Választási büdzsé készül

2005. 07. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gőzerővel folyik a 2006-os büdzsé tervezetének előkészítése, ami politikai szempontból teljességgel érthető: augusztus végéig a kormány elé kell kerülnie a jövő évi költségvetési törvényjavaslat első verziójának. Olyan blamát pedig, mint amit tavaly elkövetett a kormány – törvénysértő módon késve nyújtotta be a parlamentnek a dokumentumot –, a választások előtt nem engedhet meg magának Gyurcsány Ferenc.
A tervezet két szempontból jelent majd újdonságot. Részint azért, mert a baloldali kormánykoalíció már a következő évi parlamenti választásokra koncentrál, másrészt ez lesz az első – a közvélemény-kutatások alapján egyben az utolsó – olyan büdzsé, amely teljes egészében a mostani kormányfő nevéhez kötődik majd. Az ideit tudniillik csak ügyvezető miniszterelnökként jegyezte annak tavalyi elfogadáskor Gyurcsány. Vonatkozik ez Veres János pénzügyminiszterre is, akinek ugyancsak a 2006-os büdzsé lesz a diplomamunkája: Gyurcsány ugyanis a múlt évben az azóta menesztett Draskovics Tiborral készítette el a javaslatot. Az óra körbejár: az utóbbi három évben nem akadt még egyetlen pénzügyminisztere sem hazánknak, aki az általa beterjesztett variációért év per év viszonylatában felelt volna.
Ha már a ciklusnál tartunk: a kormány immár harmadik éve képtelen olyan költségvetéssel előrukkolni, amiről maximum fél év elteltével ne derülne ki, hogy alapjaiban elhibázott. Túlbecsült gazdasági növekedés, alultervezett hiány, rosszul számolt bevételek – döntően ezek a jellemzői a magyar büdzsének. S évről évre új közterhek is; adók, illetékek formájában – az egyszerűsítésnek álcázott konstrukciókból csak az emelések érezhetők. Emellett pedig duzzad az államadósság: a deficitet csak kölcsönből, túlnyomórészt ennek egy speciális fajtájából, az állampapírból lehet fedezni, ezek a hitelek pedig az adósságot gyarapítják. Túl azon, hogy 2005-re Magyarország – az egyre inkább sodródó gazdaságirányítás hatására – az éllovas pozícióból az uniós tagországok sereghajtójává vált, több mint 4000 milliárd forinttal növelte az államadósságot. Mert akárhogyan is vesszük a baloldali pártok által kritizált 1998 és 2002 közötti időszakot – a világgazdasági dekonjunktúra ellenére, ami egy exportból élő nemzetgazdaság számára bizony komoly hátrány –, azt a gazdaság tartós növekedése, az államadósság folyamatos csökkenése, a munkahelyek számának gyarapodása, illetve az infláció mérséklődése jellemezte.
Születnek ugyanakkor statisztikai magyarázatok; a kreatív könyvelés révén egyre több állami tételt szerveznek ki a büdzséből, ám ezeket a pénzeket is vissza kell majd fizetni – a következő kormánynak. A trükközésben tehát otthon van a kormány: nehéz eldönteni, hogy valós közgazdasági érvek állnak-e az államháztartási deficit számítási módszertanának megváltoztatása mögött, vagy csak a kozmetikázás szándéka. Amúgy nem történik semmi amiatt sem, ha több lesz a deficit a jósoltnál. Egy kis találékonyság, a kormány saját szavaival, „módszertani változtatás” az államháztartási hiány számításának rendszerében, s máris minden rendben van – nem nehezedik annyira súlyosan az országra az euró bevezetéséhez szükséges deficitcél. Íme, a lehetőségek tárháza: új hiányszámítási módszer bevezetése, áfavisszatartás, egyes központi kifizetések késleltetése vagy leállítása, agrártámogatások halasztása, PPP-programok (autópályák, börtönök építése állami megrendelésre, magántőke bevonásával), az Állami Autópálya Kezelő Rt. milliárdos kötvénykibocsátása, a Nemzeti Autópálya áfabefizetési kötelezettsége, a GDP-számítás megváltoztatása, no és a banki lakáskölcsönök átmeneti megtorpedózása.
