A Pumákra emlékeznek

A legendás magyar vadászrepülő-alakulat, a Pumák emlékét idézi fel az a pénteken induló háromnapos repülős csillagtúra, amelyet hagyományőrzők szerveztek meg. A résztvevők 1500 kilométert tesznek meg a levegőben, felkeresve a Magyarország feletti légi háború egyes színhelyeit.

Munkatársainktól
2005. 05. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az előzetes bejelentkezések szerint 25-30 – köztük néhány osztrák és német – kisrepülőgép részvétele várható – nyilatkozta lapunknak Hegedűs Ernő, a rendezvény atyja, a Puma Egyesület elnöke. Az aktív kecskeméti vadászrepülőként MiG–29-est irányító alezredes a svédországi Gripen-átképés megkezdésekor adta át a jelenlegi Puma-század vezetését a fiatalabb generációnak. Az elnök elmondta: az emléktúrával kívánnak megemlékezni a hatvan évvel ezelőtt véget ért második világháború áldozataira, köztük azokra a huszonéves magyar pilótákra, akik a légtér védelmében estek el, sebesültek meg, vagy később ezért a tettükért szenvedtek meghurcoltatást.
Az emléktúra péntek délután indul a budaörsi repülőtérről, ahol egészségi állapotuktól függően (hiszen nyolcvan éve feletti veteránokról van szó) megjelennek az egykori Pumák is. A résztvevők először Pécs-Pogány repülőtérre szállnak át, útba ejtve a Farkasréti temető légterét is, ahol virágokat szórnak a levegőből – ugyanezt később megteszik azokon a helyeken is, ahol Pumák életüket vesztették, vagy ahol eltemették őket. Az első célállomás kiválasztása ugyanakkor kényszerpálya volt a Puma Egyesületnek – ismerte el Hegedűs Ernő –, hiszen Baranya székhelye nem játszott különösebb szerepet a Pumák történetében. Az alakulat háborús repülőtere, Veszprém-Jutas azonban ma már nem alkalmas a leszállásra, míg a közeli pápai katonai repülőtér használatáról a folyamatban lévő NATO-beruházások és jogi okok miatt kellett lemondaniuk.
Szombaton az emlékező kötelék továbbindul Vásárosdombó, Nemesvid és Körmend érintésével Szombathelyre, ahol megemlékezést tartanak. Délután a Káld–Kenyeri–Pápa–Tab útvonalon térnek vissza Pécs-Pogányra, ahol rövid légibemutatót rendeznek. Vasárnap a Sármellék–Grosspeterdorf– Wiener Neustadt–Raffelding–Linz –Tulln útvonalon repülnek végig a résztvevők, és Fertőszentmiklós lesz a túra utolsó állomása.
Hegedűs Ernő kifejtette: a rendezvénnyel hagyományt kívánnak teremteni, hozzájárulva ahhoz, hogy a Pumák szellemiségét a jövő generációi számára megtartsák.



A legismertebb alakulat.Egybehangzó repüléstörténészi értékelések a magyar katonai repülés legnagyobb hagyományú és hatású közösségének tartják a Puma nevű repülőalakulatot. A megállapítást mi sem illusztrálja jobban, hogy a második világháború előtt létrejött, majd a konfliktus idején különféle szervezetekben működő formációról kapta a nevét 1990 után az egyik ma is működő magyar vadászrepülő-század is. Az alakulat létrejötte Heppes Aladár nevéhez köthető, aki korabeli vadászrepülőként megalkotta a Puma-jelvényt. A nagy nyilvánosság előtt is ismert embléma legfőbb eleme egy vörös színű üvöltő pumafej, amely körül az alakulat mindenkori jelmondata olvasható: „Vezérünk a bátorság, kísérőnk a szerencse.” A jelvény először még a háború előestéjén, 1937-ben került fel a Magyar Királyi Honvéd Légierő 1/3 százada által repült olasz Cr–32-es vadászgépek oldalára, de a legnagyobb ismertségre akkor tett szert, amikor Heppes őrnagyot 1944. május 1-jén megbízták a honi légvédelem legfontosabb, akkor létrehozott alakulatának vezetésével. A 101. vadászrepülő-osztály, majd -ezred Messerschmitt Bf–109G típusú repülőgépeinek motorburkolatára festette fel a pumát, amikor szembeszállt az ország városai ellen szőnyegbombázást végrehajtó, sokszoros túlerőben lévő angolszász bombázókötelékekkel. A 101-esek veszprém– jutasi repülőterükről felszállva 1944. május 24-én bocsátkoztak először harcba 13 repülőgépükkel egy összesen háromszáz gépet számláló amerikai kötelékkel. Ekkor vette kezdetét az úgynevezett „amerikai nyár”, amely a lelkes magyar pilóták számára sok sikert, ám egyben sok szenvedést és halált hozott. A légvédelmi feladatban működő Pumák a nyár végére elérték 100. légi győzelmüket. A megváltozott hadihelyzet miatt 1944 őszétől immár más feladatot hajtottak végre: az országba betörő szovjet erőkkel vették fel a küzdelmet. Katonai esküjükhöz mindvégig kitartva, repülőtérről repülőtérre menekülve az ausztriai Raffeldingben fejezték be a háborút, amerikai fogságba esve. A Pumák egy része Nyugaton maradt, egy részük hazatért és segédkezett az új magyar légierő létrehozásában, mígnem koncepciós perekkel az akasztófa alá vagy börtönbe nem juttatták őket. Egyik pilótájuk, Tobak Tibor a nyolcvanas évek végén írhatta meg először történetüket, amely felkeltette az aktív magyar vadászrepülők érdeklődését is. A hagyomány így folytatódhatott a kecskeméti repülőalakulatnál, amely a mai napig a legsikeresebb Puma, a 33 légi győzelmet elért Szentgyörgyi Dezső nevét viseli. (Z. G. L.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.