Csődtömeg, feneketlen zsák, amelybe nem szabad több pénzt ölni, s épp ezért további személycserék várhatók a menedzsmentben – körülbelül így foglalható össze Kóka János véleménye a magyar vasúttársaságról. A lapunk által megszólaltatott szakértő azonban felhívja a figyelmet, hogy a jelenlegi nehéz helyzetbe a kormány és a vasúti vezetés közösen manőverezték a MÁV-ot.
Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a 2005. évi költségvetésről írt véleményében kifejtette, hogy a Vasúthálózat-fejlesztési Célelőirányzat – amelyre eredetileg 12,5 milliárd forintot terveztek, s amelynek fontosságát a kormányprogram, valamint egy kormányhatározat is hangsúlyozza – nem szerepel a költségvetésben. A jelentés hangsúlyozza, hogy az állami magyar vasút fennállása óta még soha nem fordult elő, hogy e feladat nem kapott költségvetési támogatást. A program megvalósításának elmaradása, a sebességkorlátozások mennyiségének növekedése veszélyeztetheti a vasúti menetrendet.
A szakértő szerint ebből is látható, hogy a kormány tényleges pénzügyi intézkedéseivel a környezetkímélőbb vasút leépítésének az EU-irányelvekkel ellentétes folyamatát valósítja meg. Szakértőnk a miniszter hozzáértését is kétségbe vonja a vasút ügyeiben. Egy sajtótájékoztatón elhangzott kijelentése – amely szerint a magyar gabona értékesítése érdekében kell mielőbb gyorsforgalmi úti összeköttetést teremti az adriai kikötőkkel – arról tanúskodik, hogy nincs tudatában, hogy a vasúti szállítás mennyivel olcsóbb és emellett környezetkímélőbb a közútinál. Az agrárgazdászok és a külkereskedők is tisztában vannak azzal, hogy csak a vasúti és a vízi szállítás kapacitása, valamint költségszintje alkalmas arra, hogy a magyar gabona a világpiacon versenyképes maradjon.
Ne a vasúton spóroljon a kabinet! A Fidesz álláspontja szerint nem az olyan, több tízezer embernek munkát adó vállalatok, mint a MÁV tőkéjén kell spórolnia a kormánynak, hanem az adófizetők pénzéből fizetett hirdetési és sms-kampányokon, illetve a gépkocsi- és más „luxusközbeszerzéseken”. Ezt azzal kapcsolatban mondta Rogán Antal, hogy a kormány csökkenteni kívánja a MÁV Rt. jegyzett tőkéjét.