Az antifasizmus mint politikai tőke

Magyarországon lassan 15 éve körvonalazódik egy különös tendencia: amint egy kicsit nehezebben megy a baloldal szekere, rögtön előtör a fasisztaveszély. Hol Göncz Árpádot fütyülik ki „szkinhedek”, hol izraeli zászlót égetnek a „polgári körök”, hol Szabó Albert újfasisztái randalíroznak, hol pedig a Vér és Becsület tart felvonulást. S a jövő évi választások közeledtével a tendencia valószínűleg csak erősödni fog. A jelenség hátteréről, a benne rejlő ellentmondásokról, illetve leleplezhetőségének lehetőségeiről Michiel Klinkhamer holland russzológussal beszélgettünk.

Kaszás Péter
2005. 04. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar baloldal politizálásában időről időre felbukkannak bizonyos „antifasiszta” elemek. Biztosan hallott a Bácsfi Diána-féle újnyilasokról, akik az 1944-es nyilas hatalomátvétel évfordulójára megemlékezést szerveztek. A kormány megakadályozhatta volna a rendezvényt, ám ehelyett inkább megragadták a kínálkozó lehetőséget, s egy antifasiszta ellentüntetést szerveztek, amin több vezető baloldali politikus is megjelent, hogy demonstrálják saját antifasizmusukat. Ön mivel magyarázza a jelenséget? Valóban ennyire fenyegeti Magyarországot a fasizmus réme?
– Szó sincs róla. Aki azt próbálja sugalmazni, hogy a magyar nép jelentős része fogékony a fasizmusra, az lebecsüli a szavazókat. A nyilasoknak a háború alatt sem azért sikerült hatalomra jutniuk, mert hungarizmusuk annyira megnyerte volna a nemzet többségének tetszését, hanem azért, mert a németek megszállták Magyarországot. Személy szerint egyébként teljes mértékben elítélem azt az irányzatot, amely a fasizmust az „abszolút” gonosznak állítja be, majd ezt a képet végtelen számú ismétléssel akarja beiktatni a nézők, hallgatók vagy diákok lelkébe, ami gyakorlatilag infantilizálja őket. A politikában mindig könnyebb azt megmondani, hogy mi ellen vagy, mint megmagyarázni a szavazóknak, milyen értékeid vannak. A gonosz mindazonáltal nem abszolút, hanem relatív – abban az értelemben, hogy mindig más formában mutatkozik meg, mint Mefisztó Goethe Faustjában. Ha annyira koncentrálunk a gonosz egy régi megjelenési formájára, nem fogjuk felismerni, ha teljesen új formában jelenik meg. A gonosznak nem a formáját, hanem a működési módját kell felismerni. Nem reflexeket, hanem tudatot kell teremteni. Ha el akarjuk kerülni a totalitarista mozgalmak újjáéledését, akkor az ifjúságot tanítani kell önállóan gondolkodni.
– Hiller István MSZP-elnök nemrégiben a következőket mondta Ságvári Endre kommunista „forradalmár” halálának 60. évfordulója alkalmából: „Nem felejtjük a példát, és nem felejtjük az eszmét, amelyért Ságvári Endre az életét áldozta. Határozottságra és összefogásra van szükség, ez a mai magyar baloldal kötelessége és felelőssége.” Sokan aggódnak amiatt, hogy a magyar baloldal még nem tudott teljesen megtisztulni a múltjától. Ön szerint európai módon gondolkodik az MSZP elnöke?
– Hiller azzal, hogy Ságvári példájával és eszméjével köti össze pártja politikai törekvéseit és szellemiségét, a magyar baloldalt az antifasizmus örököseként tünteti fel, s az antifasizmust egyszerűen monopolizálni akarja a baloldal javára. Csakhogy az antifasizmusnak két fajtája létezik: egy demokratikus és egy kommunista. A demokratikus antifasizmus a legtöbb európai országban a nemzeti függetlenséget, a jogállamiságot és a polgári szabadságot akarta megvédeni, míg a kommunista antifasizmus a diktatúrát egy másik diktatúrával akarta felcserélni, s ezt meg is tette. Nem az számít, hogy mi ellen küzd egy mozgalom és annak követője, hanem az, hogy milyen céllal. A demokratikus ellenállás többnyire nemzeti jellegű és vallásos volt, s a háború zűrzavara után a fennálló rendet akarta visszaállítani, majd onnan továbbfejleszteni. Ami Nyugat-Európában sikerült is. A kommunista antifasizmus megtestesítője, Sztálin pedig arra használta fel a háború dinamikáját, hogy a fennálló rendet tönkretegye: a háború után szétrombolta a polgári társadalom maradványait, és a romokra új rendet épített. A nyugat-európai – vagyis nem a magyarországi értelemben vett – liberálisok nem érzik szükségesnek, hogy unos-untalan utaljanak antifasizmusukra, mivel az teljesen kézenfekvő. Az pedig, hogy Magyarországon egy ilyen magától értetődő dologra állandóan emlékeztetni kell, azt jelzi, hogy a magyar szellemi életben még mindig rendkívül erős az 1989 előtti kommunista elit befolyása.
– Mivel magyarázza, hogy egy posztkommunista párt még 60 évvel a második világháború vége után is saját antifasizmusából igyekszik politikai tőkét kovácsolni?
