Isten kemencéi

Lőcsei Gabriella
2005. 10. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bármilyen házat csinálok, a történelem köszön vissza, mondja Csete György, õsi magyar hajlékok újraálmodója, a kiskunmajsai 56-os kápolna építõmûvésze. Ifjabb pályatársa, Cságoly Ferenc arról beszél, hogy maradandó épület csak abból lesz, amelyiknek vannak gyökerei. Közben a kép a Barbakán irodaházat mutatja, a híres-neves Medve utcai iskola rekonstrukcióját, Cságoly Ferenc „gyökeres? házait. Kapy Jenõ húsz éven át volt „iparterves? (a szocializmus parancsuralmi éveiben egyedül az ipari építészetnek engedélyezték odafönt az ideológiamentességet és a technológiai újításokat), szerinte, ha nem tudjuk vállalni a múltunkat, nem tudunk megújulni sem. Finta József, aki sosem tudta elfelejteni erdélyiségét, Kós Károly szellemét idézi. Rá hivatkozik az organikus építészet Európa-szerte ismert mestere, Makovecz Imre is. A háttérben csárdák, templomok, iskolák, faluházak, mûvelõdési központok tûnnek fel, Isten kemencéi. Szénaboglyák és nemezsátrak körvonalát követõ, természetes anyagokból emelt építmények. A búbos kemence- hasonlatot már nem Makovecz Imrétõl hallja, aki a Tizenkét (pontosabban: XII) kõmíves címû sorozatot figyelemmel követi, hanem Vadász Györgytõl. Az idõs mester sényei boglyas kápolnáját becézi így. Úgy tûnik, gazdag és változatos életmûvébõl erre a pici épületre a legbüszkébb. A Hír Televízióban péntek délutánonként megjelenõ építõmûvészeti portrésorozat, a Csontos-testvérpár, Csontos Györgyi és Csontos János munkája nem önkényes válogatás eredményeként állt össze, noha biztosan lesz, aki a sikert ezzel a váddal akarja majd elorozni tõle. Azokat az alkotókat helyezi ez a mintegy ötórányi televíziós produkció a közfigyelem fókuszába, akik – bármilyen stílusban terveznek is, legyenek akár a funkcionalista építészetnek vagy a posztmodernnek a hívei – a nemzeti építõmûvészet alapeszméje szerint munkálkodnak. Az egyszerûséget, a tisztaságot és a természetességet tartják az építészet lényegének, ahogyan Cságoly Ferenc is vallja. A hely szelleme mindennél fontosabb számukra. A pénznél is, természetesen, mondja Makovecz Imre. Ennek a tizenkét embernek (a legidõsebb hetvenöt éves, a legifjabb ötvenkettõ) alapélménye a magyar história. A közelmúlt történelme is. Szinte valamennyien szóba hozzák a II. világháború rettenetét (az 1937-es születésû Csete György arról mesél, miként avatta felnõtté 1944-ben a feje fölött zajló légi csata) és az 56-os forradalom emlékét. Ha nem is mondják, vallomásaikból mégis kihallani, a fél világot romba döntõ háborús pusztítás és a magyarság szabadságvágyának brutális eltaposása már akkor megrajzolta majdani pályaívüket, amikor talán még nem is gondoltak rá, hogy építészek lesznek. Szellemi, lelki formálódásukban – a róluk szóló sorozat tanúsága szerint – sokat segített a család és az iskola. Még többet a mesteriskola, az idõsebb pályatársak segítõ köre. Aztán a mûhelyek, ahol a legelsõ megbízatásaikat kapták… Micsoda szellemi közösségek éltek és munkálkodtak itt a legutálatosabb években is! – sóhajt a nézõ nagy irigyen, miközben a Hír Televízióban megjelenõ építõmûvészi sorozatot figyeli. De az irigységbõl egy-kettõre a jogos követelés hangján föltett kérdés válik: vajon mikor láthatjuk azoknak a kiváló személyiségeknek a televíziós arcmásait, akikre a kameravégre kapott tizenkét építész hivatkozik? Egyik-másik még szóra bírható, s akik elköltöztek is e földi világból, megérdemelnék, hogy legalább az ismeretterjesztés szintjén földolgozzák az életmûveiket, az egyre satnyuló felsõoktatás elé példaként állítható pedagógiai teljesítményüket. Mert ez a legfõbb érdeme ennek a kiváló érzékkel tetõ alá hozott médiás újdonságnak: más érdekes és értékes televíziós programok iránt kelt igényt. A sorozat folytatására legelébb, hogy azokat a tehetséges embereket is megismerhesse a társadalom – a fiatalokat! – akik sajnálatos módon kimaradtak a jobbára csak az idõsebb, a középkorú építészeket képbe hozó sorozatból. Jól mondta lapunk hasábjain a szerkesztõ s a rendezõ, a XII kõmíves csak a kezdet, az irány mutatója, hogy merre kellene haladni közszolgálati televízióinknak. A nemzeti értékek tudatosításának és népszerûsítésének az irányába. Még a világban – amúgy – nyitott szemmel járó ember is elámul a sorozat képanyaga láttán: mennyi szépség termett körülöttünk az utóbbi másfél-két évtizedben! De nekünk csak a grandiózus csúfságokra jut a figyelmünkbõl. Az indulatainkból is. Az olyan szívet melengetõ látványokra pedig, mint amilyen Turányi Gábor tornapajtája, erdei iskolája, óbudai plébániabõvítése, rá sem hederítünk. Okos elgondolás volt a sorozat gazdáitól, hogy a kiválasztott építõmûvészeket magukra hagyták a kamera elõtt: mondják a magukét, ahogyan akarják, részletezzék az életmûvüket, ahogy jónak látják. És a felkért mûvészek mondják is, B-tõl V-ig (Bán Ferenc, Cságoly Ferenc, Csete György, Ekler Dezsõ, Finta József, Janáky István, Kapy Jenõ, Makovecz Imre, Plesz Antal, Reischl Gábor, Turányi Gábor, Vadász György), mind a tizenketten. Ki érzelmesen, ki ironikusan, ki akadozva, ki folyékonyan. Az egyik filozofál, a másik értekezik, a harmadik anekdotázik…, így lesz érdekes, sokszínû s gazdag ez a különös építészeti bemutató. S, ami ennél is fontosabb, így bukkanhatunk sosem látott, hallott építészeti kincsek nyomára. Úgynevezett kis munkákra, meg nem valósult tervekre, külföldi megrendelésre is olykor. Ami eddig csak a tervezõnek volt fontos – Reischl Gábor istállója, kambodzsai gyermekvárosa, közép-amerikai mezõgazdasági iskolája például – ám most, hogy a nagyobb rész is megismerkedhetett velük, többé nem lehet megfeledkezni róluk. Három kitûnõ operatõr, Bucsek Tibor, Bodnár Imre és Zalányi Márton és három tehetséges muzsikus, a kísérõzenét „szolgáltató? Bognár Eszter, Mócsai Tamás és Vándor Béla is gondoskodik róla, hogy így legyen. Nekem csak a produkció címével van bajom, a kõmíves szóval leginkább. A híres-neves népballada elterjedése s annak megannyi irodalmi s zenés feldolgozása óta kultúránkban a kõmíves szó a gyilkos áldozatvállalás árán emelt alkotásnak lett a szinonimája. Annak a tizenkét mûvésznek a teljesítménye azonban, akiket a sorozat a Hír Televízió nézõinek bemutat, semmiképpen nem illethetõ sem a gyilkos jelzõvel, sem az áldozat fogalmával. Csak az értékteremtésével. Ahogyan Isten kemencéjében formálódik az alkotás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.