A drága benzin a költségvetést gazdagítja

2005. 09. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor a benzinkúthoz gördül az autós, és felpillant a kútoszlopon az aktuális üzemanyagárat mutató számra, ritkán gondolja végig, miért is fizet tulajdonképpen. Azt az összefüggést a legtöbb autós ismeri, hogy ha emelkedik a nemzetközi olajtőzsdéken a jegyzésár, hamarosan többet kell fizetni a benzinért. Ha háború tör ki jelentős olajkitermeléssel foglalkozó államban, az is drágítja az üzemanyag árát. Ám azt, hogy a háromszáz forintos benzinárból mindössze 130 jut az olajkitermelőknek, szállítóknak, készletezőknek, finomítóknak, nagy és kiskereskedőknek, 170 forint pedig a költségvetésé, kevesebben gondolják.
Nézzük meg közelebbről a magyar 95-ös oktánszámú motorbenzin árszerkezetét az aktuális 290 forintos ár esetén. A nettó ár, vagyis az üzemanyag előállítási, szállítási árát, valamint a kereskedelmi árréseket tartalmazó szám 125,12 forint. Erre rakódik a készletezési díj, melynek mértéke 3,38 forint. A jövedéki adó 103,50 forint. Mindezeket egybevéve megkapjuk az általános forgalmi adó alapját – 232 forint –, amelyhez hozzáadva az 58 forintos áfát, kijön a 290 forintos kiskereskedelmi ár.
Jól látható, hogy az állam és a mindenkori kormányzatok mozgástere jóval nagyobb az üzemanyag fogyasztói árának alakulásában, mint a világpiaci helyzeté. A jövedéki adó mértéke nem függ az alapanyag árától, hanem azt a mindenkori kormány határozza meg. Az áfa ezzel szemben százalékos adó, minél magasabb a benzinár, annál nagyobb az áfatartalma.
Az üzemanyagok adótartalma körül akkor robban ki a belpolitikai feszültség, amikor a nemzetközi kereskedelmi árak valamilyen krízis következtében jelentősen megemelkednek. Ekkor az üzemanyagárra legérzékenyebb ágazat, a fuvarozók képviselői igyekeznek nyomást gyakorolni a kormányzatra az adótartalom mérséklése érdekében. Hasonló krízis legutóbb 2000 őszén következett be, amikor a kőolaj jegyzésárak meghaladták a 25 USA-dollárt. Az akkor polgári kormány és a fuvarozók tárgyalásain az a kompromisszum született, hogy a kormány, bár indokoltnak látta a jövedéki adó emelését, elhalasztotta mindaddig, amíg a Brent típusú könnyűolaj hordónként ára meghaladta a 25 dollárt.
A kormányváltás után röviddel, 2002 júliusában a szocialista–szabad demokrata kabinet megemelte a jövedéki adó mértékét, a motorbenzin esetében 13, a gázolaj esetében 11 forinttal. Ekkor alakultak ki a mai 103,50 és 85 forintos adómértékek. Az emeléskor a Fidesz-kormány döntésére hivatkoztak, ám Varga Mihály expénzügyminiszter kijelentette, hogy az adóemelés csupán lehetőség volt, nem kényszer.
A jövedéki adó mértékének csökkentése érdekében ez év februárjától folyamatosan tárgyalást folytattak a fuvarozó érdekképviseletek. Szanyi Tibor államtitkár, a kormány megbízottja, mindvégig uniós kényszerekre hivatkozott, amikor elutasította a jövedéki adó csökkentését a 75 forintos EU-minimumra.
A jelenlegi olajválság következtében több korábbi tabu látszik megdőlni. Az EU adóügyi szakértői kifejtették, nem tartják lehetetlennek sem a jövedéki adó, sem az áfa csökkentését a tagállamokban. Ezzel bebizonyosodott, hogy a kormány elzárkózó álláspontját csak a költségvetési bevételek csökkenésétől való félelem indokolta. A kormányfő javaslata, amely szerint már ebben az évben bevezethető az áfakulcs ötszázalékos mérséklése, azt mutatja, ennek sem volt elvi akadálya korábban. Az ellenzék most összekapcsolná a két elemet: csökkenjen a jövedéki adó és az áfa is. A két intézkedés együtt mintegy 25 forinttal mérsékelné az üzemanyag kiskereskedelmi árát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.