Gyorsabban lassulunk

2005. 06. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindössze 2,9 százalékkal nőtt az első negyedévben a gazdaság teljesítménye: az ütem egyértelműen lassulást jelez. Csekély vigasz, hogy a gazdaság a fő nemzetközi, elsősorban a nyugat-európai tendenciákkal összhangban fejlődik. Momentán gyengül. A gondot csak fokozza: a múlt esztendőben tapasztalt ellentmondásos folyamatok 2005-ben is lendületben maradtak.
Amúgy az említett, a kelet-közép-európai régióban meglehetősen szerény gazdasági növekedésnek az az igazi pikantériája, hogy e teljesítmény fő hajtóereje a beruházások voltak, hiszen az első negyedévben a magyarországi vállalkozások mintegy hét százalékkal fordítottak többet fejlesztési célokra, mint tavaly ugyanekkor. Persze figyelmet érdemel az is – ha már a beruházások alakulását vizsgáljuk –, hogy számottevően átalakult az ágazati szerkezet. A KSH verziója szerint a világpiaci konjunktúra gyengülése, illetve ezzel összefüggésben a szerényebb hazai növekedési kilátások az üzleti szféra beruházásaiban már éreztették hatásukat. A feldolgozóipari vállalkozások a tavalyi csúcs után az idén szerényebb mértékben, mindössze két százalékkal növelték fejlesztési kiadásaikat. Ugyanakkor elsősorban a gazdaságot szolgáló infrastrukturális jellegű beruházások – elsősorban az út- és autópálya-építés következtében – dinamikusan nőttek. Tehát azoknak a beruházásoknak a száma emelkedett meg, amelyek mögött egyértelműen állami megrendelések állnak. A szóban forgó tételeket viszont – az államháztartási hiány csökkentése nyomán – kiszervezték a költségvetésből, noha egyértelműen állami kiadásoknak minősülnek. Pikáns!
A legfőbb gondot az jelenti, hogy az export lefékeződött. A kivitelben az idei ütemcsökkenés meghatározó oka az, hogy az általában magas technikai színvonalú gépek exportjának túlnyomó részét a régebbi EU-tagországokba szállítják. Ugyanakkor ezekből a termékekből az export növekedési ütemét visszafogta a fejlettebb európai országokban tapasztalható általános gyenge gazdasági konjunktúra. Miért is gond a kivitel megtorpanása? Nos, a magyar GDP döntő része az exportból származik. S fő külpiacaink – leginkább persze Németország – recesszív környezetben vesztegelnek. Ha pedig a megrendelések tovább apadnak, úgy nem sok jóval kecsegtetnek a következő hónapok sem.
Az alapproblémát az jelenti, hogy hazánk gazdasága egy lassuló, ugyanakkor ellentmondásokkal tarkított pályára került. Előbbi nagy gond, utóbbi még inkább. Hogy miért? Nos azért, mert a magyar gazdaságban alacsony a megtakarítási szint a vállalati és az állami szektor együttes hiteligényéhez képest, amelyet jól illusztrál a fizetési mérleg GDP-hez viszonyított hiánya. Ez tavaly a 2003. évi 9 százalékról alig 8,9 százalékra mérséklődött, s a Magyar Nemzeti Bank (MNB), amely elég pontosan „belövi” a számokat, 8,7 százalékos deficitet prognosztizál. Másfelől ezeket a megtakarításokat is külföldi forrásból, túlnyomórészt hitelből pótoljuk. Eközben a GDP 5,3–5,5 százaléka körül állandósult az államháztartás hiánya. Ez a trend sajnos beállt – 2002 óta. Olyannyira, hogy április végére az egész éves terv 71 százalékát haladta majd meg az államháztartás hiánya, májusban pedig az éves előirányzat 82 százalékán állt a deficitszint. A kormány által meghirdetett intézkedések felettébb ad hoc jellegűek. Nem tudni, hogy milyen tételek jelentik a múlt héten bejelentett 125 milliárdos államháztartási tartalékot, s hogy a további intézkedések (szerencsejáték-törvény módosítása, az Európai Unión kívüli, azaz harmadik országokból származó importáfarendszer átalakítása ez év július 1-jétől, a járulékalap tervezett kiszélesítése, valamint a dohánytermékek behozatalának szigorúbb ellenőrzése is) mit hoznak a konyhára. Pusztán a kiszervezés a biztos: a tervezett államháztartási pálya nyomán megváltozott az autópálya-építés finanszírozási formája, és ennek eredményeként az úgynevezett PPP-projektek révén a korábban számítottnál több autópálya-szakasz épül meg magánberuházásként – ez mintegy 40 milliárd forinttal, fogalmazzunk diszkréten, tehermentesíti a büdzsé kiadási oldalát. Ne feledjük: 2005-ben gyakorlatilag hitelfelvételből és kötvénykibocsátásból zajlik a sztrádakivitelezési munkálatok finanszírozása. Idén összesen már több mint ezermilliárd forintot jelent az összeg!
