Kóka János sínre tenné a MÁV Rt.-t?

Lendületesen lát neki a magyar vasúttársaság megrendszabályozásának Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter. Első radikális lépése, hogy a jelenlegi 208 milliárd forintról 78 milliárdra szállítja le a vasúttársaság alaptőkéjét.

2005. 08. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csődtömeg, feneketlen zsák, amelybe nem szabad több pénzt ölni, s épp ezért további személycserék várhatók a menedzsmentben – körülbelül így foglalható össze Kóka János véleménye a magyar vasúttársaságról. A lapunk által megszólaltatott szakértő azonban felhívja a figyelmet, hogy a jelenlegi nehéz helyzetbe a kormány és a vasúti vezetés közösen manőverezték a MÁV-ot.
Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a 2005. évi költségvetésről írt véleményében kifejtette, hogy a Vasúthálózat-fejlesztési Célelőirányzat – amelyre eredetileg 12,5 milliárd forintot terveztek, s amelynek fontosságát a kormányprogram, valamint egy kormányhatározat is hangsúlyozza – nem szerepel a költségvetésben. A jelentés hangsúlyozza, hogy az állami magyar vasút fennállása óta még soha nem fordult elő, hogy e feladat nem kapott költségvetési támogatást. A program megvalósításának elmaradása, a sebességkorlátozások mennyiségének növekedése veszélyeztetheti a vasúti menetrendet.
A szakértő szerint ebből is látható, hogy a kormány tényleges pénzügyi intézkedéseivel a környezetkímélőbb vasút leépítésének az EU-irányelvekkel ellentétes folyamatát valósítja meg. Szakértőnk a miniszter hozzáértését is kétségbe vonja a vasút ügyeiben. Egy sajtótájékoztatón elhangzott kijelentése – amely szerint a magyar gabona értékesítése érdekében kell mielőbb gyorsforgalmi úti összeköttetést teremti az adriai kikötőkkel – arról tanúskodik, hogy nincs tudatában, hogy a vasúti szállítás mennyivel olcsóbb és emellett környezetkímélőbb a közútinál. Az agrárgazdászok és a külkereskedők is tisztában vannak azzal, hogy csak a vasúti és a vízi szállítás kapacitása, valamint költségszintje alkalmas arra, hogy a magyar gabona a világpiacon versenyképes maradjon.



Ne a vasúton spóroljon a kabinet! A Fidesz álláspontja szerint nem az olyan, több tízezer embernek munkát adó vállalatok, mint a MÁV tőkéjén kell spórolnia a kormánynak, hanem az adófizetők pénzéből fizetett hirdetési és sms-kampányokon, illetve a gépkocsi- és más „luxusközbeszerzéseken”. Ezt azzal kapcsolatban mondta Rogán Antal, hogy a kormány csökkenteni kívánja a MÁV Rt. jegyzett tőkéjét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.