Mítosszá gyúrt múlt

K Ö N Y V E S H Á Z

2005. 04. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kellemes intellektuális játékra hív bennünket most megjelent, a XX. századi orosz irodalom labirintusában eligazítani igyekvő kötetének bevezető tanulmányában a téma egyik kitűnő hazai ismerője. Goretity József a klasszikussá és kultikussá vált szövegek előítélet-mentes újraolvasását, újragondolását ajánlja. A szerző szeme előtt lebeghetett Pjotr Vajl és Alekszandr Genisz XIX. századba kalauzoló rendhagyó irodalomtörténeti munkája. Goretity jellegzetes példákkal igazolja, hogy számára nem a kronológia a fontos, hanem a mitológiai öröklés ága. Mivel az újraolvasó tudatában jelen vannak a XX. század legkiemelkedőbb orosz irodalmi művei, rajtuk keresztül pedig a XIX. századi klasszikus szövegek is, eme újraértelmezésre vállalkozók kénytelenek állandóan együtt mozogni az orosz irodalom önreflexív, oda-vissza utalásokra épülő játékával.
Goretity a rituális-mitologikus irodalomszemlélet módszerével igyekszik eligazítani az olvasót a korszakban, felmutatva, hogy a töredékességre és a teljességre törekvés miként ível át a XX. századi orosz irodalmon irányzatoktól, eszméktől és formáktól függetlenül, a közös mitikus, illetve a mitikusnak tekintett irodalmi alapra, a hagyományáramra építve. S ha valaki átrágja magát a kutatókon kívül leginkább csak a csillogó szemű bölcsész „kékharisnyákat” lázba hozó elméleti bevezetőn, ráébred, hogy e módszer a konkrét szerzők, művek bemutatásakor kimondottan érdekes, sőt játékos tud lenni, ráadásul mankó az új orosz irodalom vezérfonalát elvesztett olvasók számára.
A szerzők és a művek három csoportra oszthatók. Az elsőbe a század eleji szimbolista próza néhány jellegzetes alkotójának – Vlagyimir Szolovjov, Leonyid Andrejev, Valerij Brjuszov, Fjodor Szologub – „újmitologikus”, a lét titkaiba behatoló szövegei kerültek, majd Vladimir Nabokov e hagyományokra visszavezethető művei közül néhány, végül a harmadikban olyan kortárs írók kaptak helyet, akiknek munkái részben a szimbolista prózaíráshoz nyúlnak vissza, másrészt a Nabokov teremtette posztmodern szövegalkotás módszerein alapulnak. E szövegekben is jelentős szerepet játszik az intertextualitás, a bohóckodó narrátor alkalmazása, a groteszk mitológiai párhuzamok létrehozása, ám e művekben egyúttal erős valóságreferenciák is találhatók, amelyeknek alapja a szovjet és posztszovjet társadalmi élet. Az alkoholizmus orosz evangéliumát vagy a XX. századi orosz sagát megalkotó Venyegyikt Jerofejev és Vaszilij Akszjonov, a szélsőséges reagálásokat kiváltó Vlagyimir Szorokin, az esztétikai és etikai provokációt művelő Viktor Jerofejev, a kisember és a posztmodern utáni állapotot megfogó Jevgenyij Popov, a szép hazugságok művészetét megvalósító Ludmilla Ulickaja, a mesét, legendát, mítoszt szövő Tatyjana Tolsztaja vagy éppen a konceptualizmus kései mestere, Viktor Pelevin pályaképe jelenik meg értő módon bemutatva Goretity József könyvében. Kimondottan színvonalas, hiánypótló mű ez, bírálatként talán csak azt hozhatnánk fel, hogy a szerző mintha túlságosan is szeretné ezeket az egyébként kiváló, főképp pedig divatos írókat, így aztán óvatos a kritikai megjegyzésekkel. Ezért egyrészt nem differenciál, másrészt pedig akaratlanul is azt sugallja, hogy az említetteken kívül nem létezik ma orosz irodalom.
(Goretity József: Töredékesség és teljességigény. Huszadik századi orosz prózai művek értelmezése. Palatinus Kiadó, Budapest, 2005. Ára: 2200 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.