Ugyanakkor a kormány által meghirdetett intézkedések nem a szükséges költségvetési kiigazítást célozzák meg, hanem a választásokig tartó időszak túlélését. Éppen ezért a kormányzat szavahihetősége egyre inkább megkérdőjelezhető: a tavaly háromszor módosított hiánycél, és az euróbevezetés elhalasztása kapcsán sem az uniós döntéshozói helyeken, sem pedig a nemzetközi piacokon nem vesznek bennünket komolyan. Lásd Brüsszel túlzott deficiteljárását, továbbá a nemzetközi intézmények (IMF, OECD) folyamatos elmarasztalását és a világ legnagyobb hitelminősítő cégeinek (Standard & Poor’ s és Fitch Ratings) leminősítését.
Elméletileg persze élénkülhetne a gazdaság, hiszen látványosan csökken a kamatszint, s a nemzetgazdaságnak vannak más szereplői is, mint az exportáló nagyvállalatok vagy éppen az állam. Ám a gyakorlatban más a helyzet: a jegybanki alapkamat-csökkentés különösebben nem serkenti a gazdaságot, hiszen a magyar beruházások kamatérzékenysége igen-igen alacsony. Problémás még a hazai kis- és közepes vállalkozói szektor helyzete is. A kicsik körbetartozásokkal terheltek, túlnyomó részük a multik számára nem is „beszállítóképes”. Másrészt általános financiális feltételek híján aligha lehetnek sikeres pályázók egy-egy EU-tenderen. Tényező lehetne még a kutatás-fejlesztés is, ám minden, az innovációhoz köthető tevékenység – leszámítva a multinacionális cégeket – Magyarországon luxus. Ha pedig megvizsgáljuk a lakossági részvénytartási hányadot, a budapesti tőzsde tizenöt éves, meglehetősen hullámzó teljesítményét, illetve a nemzetgazdaságon belüli finanszírozói pozícióját, aligha gondolhatja bárki is komolyan, hogy a börze szerepe rövid vagy hosszú távon fontos tényező lehet. Nagy kár, hogy a tőzsde finanszírozási szerepe nem jelentékeny.
Hogy megingott a gazdaság szekere, s többször is pénzügyi káosz lett úrrá hazánkban, nos a folyamatot a külföld is pozícionálja. Az említett negatív „fősodrások” (alacsony megtakarítási hajlandóság, ikerdeficit, megtorpanó gazdasági növekedés) a külföldi finanszírozókat is óvatosabbá teszik. Ami azt jelenti, hogy csak magasabb kockázati felár mellett hajlandók hazánkat finanszírozni. A villám amúgy beütött: az euró bevezetésének 2010-es céldátumát nem tartják reálisnak a piacok, s egyre inkább Brüsszel sem. Nem tudunk másra következtetni: a gazdaság gyorsuló lassulása csak a trendet erősíti. Vagyis: állami pénzügyi válság, lassulás mellett.
Nincsenek véletlen egybeesések.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.