Korlátolt felelősségű szolgáltató

Egy ellenlábas internetszolgáltató szívesen látja azokat az ügyfeleket, akik naponta több ezer zeneszám letöltésével elfoglalták a T-Online infosztrádájának jelentős részét. Szakértők szerint a megoldás a következő: jól kell szerződni a nagykereskedőkkel.

2005. 08. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem marad internetkapcsolat nélkül az az ötven felhasználó, akivel szerződést bontott a T-Online: az Externet jelezte, kész befogadni azokat az előfizetőket, akik az átlagos négy–nyolc gigabájtnyi napi forgalom helyett 170–540-es értékeket értek el előző szolgáltatójuk mérései szerint. (Ez a mennyiség naponta huszonöt film vagy több ezer zenei fájl letöltését jelenti.) Az Externet ráadásul azt is felajánlotta, hogy ezen ötven ügyfél egy hónapig ingyen hódolhat mozi- vagy zenei szenvedélyének. De hogyan lehetséges, hogy az Externet megengedheti magának azt, ami a piacvezető cégóriást megrengeti?
Várkonyi Ádám, az Externet marketingvezetője kérdésünkre elmondta: a titok nyitja az, hogy cégük átalánydíjas szerződést kötött a nagykereskedő T-Commal, míg a T-Online forgalomarányosan fizet. A cég kommunikációs vezetője, Lenhardt Anita ezt azzal magyarázta, hogy alacsonyabb árakkal kívántak megjelenni a piacon. A T-Online ajánlatait a tömeges igények kiszolgálására alapozták, és az árakat is eszerint állapították meg. Néhány tucatnyi ügyfél azonban sokmilliós veszteséget okozott havonta a vállalatnak. Emellett lényeges körülmény, hogy a rendelkezésre álló sávszélesség jelentős részét, csaknem a 90 százalékát az extrém letöltők használták ki, így az ügyfelek többségének csupán a sávszélesség tíz százaléka maradt.
A T-Online egyoldalú lépése általános tiltakozást váltott ki a szakmában és a felhasználói érdekképviseletek soraiban. Egyes internetszolgáltatók elismerik, hogy a felmondás jogilag támadhatatlan, de etikailag kifogásolható. A Netért Egyesület és több más civil szervezet nyílt levélben fordult a piacot felügyelő hatóságokhoz. Álláspontjuk szerint a T-Online lépése fenyegeti a jogbiztonságot, mert az előfizetői szerződés nem tartalmaz megkötést a túlzott használat tekintetében. Különösen azt nehezményezik, hogy a szerződés felmondását nem előzte meg figyelmeztetés. Az érdekvédők attól tartanak, hogy ha a legnagyobb szolgáltató következmények nélkül felmondhat bármely ügyfelének, ennek kiszámíthatatlan következményei lehetnek. Kóczán Péter érdek-képviseleti vezető kérdésünkre elmondta, hogy a T-Online találkozót ajánlott szervezetüknek. Ezen javasolni fogják, hogy külföldi példákhoz hasonlóan vezessenek be egy olyan kategóriát, amely csak azoknak ad „korlátlan” felhasználást, akik átlagos mennyiséget forgalmaznak. A felső határt azonban meghúzzák, és ezt szerződésben rögzítik: így senkit nem ér meglepetés. Az ötven eltanácsolt ügyfél nevében Kóczán elmondta: túlnyomó többségük semmi „extrém” dolgot nem csinált, a technika adta lehetőséggel élve multimédiás tartalmakat töltöttek le, például on-line tévéműsort néztek.

*****
Hétmillió dolláros kártérítés. Egy nagy tételekben dolgozó levélszemét-postázó vállalkozás és biztosítója hétmillió dolláros kártérítés fizetésében egyezett meg a Microsofttal a polgári peres eljárás elkerülése céljából. Az egyezmény jelenleg egy Colorado állambeli szövetségi bíró előtt vár jóváhagyásra. Ha elfogadja, elhárul a jogi eljárás veszélye, és az OptInRealBig.com megmenekül a fenyegető csődtől. A világ legnagyobb programgyártója, a Microsoft 2003 végén nyújtotta be keresetét az OptIn ellen Washington államban. Akkoriban a Spamhaus Project fogyasztóvédelmi szervezet a legnagyobb ismert levélszemétküldők között tartotta számon az ebből a célból vezetett „Register of Known Spam Operators” feketelistán. A megállapodás értelmében az OptIn hétmillió dollárt fizet a Microsoftnak, és a továbbiakban nem küld kéretlen e-mail üzeneteket a címzett engedélye nélkül – jelentette az MTI.



Csökken a profit. Gyengült az adózott eredmény szintjén a T-Online – a Deutsche Telekom internetszolgáltatója – a 2005. év második negyedévében is. A német cég interneten is publikált jelentése alapján az első fél évben az adózott eredmény összesen 105,9 millió euró volt. Ez pedig csaknem 35 százalékkal kevesebb a tavalyi első félévi adatnál. A hivatalos magyarázat szerint az eredményt a piaci terjeszkedés és a piacmegdolgozás-ügyfélszerzés kiadásai rontották le. Tegnap a cég képviselete ismét közölte: egész évre 285 millió eurós pénzforgalmi többlettel és 2,1 milliárd eurós bevétellel számolnak. (Sz. Cs.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.