Köznapló

Végh Alpár Sándor
2005. 04. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Április 23., szombat
Ötven volt? Barázdált arca szerint lehetett hatvan is. Ott állt a váci piac sarkán a pultra támaszkodva, előtte kisfröccs, és nézett messze, ahogy láttam: a semmibe. Mi eggyel odébb lángost ettünk, éreztük az égett olaj és a szomszédos vécé húgyszagát, hallottuk, hogy benn az ivóban mocskos szájjal szidja valaki az Istent, a világot és a másik anyját – aki nem jár piacra, nem ismeri a magyar élet mélyét és javát. Nemigen lát olyan figurát, mint ez a koma, aki előtt pohár van, de nem nyúl érte, nem mozdul, pedig az egész piac szombati elevenséggel van tele. Falatokra tépem a forró lángost, közben eszembe jut, hogy nők tüntetését mutatta a tévé a minap: az otthoni erőszak ellen himbálták tábláikat. Vajon az ötvenes férfiakért, mint ez itt, simléderes bőrsapkában és rossz bőrdzsekiben, tüntet-e valaki? Mikor vonulnak ki egyszer az utcára, hogy felhívják a figyelmet a magányosokra, a lélek árváira, a szerelem becsapottjaira? Mikor készít olyan táblát valaki, amin az áll: le a reménytelenséggel! Merthogy a reménytelenek az igazi vesztesek. Velük még a kocsmáros se törődik, hiszen egy kisfröccs mellett képesek álldogálni órákig – az ilyen ember mindenhol ráfizetés…

Április 24., vasárnap
Ratzinger bíboros könyvét nyilván a pápaválasztás eredménye hozta elő az egyházi kiadó raktárából és rakta a bolt kirakatába. A föld sója 1997-ben jelent meg magyarul, és még volt belőle, ami meglepi az embert. A könyv már-már izgalmas, de hiába, hírverés nélkül a legjobb írások se keltenek figyelmet. Példa rá Krúdy: egyik regénye se került a legjobb 150 közé a csinnadrattás Nagy Könyv versenyben, pedig ha van író, aki stílszerűen „bajnok”, ő feltétlenül az. Semmit nem jelent. Az olvasó nép ítélt, és ítélete szerint Fehér Klára vagy Szilvási Lajos jobbak nála.
Próbálom magyarázni a „farkasvakságot”, hogy miért kelendők a szellemi élet alkonyulatában a másodrangú, olcsó portékák. De minek ide magyarázat? Nézzen körül valaki, miket árulnak a műemlék templomok bejáratánál: huszonnégy karátos egyházi gicscset. Miért lenne másként az egyházi irodalom frontján? Ratzinger bíboros mondandója csak azért kelt nagyobb figyelmet, mert ő lett az új pápa. Hiába A föld sójában föllelhető sok nagy ívű gondolat, amelyek mintha ablakot vágnának egy vastag falba: egyszerre világos lesz általa az, ami évekig homályban volt – mindez semmi figyelmet nem kelt, amíg szerzője föl nem kerül a toplistára. Nem kell belehőkölni a szóba, ma igenis toplistákon mérik, ki mennyit ér, és kevesen vannak az igazak, a bátrak, akiket hidegen hagy a tömegízlést irányító gépezet. Ők tudják, hogy a gépezet hamisít, és hogy hatása semmivé lesz, ha igazi erővel és korszakos tehetséggel szembesül.
A tegnapi bíboros megjelenítette ezt az erőt, nem véletlen hát, hogy kérdezője, Peter Seewald, a kiugrott szerzetes kőkemény kérdésekkel szembesíti, máskor viszont meghajtja előtte a fejét: „Egy olyan léptékű ember, mint ön – életrajzával, egyetemességével, gondolkodás- és cselekvésmódjával, hitével –, valószínűleg többé nem fog a hittani kongregáció élén állni.”
