A multikat segítik

Több ponton is a multinacionális cégek javára módosulna a kereskedelmi törvény. A gazdasági tárca az egyeztetések utolsó fázisában az érdekvédelem ellenvetései ellenére lényeges pontokon változtatott a tervezeten. Beszerzési ár alatti értékesítésre például csak a nagyoknak volna lehetőségük bizonyos termékkörökben.

Nagy Ottó
2005. 05. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Érthetetlen, hogy miközben ez év elejére hosszú munka eredményeképpen elkészült a kereskedelmi törvény módosításának tervezete, a közelmúltban a gazdasági tárcától egy újabb javaslat került ki, amely lényeges elemekben tér el a korábbi változattól – mondta lapunknak Krisán László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) kereskedelmi és szolgáltató szekciójának vezetője. Az egyik fontos módosítás, hogy a részesedés tíz százalékában szabályozták a piaci erőfölény fogalmát. Arra nem nagyon van magyarázat, hogy miért ennyiben, és azt sem tudni, hogy mire vetítik ki ezt az arányt: a 7700 milliárd forintos teljes piacra, a gépjármű-értékesítés és üzemanyag nélküli 4000 milliárdos szegmensre vagy a 2200 milliárdos élelmiszerpiacra. Van, aki szerint a tervezetben meghatározott tíz százalék gyanúsan csak egy-két cégre alkalmazható. A Mai Piac kereskedelmi szaklap legutóbbi toplistája szerint tavaly a legnagyobb forgalmat, 495 milliárd forintot a CBA Kereskedelmi Kft. érte el. Második lett a Metro és a Spar közös beszerzési társasága, a Metspa 450 milliárddal, míg harmadik 415 milliárddal a Tesco Global Áruházak Rt. A többiek forgalma 400 milliárd alatt van.
A másik kardinális kérdés a törvényben a beszerzési ár alatti értékesítés tilalma, ami jelenleg csak a mezőgazdasági termékekre és élelmiszerekre vonatkozik az agrárrendtartási törvény előírásai szerint. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára lapunknak elmondta: korábban több változat szerepelt az elképzelések között. Az egyik szerint csak az élelmiszereknél foglalkoztak volna e tiltással, a második esetében az iparcikkeknél is, míg a harmadik a nagy üzletláncok számára előírta volna, hogy amennyiben élnek ezzel az eszközzel, akkor azt jelezniük kell az értékesítés helyén a vásárlók felé. Vámos György rámutatott: a kormány elé került legutolsó elképzelés szerint az élelmiszerek esetében megmaradna a jelenlegi rendszer, míg az iparcikkek esetében lehet élni a beszerzési ár alatti értékesítés eszközével, ha azt feltüntetik a terméken. A tervezet ugyanakkor információink szerint kimondja, hogy ezzel az eszközzel csak a jelentős piaci erővel rendelkező kereskedelmi cégek élhetnek, tehát a kicsik nem, ami további versenyhátrányt okoz számukra.
Az OKSZ álláspontja szerint nem lehet különbséget tenni az élelmiszerek és az iparcikkek eladásának szabályozása között. A kicsik érdekeit is figyelembe kell venni, ugyanakkor teljes körű tiltást sem lehet alkalmazni. Vámos György hangsúlyozta: számukra teljes mértékben elfogadható, hogy például az ünnepeket követően a kereskedők jelentős kedvezménnyel értékesítsék szezonális termékeiket. Vagy ha egy árucikk szavatosságának határideje közeledik a lejártához, egyértelmű, hogy a kereskedő árumentési céllal olcsóbban adja el portékáját. Továbbá az sem kifogásolható, ha egy üzlet nyitásakor a kereskedő egyes termékeket beszerzési ár alatt árul, vagy ha a kifutó modelleket akciózza le.
