A rettegett költségvetési hiány

2005. 07. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Árgus szemekkel figyelik továbbra is az Európai Unió döntéshozó szervei a magyar költségvetés kormányzati menedzselését, ezen belül is az államháztartási hiány alakulását. Ennek oka: az idei és a jövő évi deficitcél alakulása kapcsán – ismerve az előző három esztendő teljesítményét – korántsem olyan bizakodó Brüsszel, mint Budapest. De ne szaladjunk előre, vegyük az előzményeket.
Tavaly a kiugróan magas hiány miatt hazánk ellen az Európai Bizottság (EB) úgynevezett túlzottdeficit-eljárást indított, sőt a testület ajánlásokat is tett Budapestnek arra vonatkozóan: hogyan csökkentse az állami kiadásokat. Ilyen intézkedésre volt már ugyan precedens Nyugaton, ám az példátlan, hogy az EU a költségvetési kiigazításokhoz „szellemi muníciót” is szolgáltasson. Amúgy a történet így kerek: a bizottsági verdiktet az EU-tagállamok pénzügyminiszterei az idén márciusban jóváhagyták, és július 8-ig szabtak határidőt a magyar kormánynak arra, hogy pótlólagos lépéseket tegyen a 2005-ös deficitcél elérésére. Ezt az intézkedéscsomagot a Pénzügyminisztérium annak rendje és módja szerint kiküldte Brüsszelbe. Aztán az Európai Bizottság, az ügyet nagyon gyorsan napirendre tűzve, a magyar kormány számára tulajdonképpen kedvező álláspontra jutott – legalábbis az első pillantásra ez így tűnik. A testület által kiadott közleményben ugyanis az volt olvasható: a budapesti vezetés által az államháztartási hiány csökkentésére javasolt lépések – ha azokat teljes mértékben megvalósítják – elegendők ahhoz, hogy az idei magyar államháztartási deficitet a kitűzött célra, vagyis a bruttó hazai termék (GDP) 3,6 százalékára csökkentsék. Ennek megfelelően a bizottság azt javasolta, egyelőre nem szükséges újabb lépéseket hozni Magyarország ellen a túlzott deficit miatt indult procedúrában.
Második olvasatban már nem ilyen rózsás a kép. Tudniillik a bizottsági határozat egyszersmind arra figyelmezteti a Gyurcsány-kormányt, hogy ha a tervezett intézkedéseket nem tartják be pontosan, akkor idő előtt szükség lehet arra, hogy a testület újabb ajánlásokat hozzon a „magyar ügyben”. Egyébként a dokumentumban a brüsszeli „hiányítészek” azt is leszögezik: alaposan figyelni fogják a 2006-os magyar költségvetést is, különösen azt, hogy sikerül-e tartani az akkorra tervezett, a GDP 2,9 százalékában megállapított deficitcélt.
Lám-lám: Nyugaton már nemcsak az idei, hanem a jövő évi költségvetésért is aggódnak; a rettegett hiányért. Hazánk deficitje ugyanis EU-s téma, miután tagja vagyunk a közösségnek. Valószínűleg tudnak valamit az Európai Bizottságban, hiszen látva a kormány intézkedéseit (a miniszterelnök már számtalan ígéretet tett a jövő évi büdzsé terhére), a fenti adat felettébb optimista. Nem is csoda: Brüsszel már jó előre arra is figyelmeztet, a magyar vezetésnek vigyáznia kell arra, hogy a tervezett adócsökkentések ne torpedózzák meg ezt a célkitűzést, különösen, mivel a költségvetési helyzet még mindig sérülékeny.
