Olyan, mintha történne valami

Hanthy Kinga
2005. 05. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amíg a hipermarketben a sárgarépa mellől, a plazában pedig két nadrágbolt közül jól fogy a könyv, ne panaszkodjunk. Csak vegyük tudomásul, hogy megváltoztak a vásárlói szokások. Kultúrpolitikánk már kezdi felismerni a trendet: nem a minőséget, hanem a látványt pénzeli. A Monet-kiállításra várók óriás sora mögé elrejthetők a honi múzeumügy óriás problémái, a tízmilliós anyanyelvi pályázat mögé a magyar szépirodalom és az iskolai oktatás betegségei, A Nagy Könyv-akció pedig azért jó, mert olyan, mintha történne valami.
És közben a nagy semmi történik. Csak a mobiltelefon-társaságok gyarapodnak meg az a néhány szervező és reklámkampányba bevett médium, amelyik így részesül az eredetileg kulturális programokra szánt közpénzből. Közben az új kulturális miniszter a Megasztár-döntőre látogat jegy nélkül, s amikor az ajtóban az útját állják, csak annyit mond: de hát én vagyok a miniszter. A haveri ballib média értékeli ezt a szerénységet, pedig csak mély amatőrség. (Elképzelem, hogy szólna a dal, ha Pokorni akarna miniszterként jegy nélkül, csak úgy bemenni valahová.) De hát amíg hiányoznak a kormányzati elképzelések és tettek, marad a kampány, amire a média mindig vevő – jó pénzért.
Két kedves ifjú műsorvezető ül a Rádió Café stúdiójában, nagyon várja már Darvasi Lászlót, hogy vele A Nagy Könyvről és irodalomról beszélgessen, közben egyfolytában reklámozza az Élet és Irodalmat, amelyben Darvasi Szív Ernő néven publikál. E két ifjú műsorvezető várakozás közben azokról a furcsaságokról beszélget, amelyek a százas népszerűségi listák olvastán eszükbe ötlöttek. Hogy például kortárs magyar alig van, főként kötelező irodalom meg a Da Vinci-kód (tudjuk, a miniszterelnök kedvence), s hogy ugyan elég összevissza egy válogatás, de a legfontosabb, hogy az emberek olvassanak. Bármit. Pedig ez a lista sok mindent bizonyít, csak épp azt nem, hogy az emberek, de főként hogy a fiatalok olvasnának. A gyűrűk urát, a Harry Pottert meg a kötelezőket legfeljebb. Nehéz megmagyarázni, Fehér Klára hogy tudott felmászni az első százba.
Kár lenne persze a kereskedelmi médián számon kérni, miféle irodalomnak csinál reklámot, pontosabban nem irodalomnak, inkább könyv alakban megjelent, sok fotóval illusztrált írásműveknek szép portrékkal a címlapon. Pont olyanoknak, amilyeneket a sárgarépacsomó mellől szokott felkapni a vásárló. Azt viszont már felelősen kell vizsgálni, kit reklámoz egy-egy interjúval a közszolgálat. Ki kaphatja meg a médiától a nagy példányszám lehetőségét? Dogossy Katalin újságíró írt egy könyvet a hatvanas évekről (megjelent a média által erősen pártolt Ulpius-ház Kiadónál), ebből az alkalomból interjú készült vele a Szombat délelőttben. A szerző elmagyarázta, nem nosztalgiakönyvet írt, csak szerette volna rögzíteni a hatvanas évek értékeit és hibáit. S szerette volna felhívni az ifjúság figyelmét arra, hogy a legdrágább kincs az idő. Nem kell rohanni, vagy legalábbis mérlegeljük, megéri-e a nagy sietség. Dogossy bölcsen beszélt, vevőket szerzett a könyvéhez. Esélyt kapott rá. Csak azt nem tudjuk, hogy milyen a könyv.
(Rádió Café, FM 98,6 – Szombat délelőtt – Kossuth)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.