Történet ráklépésben

Szerelem, házasság, gyermek, mélypont, válás. Jelenetek egy házasságból Francois Ozon módra, a végtől a kezdetek felé, a kegyetlen elválástól a találkozás boldog pillanatáig. Vissza a jövőből a múltba, amikor még jó volt veszélyes vizekben úszni, s – mostani szemmel – giccses volt a naplemente. Nem egy első randis film. Ez sem.

Nedbál Miklós
2005. 05. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Visszajátszás visszafordíthatatlanul, emlékfoszlányokban élve. A kezdetben ott a vég, a végben ott a kezdet, a kettő akár fel is cserélhető, a dráma kezdődhet a végkifejletben, egy kiégett kapcsolatból így könnyen lehet naplementés, romantikus este. De hogyan romolhat el minden – mert ugye, ami elromolhat, az… Ugyanakkor valaminek a vége, valaminek egyben a kezdete, nincs kiszállás, pörög a kerék, hiába akarná bárki is megállítani a világot, hiszen nincsen egy biztos pont, amelyből azt ügyesen ki lehetne forgatni. Haladunk körbe-körbe, közben a sugár folyamatosan csökken, ponttá zsugorodik, s lassan talán mind eltűnünk hirtelen.
Francois Ozon új, 5´2 című filmjében egy kapcsolat, egy házasság főbb drámai jeleneteit sűríti egymásra épülő kisfilmekbe, amitől igazán érdekessé – ám korántsem egyedivé – válik a film, hogy Marion (Valeria Bruni-Tedeschi) és Gilles (Stéphane Freiss) története a válóperes ügyvéd előtt nyit, s a naplementés közös úszással, megismerkedésükkel végződik. A megkeseredett pillanattól, a közönytől, onnan, amikor már mindketten csak veszíthetnek addig a pontig, amikor még teli vannak új reményekkel. Azonban a filmet „visszafelé” nézve a boldogság pillanatai, s minden korábbi, kellemes élmény új kontextusba kerül. Ozon néhány kivételt leszámítva nem is eme boldog pillanatokra koncentrál, a kapcsolat fordulópontjait, a kizökkenéseket mutatja, de azokat is csak részben, olykor csak sejtelmesen utalva rájuk, máskor keményen az arcunkba vágva. Elejtett félmondatok, szándékos megszégyenítések mellett a feszültség ott vibrál a sorok, a képek közt.
Első pillanatra csupán egy „egyszerű”, rosszul végződő (kezdődő?) kapcsolat bemutatása a film, ám vibráló feszültsége különlegessé teszi. Sokszor nincsenek érvek, ellenérvek, semmi sem fekete vagy fehér, rengeteg kérdés megválaszolatlan marad, mint az életben. Mintha ez csak a két főszereplőre tartozna, nem külső szemlélőkre, kukkolókra, de sokszor ők maguk sem tudják, mit miért, illetve mit miért nem tesznek. Ozon kegyetlen (vagy reális?): a két ember romantikus találkozására a film végén a borús jövő kegyetlenül rátelepszik, első közös úszásuk („az élet tengerében”) a szándékosan csöpögős környezetben minden csak nem érzékeny, romantikus, reményteli. A reményből csak annyi marad: hátha együtt elsodorja őket a víz, s így örökre egymáséi lehetnek. Közben nap lebukik, s eltűnik hirtelen.
(5´2, feliratos francia film, 90 perc. Rendezte: Francois Ozon. Forgalmazza a Budapest Film.)



Francois Ozon Franciaország egyik legmerészebbnek tartott, újító szellemű rendezője. Több sikeres rövidfilmje után 1998-ban készíti el első nagyjátékfilmjét (Sitcom), egy évvel később Fassbinder drámája alapján rendezi a Vízcseppek a forró kövön című filmjét, majd A homok alatt címűt, amelyet több César-díjra is jelölnek. Legutóbbi két alkotása a 8 nő és a Swimming Pool. A 5´2-t a velencei filmfesztiválon mutatták be, ahol Valeria Bruni-Tedeschi a legjobb színésznőnek járó díjat kapta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.