Befalazott kereszt

Nem volt még olyan jelentőségű ikonkiállítás, mint a budapesti Iparművészeti Múzeum július 10-ig látogatható Bronzba zárt imák című tárlata. A bemutatott ötszáz műremek közül négyszázat a moszkvai Rubljov Múzeum kölcsönzött, százat hazai közgyűjteményekből válogattak össze a kurátorok: Szvetlana Gnutova, Jelena Zotova és Ruzsa György művészettörténész. A kiállításnak érdekes magyar vonatkozásai is vannak.

Ferch Magda
2005. 04. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Színes zománcberakással díszített, mívesen megmunkált fémkeresztek, hátukon cirill betűs felirat: a keresztet dicsőítő ima. Fatáblára helyezett fémikonok, szentek, köztük Csodatévő Szent Miklós, Szent Borisz és Szent Gleb bibliai jelenetek, ünnepek képeivel, istenszülő-ábrázolásokkal. Az orosz élethez elválaszthatatlanul hozzátartoztak ezek a tárgyak. Hitéleti, kultúrtörténeti és művészeti jelentőségük óriási, a klasszikus orosz irodalomban folyamatosan jelen vannak, tudományos feldolgozásuk mégis csak mintegy tizenöt éve kezdődött meg – tudtuk meg Ruzsa Györgytől, a kiállítás ötletadójától, egyik kurátorától.
A kijevi fejedelemségben és később is, egészen 1917-ig készítettek rézötvözet ikonokat, de ez a művészet különösen a XVII. században lendült fel, mert az óhitűek (ószertartásúak vagy raszkolnyikok) szertartásaikban jobban ragaszkodtak a hagyományokhoz, mint egyes ikonfestők. A fémikonokat azért is kedvelték, mert az öntvény jól megőrizte a régi formákat. A tenger mellett, északon felépült Vig kolostor volt a fémikonkészítés egyik legfontosabb központja. Olykor utólag is megmunkálták az ikonokat, néha mesterjegyek is felfedezhetők rajtuk. Zománcozásuk különleges technikáját a mai restaurátorok is csodálják. A régi megkopott, tönkrement faikonokat sem dobták ki, tisztelték és felhasználták őket, fémikonokat dolgoztak rájuk.
Ezek a remekbe készült tárgyak egész életükben elkísérték az orosz hívőket. Haláluk után sem váltak meg tőlük: családtagjaik vagy eltemették az elhunyttal, vagy a fejfájára rögzítették, amint Perov 1859-ben készült híres festményéről vagy Puskin Postamester című elbeszéléséből is kiderül. Egy Csehov-novellából tudjuk, hogy voltak, akik még a gőzfürdőben sem vették le a nyakukba akasztott keresztet. A szobában külön sarokba állították az ikonokat, tisztogatták, kőporral csiszolták fényesre őket (ezért némelyiken már csak nehezen lehet felismerni, kit ábrázol). Olykor még a ház alapjába is beépítették őket, hogy védjék a lakhelyet és a benne élőket, amint arról egy Jepifanyij nevű szerzetes beszámol önéletírásában: „Amikor Krisztus segedelmével készen lettem az épülettel, tetőt húztam rá, lesimítottam a falait, leraktam a kemence alapozását, akkor bevittem a házba a Szentséges Szűzanya rézből öntött képmását a Jézus Krisztussal, a fehér falhoz állítottam, és imádkoztam… oltalmazza ez a képmás az én cellámat is meg a tieteket is…” Dosztojevszkij Bűn és bűnhődés című regényének főszereplője, Raszkolnyikov számára a rablógyilkossággal megszerzett rézkereszt „mintegy jelképe lett annak, hogy vállalja a bűnhődést és a megtisztulást” – olvassuk a katalógusban.
A kiállítás időrendben, a nagy központok köré csoportosítva mutatja be a Rubljov Múzeumból kölcsönzött anyagot, áttekintve a fémikonművészet ezeréves történetét. A jóval kisebb magyarországi gyűjteményt ikonográfiai szempontok szerint rendezték el.
A kiállításnak számos magyar vonatkozása van. A XI. századtól léteztek diplomáciai és dinasztikus kapcsolatok Magyarország és a Kijevi Fejedelemség között. Anasztázia, a kijevi fejedelem lánya I. András magyar király felesége volt, tehát magyar királyné. Szent Magyar Mózes a kijevi barlangkolostorban élt a XI. században. A tatárok elől nyugat felé menekülő kijeviek is hozták magukkal Magyarországra ereklyetartó keresztjeiket, ezért került elő hazai ásatásokból viszonylag sok jellegzetesen kijevi tárgy. A XVII–XVIII. században számos ikont hoztak be Magyarország pravoszlávok által lakott vidékeire. A katalógus kiemeli az 1987-ben Pilismaróton egy régi ház bontásakor előkerült tizennyolcadik századi Szent Miklós-ikont, amelyet az esztergomi Keresztény Múzeum kölcsönzött erre a kiállításra. Az 1848–1849-es szabadságharc idején az itt harcoló orosz katonáktól is maradtak nálunk ikonok. A tanítónő-írónő Karacs Teréz mondja el naplójában, hogy 1849-ben a csatamezőn holtan fekvő katonák nyakában rézkeretbe foglalt Kossuth Lajos-arcképeket találtak. Magyarázattal is szolgál: a felvidéki városokban kereskedők árultak Kossuth Lajos-arcképeket, a szakállas arcú férfit az oroszok föltehetőleg szentnek gondolták, megvásárolták az érmét, keretbe foglalták és védelmezőként viselték.
Az orosz szakrális fémtárgyakat régen ismerik Magyarországon, hiszen az itt élő ortodox keresztény nemzetiségek – mindenekelőtt a szerbek és a románok – évszázadok óta kapcsolatban álltak az orosz kereszténységgel, és gyűjtők is felfigyeltek a zománcberakásos orosz fémművességre. Ezeknek a kapcsolatoknak köszönhetően kerülhettek be az országba a Kijevben, Lembergben készült, ezüst- és bronzveretekkel díszített liturgikus könyvborítók és egyéb tárgyak, köztük egy zománcdíszes gyertyatartó, amelyet az Ernst Múzeum aukcióján vásárolt meg valaki a harmincas években.
Hamarosan megjelenik angol nyelven a fémikonművészetet bemutató nagy tudományos monográfia. A nagyközönség tájékoztatását szolgálja a Bronzba zárt imák című katalógus.
Büszkék lehetünk rá, hogy Budapestre került ez a gyönyörű anyag, versengett érte más ország is. Még szerencse, hogy nem annak a minisztériumbeli tisztviselőnek lett igaza, aki két hónappal a megnyitó előtt kijelentette, hogy erre a kiállításra nincs pénz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.