Nettó befizetők vagyunk?

Az előzetes adatok azt mutatják, hogy hazánk kapta az uniótól az újonnan csatlakozottak közül a legkisebb támogatást: fejenként 16 eurót, azaz mintegy 4000 forintot. Ha az unió nem tartott volna attól, hogy csatlakozásunk első esztendejében negatív lesz a befizetési mérlegünk, az e célra adott 172 millió eurós költségvetési kiegészítés nélkül nettó befizetők lettünk volna – nyilatkozta lapunknak Surján László, az Európai Parlament költségvetési bizottságának néppárti tagja.

2005. 05. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Május 3-án az unióra szakosodott Bruxinfo közzétette azokat az előzetes adatokat, amelyek a tíz tagállam 2004. évi befizetéseire és az uniótól felvett pénzeire vonatkoznak. Az adatok mind a tíz államnál többletet mutatnak a tavalyi évre. Vagyis az aggályok látszólag nem teljesedtek be, de – mondta el Surján László a Magyar Nemzetnek – egy mélyebb elemzés más képet mutat. A Magyarországnál kimutatott 160 millió eurós többlet ugyanis 12 millióval kevesebb, mint amit közvetlen költségvetési kiegészítésként kaptunk. Ezt az összeget azért kaptuk, mert az unió előre látta, hogy megvan a nettó befizetés veszélye, és azt el akarta hárítani. Ha ezt a többletsegélyt nem kapjuk meg, akkor 12 millió eurós, vagyis 3 milliárd forintos deficittel teljesítettünk volna az első évben. Arra a kérdésre, hogy miként állunk a tíz újonnan csatlakozott tagállam sorában, Surján elmondta: a legtöbb pénz Lengyelországba áramlott, mégpedig 1400 millió euró. Abszolút öszszegben valóban az ötödikek vagyunk, csakhogy egy ilyen sorrend nem jogos, hiszen a támogatások egy része közvetlenül is figyelembe veszi az ország lakosainak számát, ami a reális összehasonlítási alap. Ekkor 16 eurót, azaz mintegy 4000 forintnyi összeget kapunk. A litvánoknak és az észteknek 100 euró fölött sikerült az évet zárni, de még a csaknem 40 milliós Lengyelország is 37 eurót kapott fejenként. Így a tíz újonnan csatlakozott tagot sorba állítva kiderül, hogy Magyarország kapta egy főre vetítve a legkisebb összeget, ami mindennek mondható, csak nem jó kormányzati teljesítménynek, hangsúlyozta Surján. A felzárkóztatási pénzeknél mintegy 30 millió eurót „benn hagytunk” az unióban. Még nagyobb az eltérés az előcsatlakozási alapokból felvehető összegeknél, és a lehető legrosszabb a helyzet a mezőgazdaságban, ahol a több mint 200 millió euró hozzáférhető összegből mindössze 60 milliót sikerült megszerezni. De ezek még csak előzetes adatok, és lehet, hogy a végeredmény ennél is rosszabb lesz. Ami nem fog változni, az az, hogy Magyarország e téren is az utolsó helyen áll. E számokból is látható a minisztercserék indokoltsága. Ha tehát javítani akarunk a teljesítményünkön, vagyis jövőbeni egyenlegünkön, akkor az egész kormányt le kellene cserélni, fejezte be Surján a nyilatkozatát.

*****
A PPP-vel kockáztat az állam. A köz- és magánszféra együttműködésében megvalósuló PPP-fejlesztések esetében a kockázat vállalása a kulcskérdés, ha a befektető szerepvállalása e tekintetben kimutatható, nem lehet egyszerű hitelnyújtásról beszélni az állam részéről – közölte tegnap Bagó Eszter, a KSH elnökhelyettese. Az Eurostat szerint a PPP-projektek magánberuházásnak számítanak, ha a fejlesztő vállalja az építési kockázatot s a rendelkezésre állási és a keresleti közül legalább az egyiket. A KSH a PPP esetében a kockázati arányokon túl azt mérlegeli, hogy a végleges szerződés miképp számolható el. Főként az autópálya-építéseknél szakértők szerint meghatározó az állam szerepvállalása. (P. G. I.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.