Csőd közeli helyzetben van a MÁV – jelentette ki kérdésünkre Gaskó János, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke, miután a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium képviselője keddi alapítói ülésén kezdeményezte a MÁV Rt. 208 milliárd forintos jegyzett tőkéjének leszállítását 78 milliárd forintra. Bár ez utóbbiról még nem született döntés, Gaskó jelezte, hogy felügyelőbizottsági tagként elutasítja a tervezett intézkedést. Mint lapunknak elmondta, a MÁV Rt. hitelállománya megközelíti a 200 milliárd forintot. A tőke leszállítása megingathatja a hitelezők bizalmát, s jogszerűen követelhetik a hitelösszeg viszszafizetését. Az is előfordulhat, hogy a nagy beszállítók – például az energiaszolgáltatók – előre kérik majd szállításaik ellenértékét. Mindez ahhoz vezethet, hogy a MÁV a béreket sem tudja kifizetni.
A kialakult helyzetben Gaskó az alapító felelősségét hangsúlyozza. Mint elmondta, 13 éve folyik a tőkekivonás a cégből, s ennek következménye a jegyzett tőke leszállítása is. Az állam mint megrendelő nem fizeti ki a MÁV szolgáltatásainak ellenértékét, csupán kezességvállalásával lehetővé teszi hitelek felvételét, s időnként szanálja a céget.
– Csodálkozva olvasom Kóka János nyilatkozatait arról, hogy elégedetlen a MÁV-menedzsment szakmai tevékenységével. Mint az alapító állam képviselője, kötelessége és lehetősége elmozdítani a rossz vállalati vezetést – vélekedett Gaskó, aki a válságból való kilábalás eszközének tekinti a Vasutasok Szakszervezete és a VDSZSZ szorosabb együttműködését. – Rászorítjuk az alapítót, vagyis a kormányt, hogy a gazdasági társaságokról szóló törvény alapján működtesse a MÁV-ot – jelentette ki Gaskó János.
Kóka János közlekedési miniszternek is le kellene vonnia következtetéseket a kialakult helyzetből – vélekedett kérdésünkre Manninger Jenő, a Fidesz szakpolitikusa. A vasúttársaság válsághelyzetének okát abban látja, hogy nemcsak a fejlesztésre szánt összegekre nem vállal kezességet a kormány, hanem már a működési költségekkel is a biztonságos üzem kárára takarékoskodnak. Komoly gondnak nevezte, hogy a vasúti szakembergárdát megtizedelték, a különféle szakmai tevékenységek kiszervezésével csökkent az ellenőrzés és a műszaki fegyelem. Példaként a felmelegedett sínek okozta problémákra vagy a Déli pályaudvar áramellátásának kimaradására utalt. Manninger úgy érzi, a vasúti vezetésnek az a megbízatása, hogy a jövő tavaszi választásokig valahogy életben tartsa a nemzeti vasutat, miközben a kormányzó koalíció minden lehetséges módon kivegye a pénzt a cégből.
A szakszervezeti vezetők nyilatkozatára utalva Manninger Jenő kijelentette, a vasúti vezetésnek nem kell félnie az érdekvédőktől, hiszen amíg főosztályvezetői besorolásban havonta majdnem millió forintos fizetést kapnak a MÁV-tól, biztosan nem viszik utcára a vasutasokat.
Beperlik Friderikuszt. Megtámadható a MÁV motorvonatokra vonatkozó napokban aláírt szerződése, mivel Kóka János gazdasági miniszter „záradéka” sérti a közbeszerzésekről szóló törvényt – hívták fel lapunk figyelmét jogi szakemberek. E jogszabály értelmében a szerződést csakis az ajánlati felhívás, a dokumentáció és az ajánlat tartalmának megfelelően lehet írásban megkötni. Márpedig a gazdasági miniszter utólagos kiegészítése nem szerepelt sem a közbeszerzési eljárás dokumentációjában, sem pedig az ajánlatban, így a vasúttársaság által aláírt szerződés megtámadható. Kóka János miniszter utasítására a MÁV Rt. és a Stadler által aláírt szerződésbe bekerült egy olyan passzus, amely szerint az csak abban az esetben léphet hatályba, amennyiben a MÁV a finanszírozási szerződést is aláírja az illetékes pénzintézettel. A finanszírozó bankot a MÁV szintén közbeszerzési pályázaton választja ki. A szerződés abban az esetben is érvénytelen, ha a Közbeszerzési Döntőbizottság jogsértőnek minősíti az eljárást és az azt lezáró döntést, ám ezt a miniszter nem szabhatja meg feltételként. Bírósághoz fordul a MÁV Rt. a közszolgálati televízió A szólás szabadsága című műsorban elhangzottak miatt. A motorvonattenderről szóló adások ugyanis a MÁV álláspontja szerint rontják a társaság hitelét. A MÁV Rt. tegnap közölte: az adófizetők pénzéből működtetett közszolgálati televízió A szólás szabadsága című műsorokban augusztus 7-én és 14-én Friderikusz Sándor nélkülözte a médiatörvényben megfogalmazott és joggal elvárható objektív tájékoztatást és elfogulatlan tényfeltárást. (Sz. E.–P. G. I.)
Drámai részletek: sokkal alattomosabban támad az infarktus, mint gondolnánk