Kitört a hazai tarifaháború

Tévéreklámokban, újsághirdetésekben, óriásplakátokon tudatják, hogy a „másik” drágábban adja szolgáltatásait. A harc az előfizetőkért folyik, ám az eszközök nem éppen felhasználóbarátok. Aki meg szeretné tudni, hogy melyik telefontársaság ajánlata felel meg számára leginkább, sokismeretlenes egyenlet megoldására vállalkozik.

2005. 09. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Péntek délután három óra. Családtagunk most hívott vidéki kiruccanásáról, és visszahívást kér a rokonoknál. A visszahívás előtt jeges rémület fut át rajtunk: mennyibe is fog kerülni ez a kis családi beszélgetés? A lehetőségek a következők: vonalasról hívjuk vidéki rokonunk vonalas számát. Mobilról hívjuk családtagunk mobilját. Vonalasról hívjuk a mobilt, illetve mobilról a vonalast. Ahhoz, hogy eldöntsük, melyik a legkedvezőbb, tudnunk kell, melyik telefon melyik szolgáltatóval áll szerződésben, milyen díjcsomagot választottunk, annak milyen percdíjai vannak, mikor kezdődik a kedvezményes tarifa, perc vagy másodperc alapú a számlázás, a különböző szolgáltatók egymással milyen feltétellel szerződtek, és a többi. Reménytelen vállalkozás.
Mindez természetesen a verseny és szabad vállalkozás következménye. Idősebb olvasóink még emlékezhetnek, hogy a múlt század közepén mindössze két dolog kellett a telefonáláshoz: szabad fülke és egy tantusz. Egyetlen „díjcsomag” létezett: egy érmével annyit beszélhetett az ember, amíg bele nem fáradt, vagy rá nem kopogtak a fülke ajtaján. A dolog szépséghibája csak az volt, hogy sorba kellett állni a fülke előtt. Ma már nem kell évtizedeket várni egy telefonkiutalásra – egy-két napon belül bekötik. Telefonálni lehet, csak az a kérdés, mennyiért. Ennek kiderítéséhez azonban szerteágazó ismeretekkel kell rendelkeznünk szolgáltatónk díjcsomagjairól és telefonálási szokásainkról.
A T-Com és elődje évtizedekig versenytárs nélkül nyújtotta szolgáltatásait. Aztán törvényeknek engedelmeskedve kénytelen volt megosztani piacát más szolgáltatókkal. A svéd Tele2 kedvező árakkal jelent meg 2004 tavaszán hazánkban, és sok ügyfelet szerzett a versenytárstól. A küzdelem új szakaszába lépett, amikor a konkurensek egymásról kezdtek kommunikálni reklámjaikban. A T-Com tévéreklámjában eltanácsolják egy lakásból a Tele2 üzletkötőjét, és összevetették a cég Favorit díjcsomagját a versenytárs ajánlatával. A reklám miatt a Tele2 a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordult, mert az álláspontjuk szerint az ügyfelek megtévesztésére alkalmas lehet. Nehezményezik, hogy a T-Com ingyenes beszélgetést ígérő díjcsomagjáról nem hangzik el: az ingyenes percekhez külön havidíjért juthat hozzá az előfizető. Magyarán valójában nem ingyenesek. Így az ígéret szerinti nulla forintos percdíj és a napi 18 óra ingyenes beszélgetés lehetősége csak több feltétel együttes teljesülésekor igaz. A megkötésekről azonban a televíziós szpot csak olvashatatlan apró betűkkel ad tájékoztatást.
A cég azonban nem elégedett meg a jogi lépéssel, hanem újabb összehasonlításon alapuló reklámokat tett közzé a sajtóban és a televíziókban. Erre meg a T-Com fordult a Gazdasági Versenyhivatalhoz, mert véleménye szerint a Tele2 megsértette a versenytörvényt. A T-Com szerint a Tele2 reklámjaiban több ízben is az jelenik meg, hogy az „1502” díjcsomag választása esetén az ügyfélnek nincs havidíj-fizetési kötelezettsége. Az állítás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas, hiszen az érintett díjcsomagot választó ügyfeleknek is kell havidíjat fizetniük – igaz, épp a T-Comnak.
„Nagyon sajnáljuk, hogy odáig fajult a helyzet, hogy különböző eljárásokkal kell egymást fenyegetni. Meggyőződésünk, hogy ez a küzdelem nem szolgálja az ügyfelek tisztánlátását, és nem könnyíti meg eligazodásukat a különböző ajánlatok útvesztőjében. Ezért döntöttünk úgy, hogy a versenyhivatalt mint független szervezetet kérjük fel arra, hogy eljárásával járuljon hozzá a távközlési verseny tisztaságához” – mondta Nagy Bálint, a Magyar Telekom csoport kommunikációs igazgatója. A Gazdasági Versenyhivatal sajtófőnöke megerősítette, hogy mindkét cég beadványa megérkezett a hatósághoz. A Tele2 kérelme alapján már augusztus 10-én megindult az eljárás, gyors döntésre azonban nem számíthatnak a felek, hiszen a GVH eljárásrendje szerint 50+40 nap áll a vizsgálatot vezető szakember rendelkezésére. Bár a fogyasztók nyakába zúdított támadó, egymás ajánlatait leértékelő reklámok kellemetlen perceket szerezhetnek az érintetteknek, tekintsük mégis a verseny kísérőjelenségének – javasolta olvasóinknak a hírközlési fogyasztói jogok képviselője. Márton György szerint kétségtelenül lehetnek olyan ügyfelek, akik sajnálják, amiért szerződést kötöttek az egyik szolgáltatóval, amikor a másik előállt egy olcsóbb ajánlattal, összességében mindenki jól jár azzal, hogy a szereplők egymás alá licitálnak. Ennek köszönhetően hazánkban is csökken a fejlett országok átlagát meghaladó telefontarifa-színvonal.



Reklámparagrafusok. A két cég összehasonlítva versengő reklámját a Magyar Reklámszövetségnél (MRSZ) is aggályosnak tartják. Bár a törvény nem tiltja az összehasonlító reklámokat – mondta el Markovich Réka, az MRSZ jogi előadója –, azt azonban kiköti, hogy a reklámban felsorolt elemeknek tényleg összehasonlíthatóknak és tényszerűeknek kell lenniük. Nem téveszthetik meg a vásárlókat, és a másik felet nem tüntethetik fel rossz színben. Azt, hogy a két cég a fenti minősítések melyikének megsértését feltételezi, onnan tudhatjuk, hogy a Gazdasági Versenyhivatal csak a vásárló megtévesztése esetén eljáró hatóság, a hitelrontás esetén azonban bírósághoz kell fordulni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.