Nincs egyensúly a gazdaságban

Hazánk négy éve a térség gazdasági mintaállama volt, egyedül Szlovénia produkált jobb eredményeket a térségben. Jelenleg a fő makromutatók alapján a kelet-közép-európai „mezőny” végén kullogunk. Ezt erősíti, hogy az euró bevezetéséül megszabott feltételek egyikét sem teljesítjük.

2005. 07. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma a Fidesz kezdeményezésére politikai vitanapot tart az Országgyűlés „Propaganda és valóság, a magyar gazdaság helyzetéről” címmel, vagyis a polgári és a szociálliberális kormányzati ciklus eredményeinek analizálására számíthatunk. Rövid összeállításunkban az euró átvételéhez szükséges maastrichti kritériumokat helyezzük középpontba, hiszen a közös nyugati pénz bevezetésének körülményei jelzik leginkább, hogy kiszámítható pályára állt-e a szóban forgó időszakokban a gazdaság.
Mik is ezek a konvergenciafeltételek? Mindenekelőtt az árstabilitás és a fenntartható költségvetési pozíció. Az előbbi szerint az ország inflációs rátája nem haladhatja meg 1,5 százalékpontnál többel a három legalacsonyabb inflációs rátával rendelkező tagország inflációs mutatóinak időszakra számított számtani átlagát. Míg az utóbbi alapján az ország költségvetési deficitje nem haladhatja meg a GDP 3 százalékát, a bruttó államadósága pedig a GDP 60 százalékát.
Az Eurostat március közepén tette közzé korrigált adatait az uniós tagországok költségvetési helyzetére és adósságrátáira vonatkozóan. Ez alapján a magyar államháztartás bruttó adóssága tavaly meghaladta a 60 százalékot (60,7). Az államháztartás tavalyi hiánya 5,4 százalék volt (2003-ban 7,1 százalék). A kimutatás szerint 2004-re az adatok szerint az adósság mértéke meghaladta a GDP 60 százalékát, amely a maastrichti kritériumok felső határa. A limit túllépése a probléma egyik fele, a másik, hogy az adósságráta növekvő. Hazánk eközben túlzott deficiteljárási procedúra alatt áll. Az Ecofin (uniós pénzügyminiszterek tanácsa) az Európai Bizottság javaslatára hangsúlyosan figyelmeztette a kormányt, hogy tegyen egyensúlyjavító lépéseket, különben szankciókra számíthat. Az Ecofin a felülvizsgált magyar konvergenciaprogram márciusi elfogadásakor az eredmények elismerésén túl is számos kockázati tényezőre hívta fel a figyelmet.
Négy évvel ezelőtt a folyó fizetési mérleg GDP-arányos hiánya 3,4 százalékos volt, míg az államháztartási hiány 3,1 százalék, a bruttó államadóság pedig 55 százalékon „állt”. Amúgy a 2001-es adatokat „szépíti” a világgazdasági környezet is: a nemzetközi konjunktúra mérséklődése ellenére nem igazolódott be az a hipotézis, hogy a belföldi kereslet bővülése kompenzálta a csökkenő export hatását. A várakozások ugyanis nem teljesültek: a gazdaság exportorientált fejlődési pályán maradt, a belföldi kereslet bővülése mindössze néhány árucsoportra koncentrálódott. Hazánk a nem túl biztató nemzetközi gazdasági helyzet ellenére is tartós, 4,3 százalékos növekedést tudhatott magáénak. A statisztikák alapján csak a kétmilliós lélekszámú Szlovénia produkált akkoriban jobb adatokat.
A fenti mutatók szerint 2001 végén, vagyis a választásokat megelőző utolsó „békeévben”, reálisnak tűnt az euró 2006–2007-es bevezetése. Ám ez mára kitolódott: a kormány 2010-re „lőtte be” a céldátumot, de a sodródó gazdaságpolitika miatt nyugati bankok és befektetési házak 2013–2014-re jósolják a magyar eurót, amely az uniós csatlakozás legfőbb gyakorlati haszna.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.