Itt tartottam az olvasásában, amikor elkezdődött Rómából a közvetítés: XVI. Benedek beiktatását mutatták. Mégis úgy döntöttem, hogy maradok a „beavatásnál”, annál a könyvnél, ami az új pápa szellemiségéhez visz közelebb. Olvastam tovább, s nem győztem ámulni, hogy egy bíboros két évezred keresztény történetének nyomatékát képes kiiktatni, és olyat mer mondani, hogy „ha nem találjuk meg újra keresztény identitásunkat, nem tudunk megfelelni a jelen óra kihívásának”.
Aztán hozzátette, hogy „az egyháznak hajlékonyságra van szüksége, megváltozott beilleszkedésre és elrendeződésre a társadalomban, és ki kell bontakoznia az eddigi összefonódásokból. Másrészt fokozottan szüksége van a hűségre, hogy megőrizze azt, ami az embert emberré teszi; ami biztosítja a túlélését és megőrzi méltóságát. Ezeket meg kell őriznie, és magát az embert fölfelé, Isten felé nyitottá kell tenni, mert csak odaföntről jöhet a béke ereje ebbe a világba.”
S még egy idézet, hogy teljes legyen az általa rajzolt kép: „Tapasztalatra támaszkodó bizonyossággal mondhatjuk, hogy ha a keresztény hit által képviselt erkölcsi hatalmat hirtelen kiiktatnánk az emberiségből, úgy járna, mint a jéghegyre futott hajó, és a legnagyobb veszély fenyegetné az emberiség fennmaradását.”
Az ember ilyenkor fölteszi a kérdést: a templomba járók számára miért csak akkor fontos egy-egy korszakos gondolat, amikor megfogalmazója a legmagasabb méltóságba jut? De az is válaszra vár, hogy az egyházi kiadók miért szemérmeskednek. Miért nem képesek hangosabban hirdetni igazi értékeiket? Miért a kereskedő mozdul most is előbb? A Ferenciek terén lévő boltba, ahol kegytárgyak, a mise kellékei mellett vallási tárgyú könyveket is árulnak, ottjártamkor megjelent egy férfi, rákérdezett, hogy Ratzinger bíboros elöl lévő könyvéből hány példány kapható, majd szólt a társának: elvisszük mindet… Ugyan mint ítélik meg a hívők ezt a mentalitást: szatócstempóként vagy vallásuk értékeinek terjesztéseként?

Április 25., hétfő
Még mindig van bennem egyfajta bizakodás, hogy a balliberális oldalon akadnak józan és fényt sugárzó koponyák. Olyanok, akik válságos órákban is képesek azt mondani – bárki ellenében –, hogy állj, ezt ne! Mára kiderült, hogy ezek a koponyák eltávolodtak a kormánytól vagy az őtőlük. Végül is mindegy, a hét végén senki nem merte mondani: uraim, ne Erdei Ferenc legyen az új vidékpolitika névadója… Nem mondta senki, hogy ez rossz döntés, és ha nem provokációnak szánták, akkor csak egy oka lehet: a miniszterelnök nem nézett hátra, vagyis nem látta, hogy jön a farkas, a sötét múlt, és nagyot üt a hátára.
Azok közé tartozom, akiknek a tornatanára annak idején lelkesen beszélt egy új sportmozgalomról. Toldi Miklós nevét viseli majd, mondta, próbákon kell részt venni, és pontokat gyűjteni, és ha a diák ügyes, erős, kitartó, akkor tagja lehet annak a körnek, amelyhez tartozni büszkeség lesz egy idő után. Egy nap aztán jött a hír: nem Toldi Miklós nevét fogja viselni az izmosító próbák sora, hanem Kilián Györgyét… Kiliánét? Az kicsoda? Kommunista mártír, mondta lehalkított hangon a tanárunk, és abban a halkságban nemcsak cinkosság volt – rosszkedv is, ráadásul a kérdésre, melyik sportágnak volt eminense a mártír, a tanár úr nem tudott felelni. Kipukkadt az egész, a próbákra ostorral kellett hajtani minket, kelletlenség volt minden társam, a vak is látta, hogy a névválasztás döntötte el a Kilián-próbák sorsát.
