Politikai kutyakomédia

Csontos János
2005. 04. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A forint meredeken zuhan, egy csapásra megoldva a neoliberális baloldal minden gondját, ami a túl erős forintra alapozódott. Az ördög, ami a szemükben eddig Járai Zsigmond alakjában öltött testet, most alakot változtatott – úgy hívják: Gyurcsány Ferenc. Igaz, ez a rózsaszín árnyalatú sátán nem a forintsáv felső, hanem az alsó határát veszélyezteti: a túl erős forint nemzetközi viszonylatban a munkaadóknak kellemetlen, a túl gyenge meg a kiszolgáltatott munkavállalóknak, akik nem utolsósorban a szupermarketek pénztárainál is húsbavágó tapasztalatokat szerezhetnek a magyar monetáris politika hátulütőiről. A demokrácia mai szisztémája szerint a munkavállalók rendelkeznek több vokssal, így a lojális miniszterelnöki kabinetfőnököt kijelölni tüzet oltó pénzügyminiszternek (akinek a neve ráadásul Veres) legalábbis istenkísértő kötéltáncmutatványnak minősíthető. (Most hagyjuk a cinikus indoklást, hogy a tavaly a miniszterelnöki tisztségért is induló bizalmi ember azért alkalmasabb az urbánus Draskovicsnál, mert nyírségi gyerekként jobban rajta tartja az ujját a vidék ütőerén. Szögezzük le inkább: Gyurcsány – a Lamperth-féle se hús, se hal operettfiguráktól eltekintve – az utolsó potens Medgyessy-kádert is kilőtte a végrehajtó hatalomból.)
Ilyen körülmények között meglehetősen fakultatív szabadidő-tevékenységnek hat az államfőválasztás pillanatnyi állásáról értekezni. A téma mégsem érdektelen, hiszen állatorvosi lóként produkálja a harmadik Magyar Köztársaság minden demokratikus nyavalyáját. Van ugyebár a kormánykoalíció – árnyalatnyi, de eddig mégis biztosnak bizonyuló parlamenti többséggel. Az MSZP és az SZDSZ képviselői simán megválaszthatnák (legalábbis a harmadik forduló egyszerű többségével) a jelöltjüket, ha egyezségre juthatnának. De nem jutnak egyezségre. Az államfőválasztás emiatt hovatovább politikai kutyakomédiává silányul, holott – a poszt korlátozott hatalmi súlyából kiindulva – lényegében a szimbolikus politizálás terepén folyik a küzdelem. A kutyakomédia oka az, hogy a 2002-es koalíció éppúgy ingatag erkölcsi kötésen alapul, mint az 1994-es. Az SZDSZ-nek mind a mai napig indokolt lelkifurdalása van, hogy csillapíthatatlan hatalomvágyától vezettetve a rendszerváltó oldalról a restaurációs oldalra állt – s úgy tűnik, ez a tragikus vétség immár a párt egész létezése folyamán elkíséri. Friderikusz Sándor a tévéműsorában kicsikarta Orbán Viktorból az „áruló” jelzőt e hátraarc érzékeltetésére – a furcsa az, hogy a lelkük mélyén ezt maguk a szabad demokrata vezető politikusok is evidenciaként kezelik. Kuncze Gábor már disztingválna: azt mondja, egy 54 százalékos MSZP-vel ma már nem lépne koalícióra. Tény, hogy három éve egy ötven százalék alatti MSZP-vel lépett koalícióra, de engedtessék meg nekem, hogy kételkedjem a dörmögő pártelnök őszinteségében. Az alapító elveit meghazudtoló SZDSZ túlontúl hozzászokott a jóhoz. Ha nem kormányoz, ha nem táplálja közpénzekből a fiókaként követelődző klientúráját, jóformán nem is létezik.
