A Mol sajtóosztályán nem kívánták kommentálni lapunk azon értesülését, hogy a kereskedelmi partnerek már a hét eleje óta megkapták az olajtársaságtól a magasabb üzemanyag-átadási árakat. Információink szerint öt forinttal drágábban kapják a forgalmazók az NSZ 95-ös üzemanyag literjét. A nagykereskedelmi drágulás nem jelent automatikus fogyasztói áremelést – közölték informátoraink. A nemzeti olajvállalat ugyanis, miközben emeli a nagykereskedelmi árat, nem azzal arányosan növeli a kiskereskedelmi árat. Ennek következtében az utóbbi hónapok során a 15–20 forintos kiskereskedelmi árrés jelentősen, 12–13 forintra csökkent. A törekvés hátterében a piacvezető társaság üzletpolitikai megfontolásai állnak – vélik szakértőink. A nagykereskedelmi áremelés – ha nem is közvetlenül – napok, hetek múltán mindenképpen megjelenik a piacon. Ennek következtében a legmagasabb áron dolgozó – autópályákon, forgalmas csomópontokban árusító – benzinkutaknál a 95-ös benzin ára a jelenlegi 280 forint környéki sávból a 290 közelébe lendülhet.
Az üzemanyag kiskereskedelmi ára ma is jelentős eltéréseket mutat a forgalmazó cégek árpolitikája és a benzinkutak elhelyezkedése szerint. A magukat magasabb presztízsűnek pozicionáló hálózatok – az OMV, a Shell, az Agip – kútjainál már 280 forint körül, az olcsóbb társaságok – a Jet, az Esso, a Lukoil – 270 és 275 forint között kínálják a 95-ös literjét. A diszkonttársaságok a Mol – már nem létező – hivatalos „középárfolyamához” mérve, magukat annál a nagy bevásárlóközpontok kútjai esetében 3-4, az Autóklub benzinforgalmazója esetében tíz forinttal olcsóbban forgalmaznak. A valódi különbség ennél több: az általunk fellelt legolcsóbb ár 263 forint volt tegnap.
A világpiacon csökken az olajár. Egy dollárt meghaladó mértékben csökkent a kőolaj ára Londonban és New Yorkban azokra a félelmekre, hogy az energiahordozó magas ára visszafogja a gazdasági növekedést. Megfigyelők szerint annak ellenére csökkent a kőolaj ára, hogy a befektetők szerint aggasztó Irán nukleáris programjának az újraindítása, illetve az, hogy gondok vannak az amerikai olajfeldolgozó kapacitásokkal. A nyugati féltekén irányadó West Texas Intermediate amerikai könnyűolajfajta szeptemberi jegyzése 1,06 dollárral 65,80 dollárra süllyedt.
Régiós csúcson. A Magyar Ásványolaj Szövetség becslései szerint harmincmilliárd forint gördül ki évente a magyar határokon a benzinturizmus következtében. A fuvarozók már évek óta a határon túl tankolnak, a magánemberek a határ menti körzetekben használják ki a drága magyar és az olcsóbb külhoni benzinár közötti árkülönbözetet. A különbség mértéke országonként eltérő: a legnagyobb Ukrajna és Szerbia esetében, mintegy száz, illetve ötven forint. Románia vonatkozásában negyven, Szlovénia esetén harminc, Szlovákia tekintetében húsz forint a különbség. Az átlagkeresetből vásárolható benzin mennyisége hazánkban több, mint Romániában, de kevesebb, mint Szlovákiában, Horvátországban vagy Szlovéniában, és sokkal kevesebb, mint Ausztriában, Olaszországban vagy Németországban.