Kedves utasok

Négy éven belül másodszor szorul szanálásra a főváros tömegközlekedési vállalata. A BKV jelenénél – a kigyulladó autóbuszoknál, rázós troliknál, elakadó villamosoknál – csak a jövője aggasztóbb, hiszen öt év múlva megszűnik szolgáltatási monopóliuma. A helyzetért a rövidlátó, az állami pénz kizsarolására játszó fővárosi politika a felelős.

2005. 10. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nő és villamos után nem érdemes futni, mert úgyis jön a következő – tartotta a régi pesti mondás. A bölcsesség a mai Budapesten felülvizsgálatra szorul: a villamosok tekintetében mindenesetre azt javasoljuk, aki bír, fusson.
A főváros közlekedése a folyamatos csőd állapotába jutott. Nyáron az útfelújítások, ősszel az iskola, télen a karácsonyi bevásárlások miatt, tavasszal meg „csak úgy” képtelenség gépjárművel hétköznap és napközben – reggel héttől este nyolcig – eljutni idejében bárhová. Ráadásul a helyzet szemlátomást romlik, egyre tovább érnek a sorok, egyre hosszabb gépkocsioszlopok araszolnak, égetik a globálisan kifogyóban lévő üzemanyagot, és füstölik tele mérgekkel a levegőt, a tüdőnket.
Elvben mindenki egyetért azzal, hogy a kilátástalan helyzetből az egyetlen kivezető út a tömegközlekedés fejlesztése lenne. A gyakorlatban is igaz, hogy ma Budapesten megadott időre odaérni valahová csak kötött pályán vagy elkülönített sávon haladó járművel lehet. Vagyis metróval, villamossal és buszsávon haladó gépjárművel. A jelenlegi metróhálózat a múlt században alakult ki, és bővülésére ebben az évtizedben nem látszik esély. Az elkülönített buszsávok gyakorlata, ahol bevezették, bevált. Csak éppen sokkal több helyen lenne szükség effajta tömegközlekedési „surranósávra”. A budapesti villamoshálózat nemzetközi mércével mérve is kiterjedt, valójában a metró által nem érintett területeken az egyetlen eszköz, amely csúcsidőben használható. Azaz csak használható lenne, ha a járművek, a pálya műszaki állapota, illetve az alkalmazottak száma megengedné a gyakoribb, gyorsabb, pontosabb közlekedést.


