Folyamatosan dolgoznak az állami vasúttársaság vezetői a MÁV Cargo kiszervezésének felgyorsításán. Értesülésünk szerint elvi kormánydöntés született a lebonyolításról, úgy tudjuk, szeptemberre, de legkésőbb január elsejéig tető alá hozzák a kiszervezést. A MÁV árufuvarozási üzletágának fejlődéséhez tőkebefektetésre volna szükség. Ezért jó megoldás lenne, ha önálló cégbe szerveznék át – nyilatkozta egy szaklapban Kovács Imre, a MÁV Cargo vezetője.
– A MÁV menedzsmentje az elmúlt hónapokban jóval többet foglalkozott a MÁV Cargo, mint a Magyar Vasúti Hivatal kiszervezésével – jelentette ki lapunk kérdésére Antal Dániel, a GKM vasútszabályozásért felelős miniszteri biztosa. A szakember reméli, hogy a hivatal megteremtésének késleltetése és az árufuvarozási üzletág kiszervezésének gyorsítása nem egymással összefüggő folyamatok. A MÁV elnök-vezérigazgatója, Gaál Gyula egy rádióműsorban pedig úgy fogalmazott, hogy azoknak, akik várják, hogy a MÁV fogja létrehozni a hivatalt, nem tud jó hírt mondani.
A szabad demokrata közlekedési miniszter által delegált biztos és a szintén szabad demokrata MÁV-elnök közötti feszültség év eleje óta áll fenn, azóta, amióta Antal Dániel a MÁV-igazgatóság épületében megjelent. Kérdésünkre elmondta, jelenleg a MÁV Rt.-n belül működik a vasúti hivatal, különféle igazgatóságokon szétszórva. A MÁV-nak nem létrehoznia kell a hatósági szervezetet, csupán engednie kell az átszervezést, utána pedig a kiszervezést a Magyar Vasúti Hivatalba, és át is kell adnia az ehhez szükséges, jelenleg a MÁV költségvetésében szereplő forrásokat. Ebben a tekintetben világosan fogalmaz a MÁV alapítói jogait gyakorló miniszter által Antal Dániel számára kiadott megbízólevél is.
A vasúti árufuvarozási piac szereplői évente 12 millió tonna szállítást végezhetnek el, mintegy 250 milliárd forint bevételért. A MÁV Cargo részesedése 90, a GYSEV-é 10 százalék. A piacon három független és egy részben a MÁV-hoz kötődő új társaság – a Floyd Kft., a MÁV Hajdú Vasútépítő, Mélyépítő Kft., a Magyar Magánvasút (MVM) Rt., illetve a Central European Railway (CER) Rt. – jelent meg a tavalyi nyitás óta. Részesedésük összesen nem éri el az egy százalékot. E vállalkozások méretükben, tőkeellátottságukban hasonlóak a néhány éve indult németországi magánvasutakhoz, amelyek között ma már van olyan is, amely a MÁV Cargóhoz hasonló forgalmat lát el. Ezzel szemben Magyarországon nehezen működnek a magán-vasúttársaságok. A MÁV Rt. versenytársának tekinthető Floyd és az MVM összesen 43 hatósági határozatban rögzített útvonalengedélyt igényelt a piac első évében, de csak hét fizetővonatot tudott közlekedtetni. A többi útvonalon akadályba ütközött, és több hatósági beadványt, panaszt tett – ismertette az első év tapasztalatait a miniszteri biztos. Az áruszállítási piacon nem versenyző, saját üzemben szállító Hajdúvasút ezzel szemben szinte akadálymentesen használja a pályát, 45 menetvonaligényt adott le, és 41 vonatot közlekedtetett. A CER Rt., illetve a két régi vasúttársaság pedig gyakorlatilag zavartalanul végzi tevékenységét – mondta Antal. A Gazdasági Versenyhivatal gazdasági erőfölénnyel való visszaélés gyanúja miatt az ügyben nemrégiben versenyfelügyeleti eljárást indított a MÁV ellen. Eredmény augusztus elejére várható.
A MÁV vezetése nemcsak azért akadályozza minden lehető eszközzel a magánvasutak működését, mert ellenfélnek tekinti azokat, hanem mert a majdani, önállóvá váló MÁV Cargo piaci helyzetét szeretnék biztosítani – jelentette ki kérdésünkre egy magát megnevezni nem kívánó szakértő. A MÁV Cargo vezetőinek nyilatkozataiból kiderül, hogy az önállóvá váló cégben nagyarányú tőkebevonást hajtanának végre. Így apránként kerülhet idővel 50 százalék alá az állami tulajdon aránya a piacon lényegében monopolhelyzetben lévő MÁV Cargóban. Ennek a folyamatnak a során „helyzetbe hozhatók” olyan piaci szereplők, amelyeknek a menedzsment kedvezni kíván – fejtegette informátorunk.
Lapunk megkeresésére a MÁV Rt. kommunikációs igazgatósága azt a tájékoztatást adta, hogy a cég vezetése májusban döntött az árufuvarozási üzletág átalakításáról. Az előkészítő munkálatok megkezdődtek, azokról információval nem tudnak szolgálni. A kommunikációs részleg nem kívánt nyilatkozni sem az árufuvarozási üzletág külön cégbe szervezésének időpontjáról, sem a tőkebevonás vagy magánosítás lehetséges lépéseiről.
Kóka ígérete. A következő uniós fejlesztési ütemben, 2007-től a vasút korszerűsítése kiemelt helyen szerepel – jelentette ki tegnap Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a vasutasnap tisztavató ünnepségén. A tárcavezető leszögezte: megtalálják a vasút megfelelő finanszírozásának a módját. (MTI)