Idén már második alkalommal emelkedtek a távolsági közlekedési tarifák. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) döntése értelmében a menetrend szerinti helyközi – távolsági – autóbusz-közlekedés díjai átlagosan öt-, a belföldi közforgalmú, menetrend szerinti vasúti személyszállítás díjai pedig átlagosan hatszázalékos mértékben emelkedtek. A rendelet a vasúti helyjegyek árát nem módosítja, azonban az IC-pótjegy árát 350 forintról 390-re, míg az ICR-pótjegy árát 470-ről 520 forintra módosítja. A teljes árú jegyek 50 kilométerre, másodosztályon az eddigi 404 forint helyett 430 forintba, első osztályon 606 forint helyett 645 forintba kerülnek. Az ennél hoszszabb utazásra vállalkozóknak a kétszáz kilométerre érvényes jegyért másodosztályon már nem 1926, hanem 2030 forintot, első osztályon 2889 forint helyett 3045 forintot kell fizetniük. A diákigazolvánnyal utazóktól az 50 kilométeres vonatozásra jogosító havijegyért másodosztályon 1780 forint helyett 1900 forintot, első osztályon 2670 forint helyett 2850 forintot kérnek.
A MÁV Rt. és a huszonnégy Volán-társaság esetében a tarifaváltozást jóváhagyta az árhatóság, valamint a Pénzügyminisztérium (PM) is. Az autóbusz-társaságokat képviselő Volán Egyesülés az üzemanyagárak drasztikus emelkedése miatt hétszázalékos tarifaemelést tartott volna elfogadhatónak. A drágulás még mindig nem elég ahhoz, hogy a társaságok a menetdíjakból fedezzék kiadásaikat. Az energiaárak év közbeni változása az idén 1,78 milliárd forintnyi többletkiadást jelent a MÁV-nak. A tarifák emelése önmagában nem oldja meg a vasút gazdasági problémáit, hiszen a társaság továbbra is hitelből tudja finanszírozni működését. A menetdíjváltozást azért kellett jóváhagynia a PM-nek, mivel ez esetben a fogyasztóiár-kiegészítés mértéke is változik. Ilyen címen a szociális és kedvezményes jegyek után jutnak költségvetési forráshoz a társaságok. Azt öt-, illetve hatszázalékos jegyáremelésből adódó árkiegészítési kötelezettség nyolcszázmillió és egymilliárd forint között terheli meg az idei költségvetést. Ebben az évben először január 1-jén drágultak 4,5 százalékkal a viteldíjak. Az idei tarifaemelés együttes mértéke a Volán-társaságoknál 9,5, míg a MÁV esetében 10,5 százalék.
A BKV-jegyek is drágulnak. Jövőre 180 vagy 185 forint lehet egy vonaljegy, 6800–6900 a dolgozói, és 2560–2600 forint a tanulói bérlet ára a BKV járművein, attól függően, hogy a hó végén a Fővárosi Közgyűlés a nyolc- vagy a tízszázalékos tarifaemelési javaslatot fogadja majd el – értesült az Origo hírportál. A főpolgármesteri kabinet hétfőn tárgyal a BKV által benyújtott javaslatokról. A kormány és a főváros is cserbenhagyta a budapestieket, mert nem vállalják fel a BKV problémáit – kommentálta a fővárosi Fidesz–MKDSZ-frakció a drágulásról szóló hírt. – Egyre messzebb kerülünk az uniós nagyvárosok gyakorlatától, ahol a tömegközlekedés harmadát az állam, harmadát a város és harmadát az utazók fizetik, nálunk pedig csaknem a teljes költséget az utasok állják – közölte Wintermantel Zsolt frakcióvezető-helyettes.
Holttestet találtak az M3-ason