Manapság gyakran megesik, hogy a Nagykörúton a villamossín a legkevésbé kihasznált felület: miközben mindkét irányban négy sávon állnak vagy lépésben gurulnak az autók, villamos sehol sincs, ameddig a szem ellát. De ha befut is a zsúfolt szerelvény, gyakran elakad, és az utasok kutyagolhatnak a következő megállóig, várhatnak a következő, még tömöttebb kocsira. Ilyen körülmények között nem csoda, hogy tíz év alatt kilencvenről ötvenöt százalékra olvadt a tömegközlekedés részesedése a magánautók javára. A helyzet nem javul, hiába dönt csúcsokat az olajár, a BKV fizető utasainak száma a legutóbbi tarifaemelés után érezhetően csökkent. Az utóbbi hónapokban pedig már nemcsak a közlekedés – mindenki által tapaszalt – csődjéről szólnak a hírek, hanem a Budapesti Közlekedési Vállalat Rt. (BKV) költségvetésének összeomlásáról is. A vállalat az idén többször kényszerült megtagadni beszállítói számláinak kifizetését.
Nemrég Lakos Imre, a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának elnöke és Menyhért László, a BKV vezérigazgató-helyettese egybehangzóan kijelentették, hogy a cég nincs csődben, finanszírozása biztosított – tavaszig. Ám hogy azután mi lesz, homályban hagyták. Illetve mindannyian tudjuk, hogy 2006 tavaszán országgyűlési választások lesznek. Legutóbb pedig hasonló helyzetben a győztes MSZP-kormány több mint negyvenmilliárd forinttal szanálta a BKV-t…
Azt, hogy a tömegközlekedés nem rentábilis tevékenység, egyetlen szakértő sem vitatja. De nem is lehet pusztán üzleti szempontból vizsgálni, hiszen számos közösségi funkciója van: a munkába járás kiszolgálásával a gazdaságot segíti, a gyermekek vagy az idősek szállításával szociális feladatot lát el. Közszolgáltatás tehát, amelyre áldoznia kell a közösségnek – az egyén tehervállalása mellett. Az európai nagyvárosokban is támogatással működik a tömegközlekedés. Budapesten ebből a szempontból az a legnagyobb baj, hogy ennek a tehermegosztásnak a szabályait nem fektették le mindenki által megismerhető, átlátható módon – mondta el lapunknak Szálka Miklós, a BKV felügyelőbizottságának ellenzéki tagja. Az 1990-es önkormányzati törvény csak azt rögzítette, hogy a BKV a főváros tulajdona, azt azonban nem, hogy honnan teremti elő a pénzt, amelyet évről évre rá kell költeni a vállalatra. Segítségként 1996-ig járt még egy-két milliárdos állami támogatás is, azonban amikor a Horn-kormány idején a vidéki szocialista honatyák felfedezték ezt a pénzt a költségvetésben, rövid úton elvették. De az önkormányzati támogatás is megfogyatkozott: 1991-ben 55 milliárd volt a főváros kiadási főösszege, s ehhez kilenc és fél milliárdos BKV-apanázs tartozott. Nyolc év múlva 224 milliárd volt a főváros költségvetése, de a közlekedési vállalat támogatása a 13 milliárdot sem érte el. A tömegközlekedésre fordított összeg aránya 17,4 százalékról 1988-ra 5,7-re zsugorodott.
A csökkenő támogatások következtében folyamatosan romlik a cég járműveinek, infrastruktúrájának és ezáltal szolgáltatásának a színvonala. A gyéren csordogáló támogatások miatt el kellett halasztani a járművek felújítását, a villamospálya karbantartását, a járművek cseréjét. Az Ikarus buszoknál gyakori tűzeseteket a karbantartás elhanyagolására lehet visszavezetni. Az elektromos árammal sokkoló trolibuszokat azért nem lehet kivonni a forgalomból, mert nincs helyettük más. A vágányok jelentős részén azért korlátozzák a szerelvények sebességét, mert nem futotta a pálya felújítására.
Józan ésszel nehéz megérteni, miért nem született máig törvény a nagyvárosok tömegközlekedése finanszírozásáról – vélekedett Szálka Miklós. A megszorító költségvetési politika ugyanis csak látszólag eredményez megtakarítást. Ha egy személyautót nem viszünk el a kötelező tízezres szervizre, megtakarítjuk az átvizsgálás árát, de később a többszörösét fizetjük ki hanyagságunk büntetéseként. Ugyanígy spórol a főváros a BKV kárára: az elmaradt karbantartások, fejlesztések árát, a piaci feltételekkel felvett kölcsönök kamatát előbb-utóbb ki kell fizetni. Ráadásul közpénzből kell kifizetni, vagyis a költség az adófizető polgárt terheli. A fővárosi, illetve a parlamentben ülő szocialista és szabad demokrata politikusokat azonban mintha csak az érdekelné: ne abban a költségvetési évben és főleg ne az épp általuk felügyelt büdzséből kelljen kifizetni a BKV számláját. Demszky Gábor akár a csőd szélére is engedi jutni a BKV-t, hogy a kormány kénytelen legyen zsebbe nyúlni. Tény, hogy a cég 2002-es állami szanálása után a korábban szokásos tízmilliárd forint nagyságrendű támogatás helyett 2003-ban és 2004-ben hárommilliárdra olvadt a fővárosi támogatás, míg ebben az évben egyetlen fillért sem adott működésre a városháza a BKV-nak. Talán azért, mert úgy gondolkoznak, jobb helye is van annak a pénznek, és ha az állami költségvetés 2002-ben kifizette a közlekedésiek adósságait, kifizeti 2006-ban is. Adott ugyan amortizáció címén ebben az évben is pénzt, amelyet járművásárlásra kellene fordítani. A főváros kegyesen elnézi, hogy a BKV működésre fordítsa, azaz felélje a pénzt.
A BKV – politikai okokból – természetesen nem mehet csődbe. Ennek ellenére ebben az évben három alkalommal is megszüntette a beszállítók iránti kötelezettségek kifizetését. Menyhért László, a BKV vezérigazgató-helyettese azzal indokolta az átmeneti fizetésképtelenséget, hogy az állam csak az év közepén teljesítette normatív kötelezettségét. (E normatív támogatást a jelenlegi koalíció hozta létre a tömegközlekedés támogatására országosan, s ebből részesül a főváros is.) Emellett hiány keletkezett a jegyárbevételben is. A 39 milliárdos jegyárbevételt azért nem sikerül teljesíteni, mert a munkáltatóknak nyújtott adókedvezmény nem eredményezett több eladott bérletet. A bevételkiesés az első fél évben eléri a 2,5 milliárd forintot. Másfelől a menetjegyek 18 százalékos emelése nyolcszázalékos utasszámcsökkenést okozott. Ennek következtében 80 ezerrel kevesebben utaznak naponta a BKV járatain. Mindez azt mutatja, hogy a drasztikus jegyáremelések – amint azt több városházi politikus előre jelezte – nem hoznak árbevétel-növekedést, ellenkezőleg. Az SZDSZ-frakció javaslata, amely 30 százalékos emelést tartalmazott, valószínűleg még inkább visszavetette volna a jegyvásárlási kedvet. Mindez nem akadályozza meg a fővárosi szocialistákat és szabad demokratákat abban, hogy további jegyáremelésen gondolkozzanak. Jövőre 180 vagy 185 forint lehet egy vonaljegy, 6800–6900 a dolgozó- és 2560–2600 forint a tanulóbérlet ára a BKV járművein attól függően, hogy a hó végén a Fővárosi Közgyűlés a nyolc- vagy a tízszázalékos tarifaemelési javaslatot fogadja el. A főpolgármesteri kabinet dönt a BKV által benyújtott javaslatokról, amelyek közül az előterjesztő, Vajda Pál főpolgármester-helyettes a BKV igazgatósága által szorgalmazott tízszázalékos emelést támogatja.