– Hiller asszociációjának van egy szuggesztív hatása is: gyanúba keveri a jobboldalt. Hiszen, ha a baloldal az antifasizmus örököse és a jobboldal a baloldal ellentéte, akkor nem logikus, hogy a jobboldal a fasizmus örököse? Vagy legalábbis nem eléggé elszánt a fasizmussal szemben. Hogy ebből az asszociációból politikai kamatokhoz jusson, a baloldalnak a lakosság jelentős részét állandó félelemben kell tartania: a fasizmus, mint egy alvó kísértet, bármikor újjáéledhet, s az utcákon ismét megdobbanhatnak a csizmák…
– Magyarországon jövő tavasszal választások lesznek, amelyek közeledtével a baloldal feltehetőleg egyre gyakrabban és határozottabban fog lehetőséget, illetve ürügyet keresni arra, hogy minél szélesebb körben reprezentálja antifasizmusát, ami által megpróbálja elterelni a közvélemény figyelmét a gazdasági helyzetről, és más, a politikai választást befolyásoló tényezőkről. Ön szerint hogyan védhetők ki ezek a politikai manőverek?
– Ha a szimplicitásnak ugyanazon a szintjén akarnék érvelni, mint az MSZP elnöke, akkor azt mondanám, hogy a kommunizmus sokkal jobban hasonlít a fasizmusra, mint a konzervativizmus, s hogy a magyar jobboldal távolabb áll a totalitarizmus bármilyen formájától, mint a baloldal, amely nagyjából csupa volt kommunistából áll.
A baloldal sajnos elképzelhetetlen Marx nélkül. A marxista elmélet társadalomtudományi hibái pedig a leninista gyakorlatban társadalmi pusztítássá váltak. Ha le akarjuk leplezni a posztkommunista baloldal antifasizmusának képmutatását, mindenekelőtt meg kell szabadulnunk a fasizmus–kommunizmus hamis kontrasztjától. Be kell bizonyítani, hogy a két eszmerendszer nem egymással ellentétes pólusokon helyezkedik el, hanem egy, közös tőről fakad, és ezért nagyon hasonló.
– Milyen közös tőre gondol?
– A kitűnő amerikai történész, Richard Pipes az Oroszország a bolsevik rezsim alatt című könyvében – amelyet Magyarországon szégyenletes módon ez idáig nem adtak ki – egy egész fejezetet szánt arra, hogy bemutassa, hogy az olasz fasizmus nem a konzervativizmusból vagy a liberalizmusból, azaz nem a kapitalizmusból, hanem közvetlenül a szocializmusból jött létre.
– Magyarországon mindennek ellenére szinte általánosnak mondható az a nézet, hogy a fasizmus és a kommunizmus olyanok, mint a tűz és a víz. Ön szerint lehetséges alakítani ezen a szemléleten?
– Ha a nácizmusra nem úgy tekintünk, mint egy konkrét képre, hanem odafigyelünk egyes építőelemeire – mint például az egypártrendszer, egy vezetővel, egy ideológiával, tömegterrorral, propagandával, koncentrációs táborokkal –, akkor azt vesszük észre, hogy mindezeket a kommunizmusban is megtaláljuk, ráadásul már jóval a Nemzetiszocialista Német Munkáspárt hatalomra jutása előtt. Hitler átvette a totalitarista párt ősmodelljét, amit Lenin zseniális módon alkotott meg, és a saját tartalmával töltette meg. Ezért hívja a francia történész, Hélene Carrere-d’Encausse Lenint „a XX. század legfontosabb politikai újítójának”. Sztálin, Hitler, Szaddám Huszein, Khomeini egytől egyig elképzelhetetlenek a leninista politikai és szervezési újítás nélkül. Persze a leninista modellt többféle ideológiai tartalommal lehet megtölteni: rasszizmussal, baathizmussal, iszlámizmussal stb. Egy biztos: egy valóban átgondolt és valóban erkölcsi indíttatású antifasizmus nem a kommunizmus megerősítésére, hanem annak leleplezésére vezet.
– Nem gondolja, hogy az átlagembernek túlságosan absztraktak ezek a politikai-ideológiai fogalmak?
– Akkor nézzük a dolgot a történelmi tények tükrében. Hitler a totalitarista párt modelljétől a munkatáborok modelljéig nagyon sok mindent Lenintől vett át. Ráadásul a német haderőnek nem lett volna támadóképessége, ha Lenin és Sztálin – a versailles-i békeszerződés korlátozásainak ellenére – 1922 és 1933 között nem hagyták volna, hogy a német hadsereg szovjet földön gyakorlatozzon, erősödjön, s például tankgyárakat építsen. Hitler Sztálin nélkül sohasem jutott volna hatalomra, hiszen Sztálin volt az, aki 1932-ben megakadályozta a német kommunisták és szociáldemokraták természetes választási koalícióját a nemzetiszocialisták ellen. Mindennek tetejébe Hitler Sztálin hozzájárulása nélkül nem is tudta volna megkezdeni a második világháborút, hiszen ahelyett, hogy biztosította volna Lengyelország függetlenségét, az 1939. augusztusi megnemtámadási szerződéssel gyakorlatilag szabad kezet adott Hitlernek, hogy a nélkül kezdjen háborúba Nyugaton, hogy azonnal kétfrontos harcba bonyolódna. A 1989 utáni russzológiai kutatások legszenzációsabb eredményei abba az irányba mutatnak, hogy Sztálin tulajdonképpen arra használta Hitlert, hogy kirobbantson egy háborút a nyugati „kapitalista” országok között. Miféle antifasizmus az, amely elősegíti egy fasiszta diktátor hatalomra jutását? Miféle antifasizmus az, amely segít Hitlernek kirobbantani egy világháborút?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.