Ne feledjük, hogy a tekintélyes nemzetközi szervek – a héten például a nemzetközi Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) – rendre elmarasztalják az országot a pénzügyi egyensúly(talanság), közvetve pedig a kozmetikázás miatt. Idézzük a szóban forgó, legújabb OECD-országjelentés megállapításait: „… a kitűzött célok gyakori elvétése, a kormány és a jegybank közötti feszültségek és a tartósan magas ikerdeficit együttesen olyan változékony pénzügyi környezetet teremtettek, amely veszélyeztetheti a felzárkózás egyébként zökkenőmentes folyamatát. A munkaképes lakosság jelentős része nem dolgozik, a szociális rendszer erre nem ösztönzi őket” – állapítja meg az OECD. A jelentésből kiolvasható az is, hogy a befektetők megrettenhetnek a számok láttán: csak addig hajlandóak finanszírozni a magas hiányt külföldről, amíg a forint árfolyama nem kezd rohamosan gyengülni. A tekintélyes szervezet bírálta a kormányt a monetáris tanács tagságának megváltoztatása miatt is.
Folyamatban van még az úgynevezett túlzott deficiteljárás hazánk ellen Brüsszelben: a magyar költségvetési helyzet immár a negatív példa az uniós tagállamoknak.
Ilyen környezetben várjuk 2006-ot.
Sajnos az már a napnál is világosabb, hogy politikai szempontok alapján készül a jövő évi büdzsé, hiszen számos választási ígéret – lásd: adómódosítás kapcsán kieső százmilliárdos tétel – terheli a kulcsszámokat. A miniszterelnök – a hivatalos verzió alapján – természetesen nem tervez választási büdzsét, sőt, mint azt Gyurcsány Ferenc többször is fejtegette, az elindítandó reformoknak nem lesznek áldozatai. Pedig a reformok már csak olyanok, hogy népszerűségvesztést is hoznak a kormánynak, hiszen az intézkedések nem minden társadalmi csoportok számára előnyösek. Gondoljunk csak az eddigi „reformokra”, amelyek az iskolák, óvodák és posták bezárását hozta!
Mindenesetre a 2006-ra beharangozott elképzelések – többek között az államigazgatás és a szociális területen a források piacosított elosztása – eleve más metódust jelent az eddigiekhez képest. A források új elosztása, a minisztériumokon való spórolás a takarékosság jegyében valószínűleg a költségvetési pénzből működő háttérintézmények leépítését is jelenti, s közigazgatásban dolgozók egy részének menesztését. Mellesleg az állami adminisztrációt éppen a mostani hatalom duzzasztotta fel.
Nem árt fejben tartani: maga a kormányfő is új tervezési módszert jelentett be, amely így szólt: „Először a politikáról döntünk.” Ezek szerint már nem a Pénzügyminisztérium a tervezési bázis. Ez – különösen a fentiek ismeretében – nagyon nagy gond: a tapasztalatok alapján ugyanis ott, ahol nem a pénzügyi apparátus diktál, hanem az aktuálpolitikai érdek, bizony elszállnak a kulcsszámok. A hazánk által vállalt, az euróbevezetés miatt szükséges felzárkózási program, annak fő eleme (a tartható hiánycél) is veszélybe kerülhet, különösen ha megkezdődik a 2006-os nagy osztogatás. Pedig a tapasztalatok alapján az emberek szavazata nem vásárolható meg néhány ezer vagy tízezer forinttal a választásokat megelőzően.
A fő gond tehát az, hogy ha menetrend szerint el is fogadja a parlament a költségvetést, azt jövőre – egyik hónapról a másikra – majd korrigálni kell. Az ismert recept szerint méghozzá úgy: innen-onnan százmilliárdokat kell lefaragni és beszedni ahhoz, hogy valamennyire őrizni lehessen a hitelességet a büdzsében.
Abban az országban pedig, ahol a kiadási és bevételi sorokat hónapról hónapra át kell szabni, továbbra is a legnagyobb hiánycikk a megalapozott és kiszámítható gazdaságpolitika. Egyszerre adót csökkenteni és az államháztartási hiányt radikálisan mérsékelni nem lehet. Még egy választási költségvetésben sem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.