Csőd közeli helyzetben a MÁV

Eladósodott, s úgy tűnik, a tulajdonos állam is kihátrál mögüle: a MÁV jövőjéért és a vasutasmunkahelyekért aggódnak a szakszervezetek. Gaskó János új menedzsment kinevezésében látja a megoldást. A Fidesz a miniszter felelősségét firtatja.

2005. 08. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csőd közeli helyzetben van a MÁV – jelentette ki kérdésünkre Gaskó János, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke, miután a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium képviselője keddi alapítói ülésén kezdeményezte a MÁV Rt. 208 milliárd forintos jegyzett tőkéjének leszállítását 78 milliárd forintra. Bár ez utóbbiról még nem született döntés, Gaskó jelezte, hogy felügyelőbizottsági tagként elutasítja a tervezett intézkedést. Mint lapunknak elmondta, a MÁV Rt. hitelállománya megközelíti a 200 milliárd forintot. A tőke leszállítása megingathatja a hitelezők bizalmát, s jogszerűen követelhetik a hitelösszeg viszszafizetését. Az is előfordulhat, hogy a nagy beszállítók – például az energiaszolgáltatók – előre kérik majd szállításaik ellenértékét. Mindez ahhoz vezethet, hogy a MÁV a béreket sem tudja kifizetni.
A kialakult helyzetben Gaskó az alapító felelősségét hangsúlyozza. Mint elmondta, 13 éve folyik a tőkekivonás a cégből, s ennek következménye a jegyzett tőke leszállítása is. Az állam mint megrendelő nem fizeti ki a MÁV szolgáltatásainak ellenértékét, csupán kezességvállalásával lehetővé teszi hitelek felvételét, s időnként szanálja a céget.
– Csodálkozva olvasom Kóka János nyilatkozatait arról, hogy elégedetlen a MÁV-menedzsment szakmai tevékenységével. Mint az alapító állam képviselője, kötelessége és lehetősége elmozdítani a rossz vállalati vezetést – vélekedett Gaskó, aki a válságból való kilábalás eszközének tekinti a Vasutasok Szakszervezete és a VDSZSZ szorosabb együttműködését. – Rászorítjuk az alapítót, vagyis a kormányt, hogy a gazdasági társaságokról szóló törvény alapján működtesse a MÁV-ot – jelentette ki Gaskó János.
Kóka János közlekedési miniszternek is le kellene vonnia következtetéseket a kialakult helyzetből – vélekedett kérdésünkre Manninger Jenő, a Fidesz szakpolitikusa. A vasúttársaság válsághelyzetének okát abban látja, hogy nemcsak a fejlesztésre szánt összegekre nem vállal kezességet a kormány, hanem már a működési költségekkel is a biztonságos üzem kárára takarékoskodnak. Komoly gondnak nevezte, hogy a vasúti szakembergárdát megtizedelték, a különféle szakmai tevékenységek kiszervezésével csökkent az ellenőrzés és a műszaki fegyelem. Példaként a felmelegedett sínek okozta problémákra vagy a Déli pályaudvar áramellátásának kimaradására utalt. Manninger úgy érzi, a vasúti vezetésnek az a megbízatása, hogy a jövő tavaszi választásokig valahogy életben tartsa a nemzeti vasutat, miközben a kormányzó koalíció minden lehetséges módon kivegye a pénzt a cégből.
A szakszervezeti vezetők nyilatkozatára utalva Manninger Jenő kijelentette, a vasúti vezetésnek nem kell félnie az érdekvédőktől, hiszen amíg főosztályvezetői besorolásban havonta majdnem millió forintos fizetést kapnak a MÁV-tól, biztosan nem viszik utcára a vasutasokat.

Beperlik Friderikuszt. Megtámadható a MÁV motorvonatokra vonatkozó napokban aláírt szerződése, mivel Kóka János gazdasági miniszter „záradéka” sérti a közbeszerzésekről szóló törvényt – hívták fel lapunk figyelmét jogi szakemberek. E jogszabály értelmében a szerződést csakis az ajánlati felhívás, a dokumentáció és az ajánlat tartalmának megfelelően lehet írásban megkötni. Márpedig a gazdasági miniszter utólagos kiegészítése nem szerepelt sem a közbeszerzési eljárás dokumentációjában, sem pedig az ajánlatban, így a vasúttársaság által aláírt szerződés megtámadható. Kóka János miniszter utasítására a MÁV Rt. és a Stadler által aláírt szerződésbe bekerült egy olyan passzus, amely szerint az csak abban az esetben léphet hatályba, amennyiben a MÁV a finanszírozási szerződést is aláírja az illetékes pénzintézettel. A finanszírozó bankot a MÁV szintén közbeszerzési pályázaton választja ki. A szerződés abban az esetben is érvénytelen, ha a Közbeszerzési Döntőbizottság jogsértőnek minősíti az eljárást és az azt lezáró döntést, ám ezt a miniszter nem szabhatja meg feltételként. Bírósághoz fordul a MÁV Rt. a közszolgálati televízió A szólás szabadsága című műsorban elhangzottak miatt. A motorvonattenderről szóló adások ugyanis a MÁV álláspontja szerint rontják a társaság hitelét. A MÁV Rt. tegnap közölte: az adófizetők pénzéből működtetett közszolgálati televízió A szólás szabadsága című műsorokban augusztus 7-én és 14-én Friderikusz Sándor nélkülözte a médiatörvényben megfogalmazott és joggal elvárható objektív tájékoztatást és elfogulatlan tényfeltárást. (Sz. E.–P. G. I.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.