvetési deficitet okozó francia és német gazdasági expanzióval. A volt gazdasági miniszter szerint Magyarországon a Széchenyi-terv és a családok gyarapodását segítő lakásépítési programok példája ékesen bizonyítja: kedvezőtlen világpiaci környezetben a gazdaság belső motorjainak beindításával lehet megelőzni a növekedés kifulladását. Jó példa erre a polgári kormány által beindított és a mostani kormány idején is – igaz, kis szünet után – átvett lakásépítési program. Ez – az adóbevételeken keresztül – még 2004-ben is százmilliárd forint pluszbevételt hozott az államháztartásnak, miközben egy százalékkal hozzájárult a nemzeti össztermékhez. Azok a vádak sem elfogadhatók – mondta Matolcsy –, hogy az újlakásépítések megengedhetetlenül emelik az ország energiaszámláját, hiszen az ország éves áramfogyasztásból az egész építőipar mindössze egy százalékkal részesedik. Ami pedig a béreket illeti, az Orbán-kormány gazdasági minisztere úgy ítélte meg: 1997 és 2002 ősze között kisebb mértékben bővültek a reálkeresetek, mint amit a gazdasági növekedés lehetővé tett volna. Csak 2002 őszétől haladta meg a bérkiáramlás a gazdasági növekedést, ettől a pillanattól számíthatjuk a 2005-re már súlyossá vált egyensúlyi problémák újbóli kialakulását.
Bokros Lajosék nemegyszer hangsúlyozták: nem is a megtakarítás, hanem a lélektani hatás, az emberek magatartásának megváltoztatása volt politikájának igazi célja. A megszorító intézkedések okozta sokkhatással sikerrel vette célba a reformok elhalasztásával bajlódó, a kádári atyáskodó állam után nosztalgiát érző politikai erőket, mert a magyar társadalom ki van éhezve a reformokra. A Bokros-program előkészítésében annak idején aktív szerepet betöltő Draskovics Tibor a múlt heti konferencián úgy foglalta össze a csomag mának szóló üzenetének lényegét, hogy az megértette a magyar társadalommal: nincs ingyenebéd.
Cséfalvay Zoltán szerint a Bokros-csomag egyik legfőbb tanulsága, hogy megszorításokkal nem lehet pótolni a reformokat. Pedig akárcsak Bokrosék, a jelenlegi kormány is ezt teszi: folyamatos költségvetési megszorításokkal és reformmaszatolásokkal próbálja helyettesíteni a valóságos reformokat. Cséfalvay úgy vélte: a Bokros-féle piaci fundamentalizmus a gazdasági környezet végletes liberalizálására (például alacsony adók, puha valuta) és az alacsonyan tartott bérekre épül. Ez pedig lefelé húzó spirálhoz vezet, hiszen országok egész sora áll ugrásra készen – itt a közelünkben például Szlovákia –, hogy még olcsóbb bérekkel és még liberálisabb környezettel vonzza magához az exportra termelő külső befektetőket. Ehelyett egyszerre van szükség nagyobb állami szerepvállalásra, és ezzel egy időben a piaccal barátibb viszonyt ápoló gazdaságpolitikára – hangsúlyozta Cséfalvay. Hiszen az állam ma a vállalkozóktól veszi el a levegőt, cserébe költséges és rossz közszolgáltatásokat nyújt. Ezért az államnak kellene elöljárnia jó példával, az államigazgatás karcsúsításával. Ugyanakkor szükség van állami eszközökre a hazai erőforrások, szellemi energiák és vállalkozói ötletek mozgósítása, a kis- és közepes vállalkozások, valamint a nagyobb hazai hozzáadott értéket előállítók támogatása érdekében. Bod Péter Ákos szerint az a tanulság mindabból, ami a „csomag” előtt és után bekövetkezett, hogy a kormányzás folyamatos korrekciós és előre tekintő irányítómunkát tesz szükségessé. Mindezt azért, hogy ne kelljen olyan drasztikus intézkedésekhez nyúlni, mint tíz évvel ezelőtt. Máig érvényes lecke: minél tovább késlekednek a szükséges intézkedésekkel, annál fájdalmasabb a korrekció.



Az 1995. március 12-i kormányülésen elfogadott Bokros-csomag néhány fontos eleme:

  • kilenc százalékkal leértékelték a forintot,
  • bevezették a forint úgynevezett csúszó leértékelését; az importra nyolcszázalékos vámpótlékot vetettek ki,
  • az állami vállalatoknál és a költségvetési intézményeknél korlátozták az átlagkereset és a bértömeg növekedését,
  • zárolták a költségvetési intézmények évi támogatásának három százalékát,
  • megszüntették a gyermekgondozási díjat,
  • rászorultsági alapúvá tették a gyermekgondozási-segélyt és a családi pótlékot,
  • a táppénzt a munkáltató fizette volna 25 napig,
  • fizetőssé akarták tenni a járóbeteg-szakrendelés egy részét, megszüntették a fogorvosi és szanatóriumi kezelés ingyenességét,
  • bevezették a tandíjat az egyetemeken.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.