Magánérdekek a MÁV Cargo körül?

Előbb lesz önálló a MÁV Cargo, mint a vasúti hivatal, amely az áruszállítási piac működését felügyelné – nyilatkozta lapunknak a vasúti miniszteri biztos. Forrásaink tudni vélik, hogy a jelenlegi MÁV-vezetés a monopolhelyzetű MÁV Cargót még az országgyűlési választások előtt önálló vállalatba szervezné ki.

2005. 07. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Folyamatosan dolgoznak az állami vasúttársaság vezetői a MÁV Cargo kiszervezésének felgyorsításán. Értesülésünk szerint elvi kormánydöntés született a lebonyolításról, úgy tudjuk, szeptemberre, de legkésőbb január elsejéig tető alá hozzák a kiszervezést. A MÁV árufuvarozási üzletágának fejlődéséhez tőkebefektetésre volna szükség. Ezért jó megoldás lenne, ha önálló cégbe szerveznék át – nyilatkozta egy szaklapban Kovács Imre, a MÁV Cargo vezetője.
– A MÁV menedzsmentje az elmúlt hónapokban jóval többet foglalkozott a MÁV Cargo, mint a Magyar Vasúti Hivatal kiszervezésével – jelentette ki lapunk kérdésére Antal Dániel, a GKM vasútszabályozásért felelős miniszteri biztosa. A szakember reméli, hogy a hivatal megteremtésének késleltetése és az árufuvarozási üzletág kiszervezésének gyorsítása nem egymással összefüggő folyamatok. A MÁV elnök-vezérigazgatója, Gaál Gyula egy rádióműsorban pedig úgy fogalmazott, hogy azoknak, akik várják, hogy a MÁV fogja létrehozni a hivatalt, nem tud jó hírt mondani.
A szabad demokrata közlekedési miniszter által delegált biztos és a szintén szabad demokrata MÁV-elnök közötti feszültség év eleje óta áll fenn, azóta, amióta Antal Dániel a MÁV-igazgatóság épületében megjelent. Kérdésünkre elmondta, jelenleg a MÁV Rt.-n belül működik a vasúti hivatal, különféle igazgatóságokon szétszórva. A MÁV-nak nem létrehoznia kell a hatósági szervezetet, csupán engednie kell az átszervezést, utána pedig a kiszervezést a Magyar Vasúti Hivatalba, és át is kell adnia az ehhez szükséges, jelenleg a MÁV költségvetésében szereplő forrásokat. Ebben a tekintetben világosan fogalmaz a MÁV alapítói jogait gyakorló miniszter által Antal Dániel számára kiadott megbízólevél is.
A vasúti árufuvarozási piac szereplői évente 12 millió tonna szállítást végezhetnek el, mintegy 250 milliárd forint bevételért. A MÁV Cargo részesedése 90, a GYSEV-é 10 százalék. A piacon három független és egy részben a MÁV-hoz kötődő új társaság – a Floyd Kft., a MÁV Hajdú Vasútépítő, Mélyépítő Kft., a Magyar Magánvasút (MVM) Rt., illetve a Central European Railway (CER) Rt. – jelent meg a tavalyi nyitás óta. Részesedésük összesen nem éri el az egy százalékot. E vállalkozások méretükben, tőkeellátottságukban hasonlóak a néhány éve indult németországi magánvasutakhoz, amelyek között ma már van olyan is, amely a MÁV Cargóhoz hasonló forgalmat lát el. Ezzel szemben Magyarországon nehezen működnek a magán-vasúttársaságok. A MÁV Rt. versenytársának tekinthető Floyd és az MVM összesen 43 hatósági határozatban rögzített útvonalengedélyt igényelt a piac első évében, de csak hét fizetővonatot tudott közlekedtetni. A többi útvonalon akadályba ütközött, és több hatósági beadványt, panaszt tett – ismertette az első év tapasztalatait a miniszteri biztos. Az áruszállítási piacon nem versenyző, saját üzemben szállító Hajdúvasút ezzel szemben szinte akadálymentesen használja a pályát, 45 menetvonaligényt adott le, és 41 vonatot közlekedtetett. A CER Rt., illetve a két régi vasúttársaság pedig gyakorlatilag zavartalanul végzi tevékenységét – mondta Antal. A Gazdasági Versenyhivatal gazdasági erőfölénnyel való visszaélés gyanúja miatt az ügyben nemrégiben versenyfelügyeleti eljárást indított a MÁV ellen. Eredmény augusztus elejére várható.
A MÁV vezetése nemcsak azért akadályozza minden lehető eszközzel a magánvasutak működését, mert ellenfélnek tekinti azokat, hanem mert a majdani, önállóvá váló MÁV Cargo piaci helyzetét szeretnék biztosítani – jelentette ki kérdésünkre egy magát megnevezni nem kívánó szakértő. A MÁV Cargo vezetőinek nyilatkozataiból kiderül, hogy az önállóvá váló cégben nagyarányú tőkebevonást hajtanának végre. Így apránként kerülhet idővel 50 százalék alá az állami tulajdon aránya a piacon lényegében monopolhelyzetben lévő MÁV Cargóban. Ennek a folyamatnak a során „helyzetbe hozhatók” olyan piaci szereplők, amelyeknek a menedzsment kedvezni kíván – fejtegette informátorunk.
Lapunk megkeresésére a MÁV Rt. kommunikációs igazgatósága azt a tájékoztatást adta, hogy a cég vezetése májusban döntött az árufuvarozási üzletág átalakításáról. Az előkészítő munkálatok megkezdődtek, azokról információval nem tudnak szolgálni. A kommunikációs részleg nem kívánt nyilatkozni sem az árufuvarozási üzletág külön cégbe szervezésének időpontjáról, sem a tőkebevonás vagy magánosítás lehetséges lépéseiről.



Kóka ígérete. A következő uniós fejlesztési ütemben, 2007-től a vasút korszerűsítése kiemelt helyen szerepel – jelentette ki tegnap Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a vasutasnap tisztavató ünnepségén. A tárcavezető leszögezte: megtalálják a vasút megfelelő finanszírozásának a módját. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.