Fapadosok tömege Ferihegyen

Dinamikusan fejlődik a Ferihegyi repülőteret használó diszkont (fapados) légitársaságok forgalma, ami az idegenforgalom számára is komoly többletbevételt jelent. Tavaly egymillió diszkontutas használta a Ferihegyi repülőteret, a Budapest Airport (BA) Rt. szerint ez a szám az idén 1,6 millió lesz. Júniustól a tizedik fapados társaság is megindítja járatát.

Putsay Gábor
2005. 04. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden hatodik Ferihegyre érkező, illetve onnan induló utas fapados légitársaságra váltott jegyet, ugyanígy a tíz legnagyobb forgalmat lebonyolító légitársaság közül már csak öt volt hagyományos cég 2004-ben. Az olcsó jegyeket értékesítő légitársaságok számának és forgalmának növekedése minden előzetes várakozást meghaladó volt eddig a magyar piacon is: míg 2003-ban kettő, addig 2004-ben már nyolc – Germanwings, Air Berlin, Sky Europe, Wizz Air, EasyJet, Norvegian Air, Sterling, Jet2 – használta a ferihegyi légikikötőt. Idén márciusban az EuJet indított járatot a Kent–Budapest útvonalon, júniustól pedig beindul a tizedik fapados. A finn Fly Nordic repülőgépei Stockholm és Budapest között közlekednek majd. A BA Rt. adatai szerint diszkonttársasággal már több mint negyven európai célállomásra lehet eljutni, s e cégeknek nagy szerepük van abban, hogy a hazánkba és a hazánkból irányuló európai légi forgalom jelentősen növekedett. Így például Magyarország és Nagy-Britannia között a 2003. évi 383 ezerről 2004-ben 727 ezerre növekedett az utazók száma, ugyanígy a németországi forgalom 931 ezerről 1,22 millióra emelkedett. Az előzetes adatok szerint 2005-ben a jelenlegi 6,5-ről 7,7 millióra nőhet Ferihegy forgalma, ebből mintegy 1,6 millióan választják majd a fapados légitársaságokat. A felújítás alatt lévő Ferihegy I. terminált idén nyáron nyitja meg újra a BA Rt. a diszkont légitársaságok előtt, a megújult légikikötő utaskapacitása éves szinten 2,5 millióval bővül. A diszkont légitársaságok a tervezett 400 induló és érkező járattal Ferihegy teljes 2005. évi nyári menetrendjének 30 százalékát adja. Ugyanakkor a diszkont-légitársaságok térnyerése nem csökkenti a hagyományos cégek – így például a Malév – forgalmát Ferihegyen, hiszen 2004-ben átlagosan tizenöt százalékkal növekedett az utasforgalmuk.
A diszkont-légitársaságok térnyerését a hazai idegenforgalmi adatok is jól mutatják. Az Országgyűlés idegenforgalmi bizottságának adatai szerint a hazánkba repülőgéppel érkező vendégek általi pótlólagos bevétel tavaly 23-26 milliárd forintot tett ki, ennek az áfavonzata 3,5-4 milliárd forint. Paradox módon viszont ami jó Ferihegynek és az idegenforgalomnak, az kedvezőtlen a légitársaságoknak, hiszen a piac hosszú távon nem tud tíz fapados társaságot eltartani. A légitársaságok magas száma ugyanis oda vezet, hogy folyamatosan nyomják le áraikat, viszont így a költségeiket nem tudják fedezni, bármennyire is hatékonyan működnek. A tulajdonosok egyelőre biztosítják a tőkét, ám a cégek vezetői arra építenek, hogy néhány légitársaság tönkremegy vagy kivonul a magyar piacról, így a jegyek árát is emelni lehet.

Kedvezőtlen lenne a különadó. Abban az esetben, ha az Európai Unió különadót vetne ki a kerozinra, csökkenhet az európai légi forgalom – vélekednek a légiiparban dolgozók. A kerozin adója – mint ahogy Kovács László, az EU adó- és vámügyi biztosának javaslatában szerepel – literenként 33 eurócent, azaz nyolcvan forint többletköltséget jelenthet a társaságoknak, amit az utasokra hárítanának. Figyelembe véve, hogy a Budapest–London útvonalon egy repülőgép átlagosan hétezer kilogramm kerozint fogyaszt, a félmillió forint többletköltség miatt utasonként 3-4 ezer forinttal emelkedne a repülőjegyek ára. Ez megrengetné a fapadosok helyzetét is, miközben nem lenne tartható az a cél sem, hogy a többletbevételből a leszakadó régiókat támogassa az EU. Mivel az USA és Japán nem támogatja az üzemanyagadó bevezetését, könnyen lehet, hogy ebben az esetben a légitársaságok Európán túlról szereznék be, illetve szállítanák bázisaikra a repülőgépek hajtóanyagát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.