A főtitkár aláhúzta: a jelenlegi szabályozás is rossz, megérett a változtatásra, hiszen nincs visszatartó ereje. A büntetés tarifája a beszerzési ár és az alatt lévő eladási ár különbségének kétszerese. Ezt az összeget sok cég gond nélkül kifizeti. Másfelől a hivatalos szervek bejelentésekre indítják el az eljárást, ez a feljelentősdi pedig méltatlan a szakmához. Vámos György kiemelte: a rossz agrártámogatások következményeit nem a kereskedelmi törvényben kellene orvosolni. A versenyképesség nem itt, hanem a gazdálkodóknál és az iparnál dől el. A beszerzési ár alatti értékesítés elleni fellépés például az olcsó importtal szemben nem védi a termelőket.
A szupermarketek közötti erős verseny a fogyasztók számára az alacsonyabb árak, a szélesebb áruválaszték és a jobb minőségű termékek előnyével jár – hangsúlyozta Paul Dobson, a Loughborough University tanára a Gazdasági Versenyhivatal által a közelmúltban szervezett konferencián. A profeszszor aláhúzta: a szupermarketek közötti esetleges fúziók szigorú felülvizsgálatával és a tisztességtelen verseny tilalmának eszközével kezelhető a beszerzési ár alatti értékesítés problémaköre. Megkeresésünkre a gazdasági tárcánál elmondták: a beszerzési ár kérdésében a jelenleg hatályos jogszabályt tartják érvényesnek, a módosításról nem kívánnak nyilatkozni.
Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége (Éfosz) részéről Piros László, a szervezet főtitkára pozitívumként értékelte, hogy az általuk ismert legfrissebb törvénytervezetbe bekerültek a piaci erővel való élés és visszaélés fogalmai. Biztató, hogy nem sorolták ezeket a kategóriákat alacsonyabb jogszabályi szintre. Ugyancsak jónak tartotta a főtitkár, hogy a tervezetben a jelentős piaci erővel bíró vállalkozásokat nem csak az összforgalom százaléka mellett összegszerűen is megjelölik. Ez a szint 150 milliárd forint konszolidált nettó árbevételt takar, aminek kilenc cég felel meg, amelyek lefedik a hazai élelmiszer-forgalmazás 90 százalékát.
– Változatlanul nem biztosítja azonban a tervezet, hogy a piaci erővel való visszaélés esetén a szakmai közösségek, például az Éfosz, hatékonyan felléphessenek – állapította meg Piros László. Hozzátette: javasolták, hogy a beszerzési ár alatti értékesítés tilalmát terjesszék ki a közfogyasztási cikkekre (például élelmiszerekre, háztartási és vegyi árukra), erről azonban nem rendelkezik a törvénytervezet. Helyette azt tartalmazza, hogy a jelentős piaci erővel bíró cégeknek lehetőségük nyílik a beszerzési ár alatti értékesítésre akkor, ha arról tájékoztatják a vásárlókat, ennek ellenőrzését pedig a fogyasztóvédelem végezné. Ezt az Éfosz gyenge szabályozásnak tartja, és saját javaslatát szeretné érvényre juttatni. Ez azt tartalmazza, hogy az ellenőrző szervek közé az adóhatóságot is vonják be, mert a beszerzési ár alatti értékesítés áfabevétel-kiesést jelent az államnak is.



Nincs korlát.A kormány elé került jogszabály további pontokon is a jelentős piaci erővel bíró kereskedelmi láncoknak kedvez. Így van ez a vasárnapi nyitva tartás szabályozásának kérdésében, ahol nem találtak meghallgatásra az ágazati szakszervezet érvei. Az érdekvédelem a dolgozókra tekintettel lehetőség szerint visszaszorította volna a vasárnapi nyitva tartás lehetőségét, ugyanakkor a tervezet a jegyzőket hatalmazza fel, hogy a kereskedelmi cég indokainak ismeretében döntsenek ebben a kérdésben. Ez a megoldás a szakszervezetek szerint a munkaadókat hozza előnyösebb helyzetbe. Nem a kiskereskedők érdekét szolgálja az sem, hogy a tervezet a korábbi verziókkal szemben nem gátolja semmivel sem a szuper- és hipermarketek építését. Így nem kell készíteni a beruházás megkezdése előtt hatástanulmányt, és az önkormányzatoknak sem lesz beleszólásuk a multik terjeszkedésébe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.