Micsoda különbség…

2005. 06. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Változnak az idők. Gyurcsány Ferenc optimistább, mint valaha. Tegnap azt mondta a parlamentben, hogy a régió országai között Magyarországnak csak az általános forgalmi adó területén van versenyképességi lemaradása, a többi közteher összehasonlításában álljuk a sarat. A miniszterelnök korábban még úgy nyilatkozott: hazánk teljességgel versenyképtelen. Ezt erősítette a gazdasági növekedés lassulása, a munkanélküliség növekedése, a hazai beruházások megtorpanása, a fogyasztás zsugorodása, a befagyott bérszint, a működő tőke átpártolása Szlovákiába és Romániába, a kis- és közepes vállalkozások ellehetetlenülése, a körbetartozások elharapózása, egyes, korábban sikeres ágazatok (építőipar) fékeződése, az ipar gyengülése. Leginkább persze a magas államháztartási hiánnyal van gond, amelynek egyik generálója a napról napra duzzadó államadósság. Gyurcsány versenyképtelenségi állítását persze nemcsak az ellenzék, hanem a külföld is elismerte. Lásd az Európai Bizottság, majd az unió pénzügyminisztereinek szigorú figyelmeztetését, vagyis a deficiteljárást, a globális hitelminősítők részéről hazánk forintadósságának sorozatos lerontását, a nemzetközi intézmények Magyarországról szóló, negatív kicsengésű jelentéseit.

Ebben a helyzetben úgy tűnt, politikai akarat is kíséri az adó- és járulékváltoztatási – amúgy teljességgel helyeselhető – kezdeményezést. Ám konkrétumokkal nem lehettünk gazdagabbak, hiszen tegnap elmaradt a száz lépés program adókkal és járulékokkal kapcsolatos elemeinek bejelentése, noha Veres János pénzügyminiszter két hete még úgy nyilatkozott: a kormányfő hétfőn hozza nyilvánosságra a részleteket. A miniszterelnöktől nem az áfás bejelentést vártuk, hanem a kormánypártok által jóváhagyott elképzelést a többi között arról: mi lesz az eva sorsa, hogyan módosul a helyi iparűzési adó rendszere, s komolyan gondolja-e a kabinet az egyszerűsített közteher-viselési hozzájárulás, az ekho 35 százalékos mértékét. Utóbbival szemben már alkotmányossági kifogások is felvetődtek. Azt a szakszervezeti aggályt sem lehet lehet szó nélkül hagyni, hogy az általánossá vált feketefoglalkoztatás miatt tömegeknek nem jár majd nyugdíj.

A legnagyobb ellenzéki párt eközben konkrétumokkal is szolgál: a Fidesz nyolcszázalékos társasági adót javasol a kisvállalkozások számára, az eva bevételi határának kiterjesztését, a forrásadó mértékének csökkentését, a tb-járulék mérséklését, valamint egyezséget az iparűzési adó ügyében. A felsoroltak lényege: a vállalkozói terheket kell csökkenteni a versenyképesség fokozása és az új munkahelyek érdekében. A kormányzásra készülő Fidesz konzultációt sürget a gazdaság szereplőivel. Figyeljük a különbséget: miközben Orbán Viktor szerint nagyon kevés olyan reális igény van Magyarországon, amelyet egy jó országvezetéssel, egy jó gazdasági szervezéssel, egy valóban a munkára összpontosító gazdasági rendszer felépítésével ne lehetne finanszírozni, addig Gyurcsány Ferenc óv attól, hogy politikusok hamisan fessenek negatív képet a gazdaság állapotáról.
Megnyugtató, hogy van választási lehetőség. Mert nemcsak a hangulat, a várakozások, továbbá a futószalagon érkező külföldi leminősítések hatnak a gazdaságra, hanem a kormányzás is. Aki nem hiszi, hasonlítsa össze az 1998–2002-es kormányzás gazdasági teljesítményét a jelenlegivel.

Micsoda különbség…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.