Még drágább a benzin

A piacról származó információink szerint a Mol már közölte kereskedelmi ügyfeleivel, hogy emeli átadási árait. Az ötforintos áremelés következtében 290 forint közelébe lendülhet a 95-ös ára.

2005. 08. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Mol sajtóosztályán nem kívánták kommentálni lapunk azon értesülését, hogy a kereskedelmi partnerek már a hét eleje óta megkapták az olajtársaságtól a magasabb üzemanyag-átadási árakat. Információink szerint öt forinttal drágábban kapják a forgalmazók az NSZ 95-ös üzemanyag literjét. A nagykereskedelmi drágulás nem jelent automatikus fogyasztói áremelést – közölték informátoraink. A nemzeti olajvállalat ugyanis, miközben emeli a nagykereskedelmi árat, nem azzal arányosan növeli a kiskereskedelmi árat. Ennek következtében az utóbbi hónapok során a 15–20 forintos kiskereskedelmi árrés jelentősen, 12–13 forintra csökkent. A törekvés hátterében a piacvezető társaság üzletpolitikai megfontolásai állnak – vélik szakértőink. A nagykereskedelmi áremelés – ha nem is közvetlenül – napok, hetek múltán mindenképpen megjelenik a piacon. Ennek következtében a legmagasabb áron dolgozó – autópályákon, forgalmas csomópontokban árusító – benzinkutaknál a 95-ös benzin ára a jelenlegi 280 forint környéki sávból a 290 közelébe lendülhet.
Az üzemanyag kiskereskedelmi ára ma is jelentős eltéréseket mutat a forgalmazó cégek árpolitikája és a benzinkutak elhelyezkedése szerint. A magukat magasabb presztízsűnek pozicionáló hálózatok – az OMV, a Shell, az Agip – kútjainál már 280 forint körül, az olcsóbb társaságok – a Jet, az Esso, a Lukoil – 270 és 275 forint között kínálják a 95-ös literjét. A diszkonttársaságok a Mol – már nem létező – hivatalos „középárfolyamához” mérve, magukat annál a nagy bevásárlóközpontok kútjai esetében 3-4, az Autóklub benzinforgalmazója esetében tíz forinttal olcsóbban forgalmaznak. A valódi különbség ennél több: az általunk fellelt legolcsóbb ár 263 forint volt tegnap.

A világpiacon csökken az olajár. Egy dollárt meghaladó mértékben csökkent a kőolaj ára Londonban és New Yorkban azokra a félelmekre, hogy az energiahordozó magas ára visszafogja a gazdasági növekedést. Megfigyelők szerint annak ellenére csökkent a kőolaj ára, hogy a befektetők szerint aggasztó Irán nukleáris programjának az újraindítása, illetve az, hogy gondok vannak az amerikai olajfeldolgozó kapacitásokkal. A nyugati féltekén irányadó West Texas Intermediate amerikai könnyűolajfajta szeptemberi jegyzése 1,06 dollárral 65,80 dollárra süllyedt.




Régiós csúcson. A Magyar Ásványolaj Szövetség becslései szerint harmincmilliárd forint gördül ki évente a magyar határokon a benzinturizmus következtében. A fuvarozók már évek óta a határon túl tankolnak, a magánemberek a határ menti körzetekben használják ki a drága magyar és az olcsóbb külhoni benzinár közötti árkülönbözetet. A különbség mértéke országonként eltérő: a legnagyobb Ukrajna és Szerbia esetében, mintegy száz, illetve ötven forint. Románia vonatkozásában negyven, Szlovénia esetén harminc, Szlovákia tekintetében húsz forint a különbség. Az átlagkeresetből vásárolható benzin mennyisége hazánkban több, mint Romániában, de kevesebb, mint Szlovákiában, Horvátországban vagy Szlovéniában, és sokkal kevesebb, mint Ausztriában, Olaszországban vagy Németországban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.