Leértékelte Kóka a MÁV-ot

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter aláírta a MÁV Rt. jegyzett tőkéjének leszállításához szükséges határozatot. A Fidesz szerint a jelenlegi helyzetben ezzel a megoldással egyszer lehet bűvészkedni, a jegyzett tőkét újból nem csökkenthetik.

2005. 08. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eljutott oda a nemzeti vasúttársaság, hogy a beszállítókkal kötendő különmegállapodástól függ további működése. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a tulajdonos részéről aláírta azt a határozatot, hogy a MÁV Rt. jegyzett tőkéje 208 milliárdról 80 milliárd forintra csökkenjen. A MÁV a tőkeleszállítást tegnap bejelentette a cégbíróságon, és tájékoztatja beszállítóit is: utóbbiak hatvan napon belül egyeztethetnek a MÁV-val a közüzemi díjak további fizetéséről. Információink szerint a legnagyobb beszállítókkal – Mol, Matáv, Magyar Villamos Művek – mindenképpen a szerződések módosítására lesz szükség, a MÁV gazdaságilag mélypontra került. A tulajdonos ugyanis úgy határozott a tőkeleszállításról, hogy közben nem rendezték az adósságot. A MÁV csak a legutóbb felvett hiteléből tud gazdálkodni, jövőre elfogyhat a társaság saját tőkéje is, és csődbe kerül. A jegyzett tőke leszállítása a cég értékének csökkenése mellett egyben azt is jelenti, hogy a jelenleginél is kedvezőtlenebb feltételek mellett juthat hitelhez. Ugyan az adósság szanálását az Európai Unió tiltja, a tulajdonosnak azonban ebben a helyzetben lehetősége lenne az alaptőke megemelése mellett a köztartozások átvállalására vagy a közüzemi díjak egy részének fizetésére.
A MÁV jegyzett tőkéjének leszállításáról szóló miniszteri döntést könyveléstechnikai trükknek tartja Fónagy János. Az Orbán-kormány közlekedési minisztere szerint ezzel a mai helyzetben egyetlen alkalommal lehet bűvészkedni, még egyszer ezt a megoldást nem alkalmazhatja a kormányzat. A MÁV kritikus állapota nem kizárólag a jelenlegi kormány felelőssége, hiszen a rendszerváltozás óta tart a magyar vasút problémáinak görgetése, de az utóbbi három évben megszaporodtak a gondok. Kiemelendő, hogy a 2002-es húszról erre az évre már 200 milliárd forintra nőtt a MÁV hitelállománya. A Fidesz meggyőződése szerint ugyanakkor a magyar vasút nem pusztán pénzügyi probléma és gazdasági kérdés, hanem olyan társadalmi ügy, amely az ország lakosságának mindennapjait érinti – tette hozzá. Ötvenezer munkavállalóról és családtagjaikról, öszszesen 380 ezer ember megélhetéséről van szó. A Fidesz-frakció ezért a MÁV-val foglalkozó ideiglenes parlamenti bizottság felállítását javasolja szeptemberben – jelentette be Fónagy János. A testület létrehozását a MÁV helyzete indokolja, hiszen a vasúttársaság gazdaságilag ellehetetlenült, reális veszélyként fenyegeti a csőd.
A Hír TV információi szerint most már biztos, hogy menesztik a MÁV vezérigazgatóját, Mándoki Zoltánt. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium az erre vonatkozó döntését már meghozta, az erről szóló bejelentés napokon belül várható.



Kompenzációs megállapodás. A MÁV Rt. motorvonattenderén győztes Stadlernél és magyar partnerénél, a Ganz Transelektrónál arra számítanak, hogy a vasúttársasággal múlt héten aláírt szerződés október közepén léphet hatályba. A szerződést a cégek vezetői aláírták a motorvonatok szállításáról, ám a hatálybalépéshez négy feltételnek kell teljesülnie. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDb) újabb határozatától tette függővé a megállapodást. A harminc motorvonat beszerzési árára – ami 35,2 milliárd forint – is meg kell kötni a finanszírozási szerződést, pontosítania szükséges a Stadlernak és a MÁV-nak a feltételeket a karbantartó bázis létrehozataláról, s ugyancsak meg kell kötni a kompenzációs megállapodást. Ez utóbbi a harmincéves karbantartási futamidő miatt szükséges, a felek ugyanis öt év elteltével felbonthatják a szerződést, viszont a tizenötödik évben kell felújítani a motorvonatokat, ami jelentős tétel. Dunai Zoltán, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. vezérigazgatója közölte: abban az esetben, ha a felek a nagyjavítás előtt bontanák fel a szerződést, akkor a MÁV, ezt követően viszont a Stadler járna rosszul. A kompenzációs megállapodást szeptemberben írnák alá. Dian József a Bombardier részéről közölte, hogy a cég olcsóbban gyártaná a vonatokat, s ellentételezésként is jobb ajánlatot tettek versenytársuknál. A KDb tegnap megszüntette a Közbeszerzések Tanácsának öt tagja által kezdeményezett eljárást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.