Hiánykotta

2005. 06. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Harmadik éve képtelen a kormány olyan költségvetést felmutatni, amelyről pár hónap alatt ne derülne ki, hogy az tarthatatlan számokat tartalmaz, s alapjaiban van elrontva. Vagy a kiadásokat kell százmilliárdos nagyságrendekben lefaragni, vagy pedig pluszpénzeket szükséges beszedni ahhoz, hogy ne „szálljon” el a büdzsé. Még ha visszatekintünk is a 2004. év mérlegére – négy megszorító csomag, három hiánycél, reálkeresetek csökkenése, pangó lakáspiac, pénzüket külföldre utaló magyar régiós multik, bő és jó terméssel záró, mégis ezer gondjával küzdő agrárium és növekvő munkanélküliség –, a rekorder év alighanem a 2005. lesz. Az ok roppant egyszerű: április végére az egész éves terv 71 százalékát haladta meg az államháztartás hiánya, májusban pedig az éves előirányzat 82 százalékán állt a deficitszint. S miközben a Pénzügyminisztérium a várható féléves adatokkal kirukkolni sem mer, addig a tárca vezetője állítja: tartható az eredeti – éves – menetrend.
Elszámolt növekedés, rosszul becsült költségvetési bevételek és pénzügyi káosz: a kialakult helyzet jóvátehetetlen károkat okozott az országnak, hiszen a magyar gazdasággal kapcsolatosan kialakult kedvezőtlen külső és belső egyensúlyi helyzet okai nemcsak az adófizető állampolgárok számára egyértelműek, hanem a külföldi szakmai közvélemény is leírta Budapestet. Gondoljunk csak a futószalagon érkező leminősítésekre, a nemzetközi intézmények (IMF, OECD) figyelmeztetéseire, a nyugati elmarasztalásokra s ami a legfőbb: az Európai Bizottság, illetve az unió pénzügyminisztereinek diktátumára. Mert jó, ha utóbbival kapcsolatban nem feledjük: július 9-ig kell a magyar kormánynak konkrét lépéseket tennie hiányvisszafogás címén. A dolgozatot pedig Brüsszel osztályozza. Ha ismét elégtelent kapunk – mint tavaly decemberben –, akkor megérhetjük azt a szégyent is, hogy az unió fővárosában készítik majd el a nemzeti költségvetést.
S bár a kormány a nemzetgazdaság javulását emeli piedesztálra, a jelenlegi pálya azért kockázatos, mert hiába az úgynevezett exportvezéreltség, ha külső piacaink felvevőképessége meggyengült, a beruházások pedig megtorpantak. Elméletileg mentőöv lehetne a hazai magánszektor felpörgetése, ám a kis- és a közepes vállalkozások üzleti pozíciójának is „betett” a kabinet: az ígéretekkel szemben növekedtek ugyanis a munkaadói terhek, a hírhedt áfavisszatartásra pedig a kis cégek, különösen az 50 millió forint árbevételt el nem érő mikrovállalkozások azonnal és érzékenyen reagáltak. A következő időszakban, az uniós tagságnak tulajdoníthatóan, e vállalati szegmens előtt a legnagyobb kihívást a növekvő versenyhelyzet jelenti. A gazdaság tehát bővül, ám nincs lendületben. Olyannyira, hogy a környékbeli országok közül itt a legalacsonyabb a bővülés üteme, amely ugyancsak káros a költségvetés számára, hiszen már egy 0,5–1 százalékos fékeződés százmilliárdos tétel is lehet az államkasszában.
A legnagyobb gondot persze az jelenti, hogy a magyar költségvetések története mára a megszorítások és a statisztikai magyarázatok, a trükkök és a kiszervezések folyamatává vált. Bár közvélemény-kutatások és a kormányzati teljesítmény alapján borítékolható, hogy más összetételű lesz a 2006-ban felálló új kormány, az ősszel a parlament elé kerülő új költségvetési törvénytervezet még a mostani hiánykotta szerint íródik. Reménykedhetünk: a választások után a szólam megváltozhat.
Addig is: húzd meg, ereszd meg nélkül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.