Olyannyira, hogy hazánk büdzséjét ingatagnak tartja a bizottság. Az unió legfőbb döntéshozó szerve úgy véli: ha az év folyamán túlköltekezést tapasztalnak, úgy további megszorító döntésekre lesz szükség. Erre – emlékeztet az EB – a magyar kormány már kötelezettséget is vállalt. Az uniós vélekedés alapján fontos kiigazításokra és határozott fellépésre lesz szükség, kezdve mindezt egy „óvatos” költségvetés elfogadásával. Cseppet sem mellesleg Joaquín Almunia, a bizottság gazdasági és monetáris ügyekért felelős biztosa a témával kapcsolatosan úgy fogalmazott: kissé meglepve hallotta az adóreformról szóló bejelentéseket. S arról még nem is szóltunk: az EU-bizottság egyben úgy foglalt állást, hogy a Gyurcsány-kormány által az idei évre várt, 3,9 százalékos GDP-növekedési ütem túlságosan is optimistának tűnik. Veres János pénzügyminiszter természetesen elégedett volt az uniós határozattal. Szerinte az Európai Bizottság úgy ítéli meg, hogy Magyarországon 2005-ben a költségvetési folyamatok és más makrogazdasági mutatók is rendben vannak. A pénzügyminiszter közölte: a költségvetési egyensúly kérdése immár „külső szemlélő” által is „rendben lévőnek ítéltetik” – fejtegette Veres.
A könnyebb áttekinthetőség kedvéért aggályainkat és elvárásainkat pontokba szedjük.
1. Az Európai Bizottság ugyan hatékonynak tartja a meghozott intézkedéseket, ám a helyzet törékeny, így újabb megszorító intézkedések nélkül a költségvetés tovább hígulhat. Nem tudni, hogy a Pénzügyminisztérium által bejelentett visszafogások – szaktárcák tartalékának zárolása, a magántőkére alapuló beruházások további kiszélesítése, APEH-ellenőrzések – hatása mi lesz. Velük ténylegesen csökkenthető-e a hiány, vagy pedig „csak” a közigazgatás és a gazdaság lehetetlenül el?
2. Az idei egyszeri intézkedések és a nemrégiben bejelentett adócsökkentések miatt jövőre a bevételek számottevően csökkenni fognak. Elméletileg a beruházások növekedhetnek, ám nem tudni: serkentik-e a gazdaságot akkora mértékben a vállalati fejlesztések, mint amekkora nagyságrendben csökkennek az adómódosítások kapcsán a központi bevételek.
3. Az EB „rejtett tartalékokról” is tud: ha a későbbiekben szükségesnek mutatkozna, akkor a testület kész lesz újabb ajánlásokat tenni a magyar költségvetési éberség fokozására, a stabilitási paktum előírásainak betartásához szükséges lépések megtételére. Nagy kérdés, a kormány a parlamenti választásokat megelőzően kitart-e a szigorú költségvetési politika mellett.
4. Megszorító intézkedések ide, visszafogások oda, változatlanul rossz a költségvetés szerkezete. Ma ugyanis 870 milliárd forintot költ a költségvetés adósságra és kamatkiadásokra, jóval többet, mint például az egészségügyre. Arra kellene törekedni, hogy ez az adósság megszűnjön.
5. Hazánknak a nulla deficit, nulla adósságcélt kellene követnie, amely jóval szigorúbb az úgynevezett maastrichti elvárásoknál is. Szigorúbb szabályokat kellene követni a költségvetés szabályozásában is, hogy ne lehessen következmények nélkül lazítani és a hiányt növelni.
S hogy ne feledjük, mit is ígért a kormány erre az évre, tekintsünk vissza bátran 2004 őszére. „A jövő esztendőre gyarapodó, európai mércével mérve közepesen nagy és közepesen fejlett ország költségvetése készült, világos célok és követelmények között” – hirdette ki tavaly ősszel az azóta már menesztett Draskovics Tibor pénzügyminiszter. Mi lett ebből? Kreatívan könyvelt autópálya-építés, egy nem teljesített NATO-vállalás és a növekedésre képzett tartalék – ezek az idei évi költségvetés „újdonságai” a 2004-es büdzséhez képest. Illetve még az is: a hivatalos határidőre a Gyurcsány-kormány nem terjesztette be a vonatkozó törvénytervezetet.
Csupa-csupa európai uniós „norma” egy rekorddeficittel küzdő országban. Joggal érezhetjük úgy: a hiányt hiányra halmozó költségvetés mögött ténylegesen ott áll a kormány.
Teljes szakmai és politikai súlyával.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.