A vidéki gimnazisták, ha megkérdezik ma, ki az az Erdei Ferenc, tanáruk nehezebb helyzetbe kerül, mint az én testnevelőm. Mert ha azt mondja, hogy a Magyar Parasztpárt egyik vezetője volt, lesz egy kulákunoka, aki szól: hogy akkor minként lett a téeszszervezések idején, az ötvenes években agrárminiszter? Ha meg azt mondja a derék pedagógus, hogy Erdei tagja volt ötvenhat őszén a Nagy Imre-kormánynak, akkor az okoz fejtörést, hogy Malétert letartóztatták az oroszok Tökölön, és útja egyenes volt az akasztófáig; Erdeit viszont, a delegáció vezetőjét szabadon engedték… Őt miért? Egyáltalán: ki ez az ember?
A Társadalmi Szemle 1958. júniusi számában tették közzé az MSZMP központi vezetősége elméleti munkaközösségének állásfoglalását, mely a népi irodalmat minősítette. Ebben olvashatók az alábbiak: „Fenntartás nélkül elfogadták az új rendet és lényegében kommunistákká váltak: Darvas József és Erdei Ferenc.” A válasz tehát: a kormány vidékprogramjának névadója olyan politikus, aki újra meg újra elárulta azokat, akikkel egy gyékényen árult. Akikkel látszólag azonos nézetet képviselt.
Erdei ott volt Szárszón 1943-ban, és előadást tartott, ahogy Németh László is. Hogyan alakult a sorsa ’45-től ’56-ig az előbbinek? Úgy, hogy minden kormánynak tagja lett. S Németh Lászlóé? Hódmezővásárhelyen lehetett óraadó. Erdei falukutatóként kezdte a háború előtt, mint Féja Géza is. Mi lett az osztályrésze Féjának utóbb? Nem publikálhatott, s örült, hogy kapott egy könyvtárosi állást Békésen. És Erdei Istene előtt is Luciferként viselte magát. A Tiszántúli Református Egyházkerület főgondnoka volt, ám emellett tagja az Elnöki Tanácsnak – hogy fér össze valakiben a hitéletet üldöző rendszer vezető testületének tagsága és a reformátusok első számú egyházkerületének világi vezető posztja?
Ó, nem. Nem Széchenyiről és nem a Nobel-díjas Kertész könyvéből kell itt filmet csinálni, hogy lássuk, hol tévesztettünk utat. Erdei Ferenc életét kell vászonra vetíteni, ezt a bizonnyal szörnyű életet, hiszen nem tudni, erős volt-e, vagy gyönge, hívő-e, vagy hitét eldobó ateista, hogy minket csapott be inkább, vagy önmagát. Azt viszont tudni, hogy ha új csapáson indít vidékprogramot egy kormány, olyan nevet nem igazíthat rá, melynek gazdája előbb a bajtársait árulta el, aztán a maga ideáit, s végül már nem maradt semmi elárulnivalója, aminél rosszabbat aligha lehet elképzelni – pedig lehet.
Erdei agrárminiszterségének éveiben folytak a padlássöprések, ekkor hurcolták meg a kulákokat és tették tönkre a magyar falut végleg, s ekkor alkalmaztak a begyűjtési előadók cigányokat transzfermunkásnak. Ez azt jelentette, hogy velük rakatták fel teherautóra az „elrejtett” terményt: így uszították egymásnak a nyomorult és még nyomorultabb lelkeket.
Baljós jelekkel indul a kormány száz lépés programja. A névadás, mint első lépés, Karinthyt juttatja eszembe, tőle való az alábbi sor: „Mint aki halkan belelépett.”
Bele, elvtársak. Megint.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.