Vége a Mándoki-korszaknak a MÁV-nál

Ma jelenti be a közlekedési miniszter a MÁV átalakítására vonatkozó csomagját, amelynek – kiszivárogtatott információk szerint – része a menedzsment átalakítása is. Mándoki Zoltán menesztése azóta szóbeszéd tárgya, amióta Kóka János a miniszter. Az ellenzék Gaál Gyula elnök-vezérigazgató felelősségét is firtatja.

2005. 09. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meg nem erősített, de nem is cáfolt lapértesülések szerint ma jelenti be a gazdasági és közlekedési miniszter a MÁV reformját célzó elképzeléseit. „Rövidesen bejelentéseket teszek a MÁV-val kapcsolatban… személyi döntésekről is, de ezt hadd tegyem meg akkor” – nyilatkozta Kóka az egyik televíziónak. A Világgazdaság azt is tudni véli, hogy hétfőn áll munkába Mándoki Zoltán utódja, Heinczinger István. A Siemens Rt. jelenlegi ügyvezető igazgatójával már hetek óta egyeztettek. Kiválasztását azért tartják szerencsésnek, mert a hírek szerint a jelöltet politikai és szakmai körökben középen állónak tartják, így eredményes munka esetén a választások kimenetelétől függetlenül posztján maradhatna. (Kóka János korábban Bobvos György, a szerbiai Beocsinban működő francia tulajdonú cementgyár elnökének kinevezésében gondolkodott, ám a szakember nem fogadta el a megbízást.)
Az átalakítás vélhetően nem érinti Gaál Gyula elnök-vezérigazgató megbízatását, aki a MÁV árufuvarozási üzletágának szakmai rendezvényén a cég távlati feladatairól kijelentette: nyolc év alatt 7,6 milliárd eurót kell a MÁV Rt. fejlesztésére fordítani, miközben 47 ezer fős létszáma 20 százalékkal apad. A cég üzemeltetési tevékenységét, azaz közel egészét 2013-ra privatizálni kell. Mint emlékeztetett, a vasúttársaság az elmúlt 12 év alatt 2,2 milliárd eurót költött fejlesztésekre, miközben létszáma 86 ezer főről 45 százalékkal, 47 ezer főre zsugorodott. Ahhoz azonban, hogy a térség versenyképes céggé váljon, 2013-ig további 7,6 milliárdra és újabb húszszázaléknyi karcsúsodásra van szüksége. A cégnél tehát húsz év alatt összesen tízmilliárd eurónyi beruházást kell megvalósítani bő 60 százalékos leépítés mellett – mondta Gaál, aki a mellékvonalak nagy részének felszámolását is kilátásba helyezte.
Reméljük, a miniszter nemcsak a következő választási ciklusra vonatkozó elképzeléseit ismerteti, hanem azt is megtudjuk, mit kíván tenni a MÁV működtetése, fejlesztése érdekében a következő hónapokban – mondta el Manninger Jenő, a Fidesz szakpolitikusa, az Orbán-kabinet közlekedési államtitkára. A képviselő úgy vélekedett, hogy az elővárosi tender botránysorozata után érthető a személyi felelősség megállapítása és a következtetések levonása, csak azt nem érti, mi a különbség ebben a két vezérigazgató között. Ha azt mondjuk, Mándoki hibázott, azzal azt is mondjuk, Gaál hibázott. Ha utóbbi marad a helyén, annak nyilvánvalóan politikai oka van. A menesztett vezér utódja válságmenedzselésre kényszerül, míg Gaál az SZDSZ szempontjait képviseli az esetleges privatizációs tevékenység során. Manninger szerint nagyon rossz az üzenete annak, amit Gaál a mellékvonalak megszüntetése kapcsán nyilatkozott. A mellékvonalak a kistelepülések egyetlen biztos és viszonylag olcsó tömegközlekedési lehetőségét jelentik.
A MÁV berkeiből származó információink szerint a vasutas-társadalom nem siratja Mándoki Zoltánt és a Mol Rt.-től 2002-ben érkezett, mintegy 130 fős csapatát. A cég legfontosabb irányítói posztjait elfoglaló garnitúra fél– egymillió forint közötti juttatást vett fel havonta a súlyosan veszteséges vállalattól. A közlekedési tárca novemberben terjesztené a parlament elé a vasúti törvény módosító javaslatait, a tervezett változások a MÁV Rt. legjelentősebb működési problémáira egyelőre nem jelentenek megoldást. A változások legfontosabb eleme, hogy az áruszállítási üzletág január 1-jétől jogilag is önálló társaságként működik a MÁV Rt.-től függetlenül. Ugyanakkor az iparvágányok működtetése is teljesen független lesz az áruszállító társaságtól: az infrastruktúrát fenntartó pályavasúthoz kerül, ami továbbra is százszázalékos állami tulajdonban marad.
Az üzletág önállósodásával a kormány megteremti a lehetőségét a vasúti áruszállítás privatizációjának. A tervek szerint 2007-től a MÁV Rt. személyszállítási és vontatási üzletága is külön működne a vasúti infrastruktúrát fenntartó társaságtól; a vontatás esetében 2008-tól lenne lehetőség az üzletág magánosítására. A MÁV Rt. vezetésének tervei szerint ugyanakkor a pályahálózat kivételével csaknem a teljes vasúttársaságot privatizálnák.
Az új törvény értelmében létrejön az állam és a közszolgáltatást fenntartó vasút között a közszolgáltatási szerződés, ami elvileg annyit jelent, hogy a megrendelt szolgáltatás költségeit – amelyeket nem fedez a menetdíjbevétel – az állam megtéríti a társaságnak. A gyakorlatban éppen ez a MÁV legnagyobb problémája, a vasút dotációja továbbra is a büdzsé helyzetétől és a tulajdonosi szándéktól függ, így arra nem lehet számítani, hogy a megrendelt szolgáltatások teljes költségét megtéríti az állam. Jelenleg a MÁV hitelből finanszírozza a hiányt, ami eladósodáshoz, csőd közeli helyzethez vezetett. Ugyan Kóka János még a múlt év végén kijelentette, hogy megoldást találnak a MÁV kritikus pénzügyi helyzetének rendezésére, ezt azonban eddig csak a társaság jegyzett tőkéjének leszállításával érték el. Úgy tűnik, hogy a kormány a megoldást a magántőke bevonásában, az üzletágak magánosításában látja. Átfogó megoldásról, ami leginkább a MÁV adósságállományának rendezését tenné lehetővé, egyelőre nem nyilatkoznak az illetékesek. Ismert, hogy a MÁV e kritikus helyzetbe leginkább az MSZP–SZDSZ kormányzása alatt került. A kormányváltás évében 2002-ben a vasúttársaság adóssága alig harmada, negatív eredménye pedig a fele volt a jelenleginek úgy, hogy a közszolgáltatás fenntartásának költségei nem csökkennek, hanem emelkednek. Szakemberek szerint a közlekedési ágazat egészét átfogó koncepció nélkül a vasút helyzetét sem lehet megoldani. A kormány a vasút privatizációját tervezi, ugyanakkor a közlekedési alágazatok működése nem összehangolt, ami adott esetben a kapacitások növelését, a költségek csökkentését jelenthetné.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.