A leosztás tehát számára optimális – ami egyedül aggaszthatja őket, az az ideiglenesség. A valahai húsz százalékot meghaladó támogatottság mára – minden tekintetben indokolhatóan – a parlamenti küszöb környékére süllyedt. Egy-egy vehemens rohammal, a Geszti-kommandó bevetésével eddig át lehetett lendülni e kritikus magasságon, ám erre az idők végezetéig nincs garancia – különös tekintettel arra, hogy a kétpártosodás feltartóztathatatlannak látszik. Látszani kell tehát. Feltűnni. Különbözni a nagy testvér szocialistáktól, hogy ne lehessen összetéveszteni az öcsit a bátyóval. Ez azonban nem is olyan könnyű feladat. A kormányzati sikerek (ha vannak) óhatatlanul az ösztönös színi képességekkel megáldott – vagy megvert – miniszterelnökhöz kapcsolódnak, a kudarcok terhe viszont valahogy megoszlik. Ráadásul a fő szabad demokrata programpont, az adócsökkentés sem nevezhető sikertörténetnek: kevés olyan kormányzat van még ezen kívül, amely ilyen leleményesnek bizonyult volna az adóemelések tekintetében. Ha viszont a tényleges politizálásban elfogyott a levegő, marad a jelképek erdeje. A köztársasági elnök személye fölötti polémia azonkívül remek figyelemelterelő hadművelet is: az államfő a végrehajtó hatalomra – így a pénzek elosztására – csekély befolyással bír, viszont a választópolgárok örökölt tekintélytisztelete révén mégis automatikus figyelmet vindikál magának. A kisebbik kormánypárt viszont akkor látszik, amikor vétójogát érvényesíti. Az SZDSZ valódi terepe mindig a zsaroló pozíció kiaknázása volt – érthető, ha ezúttal is ezzel próbálkozik. Aligha tévedek nagyot, hogy – ha már a szabad demokrata ügyvivő Göncz Árpád nem jöhet szóba – számukra a köztársasági elnök kiléte voltaképpen érdektelen. A lényeg: az erőfitogtatás. A sokszorosan megosztott, szétszabdalt szocialisták pedig tálcán kínálják szövetségesük elé a lehetőséget, hogy királycsináló színben tűnjenek föl.
Gombár Csaba ebben a szereposztásban a díszítősor szerepét játssza. (Noha az SZDSZ frazeológiája szerint – feledve Göncz pártmunkási múltját – államfő nem lehet pártmunkás, Gombár függetlenségi mítoszát kínosan aláássa, hogy egyedül Kunczéék támogatják.) A konfliktus látszólag Szili Katalin személye körül forrósodik fel, de ez csak a látszat. Bárki volna az MSZP államfőjelöltje, az SZDSZ azzal szemben mutatna erőt. A Fidesz szimpátiaszavazása, akárcsak Mádl Ferenc esetleges továbbszolgálása – a meglehetősen korlátozott ellenzéki jogosítványok ismeretében – csakis abban a vonatkozásban bír jelentőséggel, hogy ha a kormányoldal végzetes megosztottsága révén döntésképtelennek bizonyul, jobb híján az ellenzéknek kell alternatívát felmutatnia. Többhetes távlatban erre az eshetőségre csekély az esély, de nem zárható ki. Koalíciós patthelyzetben a jobboldal akár a mérleg nyelveként is funkcionálhat, különös tekintettel a voksolás titkos voltára, amely a politikai erővonalakat átmetsző kamarillaalkuk lehetőségét sem zárja ki.
Igazából nem is tudom, miért volna ellenemre ez a forgatókönyv. Noha a köztársasági elnök kiléte – különösen a romló forint országában – meszszemenően szimbolikus, mégis nehezen tisztelhetné a választópolgár a nemzet egységének megtestesítőjeként azt a személyiséget, akit zavaros egyezségek emeltek a pozíciójába. Egy elfogulatlanabb kor nem kerülheti meg annak a kérdésnek a felvetését sem: mennyire nyomta rá a bélyegét a fölöttébb ellentmondásos kilencvenes évekre az a tény, hogy Göncz Árpádot egy paktum emelte az állam első emberévé? Mi alakulhatott volna másképp, ha nem így történik? Akkor az ország kormányozhatósága jelentette a fő érvet, de fél év sem telt el a kormánypuccsoló kísérletként is értelmezhető taxisblokádig. Közmegegyezés alakult ki abban a tekintetben is, hogy Pozsgay Imre távol tartása a köztársasági elnökségtől a pártállami restauráció megakadályozását szolgálta – de vajon a helyettesítő megoldás nem lavírozta az országot egy másfajta, ugyancsak pártállami erőket rehabilitáló restaurációba?
Ott tartunk, hogy hovatovább senkinek nem örülhet a nemzet, aki a legfőbb közjogi méltóságba kerül. Ezért az örömtelenségért elsősorban a látszatkormányzó koalíció tartozik felelősséggel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.