Nagy sikert aratott a Maszkabál címû rajzfilm- sorozatuk, amelyet nemrégiben vetített az egyik mesetévé. Ritka, hogy egy viszonylag fiatal rajzfilmes cég – a Cinemon három éve mûködik önálló stúdióként – a számos külföldi megrendelés mellett hazai mesefilm gyártásába kezd.
Régóta nem készült Magyarországon rajzfilm-sorozat a legkisebbeknek. Természetesen nem anyagi szempontok vezéreltek bennünket, amikor hozzákezdtünk Gryllus Vilmos hangzó anyagának a rajzfilmes adaptálásához. A Maszkabál egy farsangi mulatság történetét dolgozza fel.
Miért nem éri meg az animációs szakmának kisgyerekek szórakoztatásával foglalkozni?
A három-öt évesek még nem egyedül mennek vásárolni. Ez a korosztály tehát senkinek sem jelent „reklámcélpontot„. Nem véletlen, hogy a kereskedelmi szférát egyáltalán nem tudtuk bevonni a film készítésébe. De támogatta a Maszkabál gyártását több olyan szervezet, amely a gyerekekkel, a kultúrával vagy a mozgóképpel áll kapcsolatban.
Úgy hallottam, mostanában több ország együttmûködésével készülõ, egész estés animációs filmen dolgoznak.
Ókori, egyiptomi történetet dolgoz fel a francia–magyar– belga koprodukcióban készülõ Napkirálynõ. A film alapjául szolgáló könyv szerzõje a francia egyiptológus, író, Christian Jacq. A Napkirálynõ Ehnaton, Nefertiti és Tutanhamon korába kalauzolja majd a nézõket. A film alkotói régészeti könyvek illusztrációi segítségével próbáltak minél hitelesebb korképet teremteni a közönség számára. Jövõ év szeptemberétõl vetítik a mozik a munkánkat.
Állítólag akkora támogatást kaptak az Európa Tanács filmes alapjától, amekkorát Magyarországon animációs film még soha.
Régen erre nem is volt mód. Ötszáznyolcvanezer euróval (száznegyvenöt millió forint) segíti az Eurimages a Napkirálynõ elkészítését, ami nemcsak nagy összeg, de hatalmas szakmai elismerés is a produkciónak.
Úgy tudom, a film teljes költsége öt és fél millió euró. Egy átlagos játékfilm elkészítése ennek az összegnek a töredékébe kerül. Mi az oka annak, hogy ennyivel drágább az animáció mûfaja?
Produkciója válogatja, de az animációs film magas költségeinek általában az élõ alkotói munka- és idõigényesség az oka. Gondoljunk csak bele, egy percbe ezernégyszáz kocka fér, egy nyolcvan-kilencven perces film esetén ez nagyjából félmillió rajzot jelent.
De hát ott a számítógép!
Tévedés azt hinni, hogy a komputer mindent megold. Nálunk a rajzolók elõször – szabad kézzel – megtervezik a figurákat. A kifestést, a trükkoperatõri feladatokat már tényleg számítógéppel végezzük, de a gépek elõtt emberek ülnek! Csak akkor lesz színvonalas és élvezhetõ egy animációs film, ha tehetséges és nagy szakértelemmel rendelkezõ rajzolók, animátorok, rendezõk, háttérfestõk, gyártásvezetõk – és még hosszan sorolhatnám… – munkálkodnak az elkészítésén.
Minden megrendelést vállalnak?
Sorozatok és egész estés filmek esetében fontos szempont, hogy mi a történet mondanivalója. Szerencsére olyan helyzetben vagyunk, hogy erõszakos megnyilvánulást tartalmazó mozit visszautasíthatunk. Persze, nagyon fontos az is, hogy van-e elég idõ a film elkészítésére. Azt a produkciót, amelyre már igent mondtunk, sosem kockáztatjuk a következõért. Többek között ezért is bíznak bennünk a megrendelõk.
A saját gyerekei nézik a Cinemon által készített filmeket?
Természetesen! Igaz, nem vagyok televíziópárti. A gyerekekre nagyon kell vigyázni, hogy mit enged nekik megnézni az ember. A rajzfilmek a legveszélyesebbek. A jóhiszemû szülõ gyanakvás nélkül a tévé elé ülteti a csemetéjét, ha „mesét” adnak. Pedig a mai „mesék„ esetében a szöveg, a kép, vagy akár a film tempója is gyakran olyan, hogy szegény kicsik telejesen összezavarodnak tõle.
Nem köztudott ugyan, de a magyar reklámfilmek világszínvonalúak. A Cinemon az egyik, gyerekeknek szóló üdítõital reklámjáért a Minimax elismerése mellett New Yorkban, a világ egyik legrangosabb versenyén Efidíjat is kapott.
Szakmailag nagyon érdekes reklámfilmet gyártani. Egy húsz-harminc másodperces kisfilmben akár a legmodernebb technikákat alkalmazhatjuk, ilyen rövid idõbe anyagilag is belefér. Az üdítõital reklámmal egyébként a gyerekek tetszését is elnyertük – a Minimax díját õk adták –, az Egyesült Államokban pedig a reklám hatékonyságát jutalmazták.
Melyik filmjükrõl ismerhetik külföldön a Cinemon stúdiót?
Többen dolgoztunk a Babar címû egész estés moziban, a Pettson és Findus kaladjait bemutató sorozatban és mozifilmben, valamint számos, külföldön látható televíziós sorozatban.
Mi lesz a következõ munkájuk?
Egy újabb történelmi ihletésû mozifilm, valamint egy magyar sorozat pici gyerekeknek.

Újabb megrázó részletek a mai halálos balesetről – fotók a helyszínről