A kormány és a főváros is cserbenhagyta a budapestieket, az MSZP–SZDSZ koalíció ígéretei ellenére nem vállalja a BKV problémáit – kommentálta a fővárosi Fidesz–MKDSZ frakció az újabb drágulásról szóló hírt.
– Egyre messzebb kerülünk az uniós nagyvárosok gyakorlatától, ahol a tömegközlekedést egyharmadában az állam, egyharmadában a város és egyharmadában az utazók fizetik. Nálunk már csaknem a teljes költséget az utasok állják – tette közzé Wintermantel Zsolt frakcióvezető-helyettes.
Miközben az állam és az önkormányzat egyre kisebb részt finanszíroz a tömegközlekedésből, felmerül a kérdés, vajon jól sáfárkodnak-e a BKV-nál azzal a pénzzel, amelyet a bevételből és állami támogatásként kapnak. Aba Botond vezérigazgató milliós havi fizetése és húszmilliós prémiuma érthetően irritálja a közönséget. A májusi járatritkítási kísérlet, amely egy civil szervezet ébersége miatt hiúsult meg, a vezérigazgató prémiumának 20 százalékos csökkentéséhez vezetett, de a hírek szerint ezt már korrigálta a tulajdonosi testület.
A BKV egyik leányvállalata, a Gépjárműjavító Szolgáltató Kft. (GJSZ) számára nem a pénz hiánya, hanem a váratlan bevétel okoz gondot. A százmilliós hitelállományt felhalmozott cég anyagi helyzetének rendezésére az anyacég nyújtott kölcsönt. A GJSZ azonban ahelyett, hogy kifizette volna hitelezőit, egy ügynököt bízott meg a követelések újratárgyalásával. Az ügynök azzal kereste meg a hitelezőket, hogy ha lemondanak követeléseik egy részéről, megkapják a többit. A fővárosi Fidesz-frakció „kis Tocsik-ügynek” nevezte a jelenséget. Megfigyelők szerint nem egyedi jelenségről van szó, az állami vállalat státusából adódóan a beszállítók türelme nagyobb, mint a versenyszférában, és ezzel egyes alkalmazottak visszaélnek.
Szálka Miklós szerint azonban nem a BKV napi működése során folyik el az igazán sok közpénz. Az adóforintok hasznosulása a cégben alapvetően jó, illetve arányos a cég infrastrukturális fejlettségével. A nyugat-európai nagyvárosok közlekedési társaságaival összevetve a BKV több emberrel oldja meg ugyanazt a feladatot, hiszen nem volt pénz jelentős informatikai fejlesztésekre, ugyanakkor a munkaerő lényegesen olcsóbb amazokénál. Van valami, amiben szinte minden nagyvárost megelőzünk: a villamospálya-hálózat kiterjedtségében. Ez a fejlesztés a hetvenes években azért történt, mert nálunk – ellentétben az európai országokkal – nagyon kevés volt a magántulajdonú személygépkocsi. A munkahelyek azonban igényelték a dolgozók odaszállítását. A korábbi rendszerből ránk maradt villamospálya-hálózat olyan örökség, amelyet nem visszafejleszteni, hanem megtartani kell – vélekedett Szálka Miklós.


Ha jelentősebb „pártpénzeket” kivehetnek a közlekedési vállalatból, az minden bizonnyal a nagy értékű beszerzéseknél történhet meg. Ezek között ott találjuk a metróberuházást, a Siemens villamosok, a Volvo autóbuszok, az elektronikus beléptetőrendszer beszerzését. A közpénzek felhasználásának szigorúbb ellenőrzésére mindenképpen szükség lenne – állítja Szálka Miklós. Az Állami Számvevőszék vizsgálataihoz hasonló, de szűkebb területet felölelő, aprólékosabb és gyakoribb vizsgálatokat tartana szükségesnek a Fidesz-frakció szakpolitikusa. Nemcsak azt kellene vizsgálni, hogy jogszerű-e egy-egy beszerzés, hanem hogy mi lesz a beruházás eredménye. Arra használták-e a pénzt, amire szánták, és elérték-e a kitűzött célt?
Szakmai irányítási deficit is tapasztalható a tömegközlekedés területén a támogatásbeli hiányok mellett. Az önkormányzatokat magukra hagyták: a közlekedési tárcánál korábban külön osztály foglalkozott a tömegközlekedési vállalatokkal. A szabályozás hiánya akadályozza a különböző közlekedési vállalatok együttműködését is. A Budapesti Közlekedési Szövetség sokéves kudarcsorozata is – csak az idén sikerült tető alá hozni egy meglehetősen szerény tartalmú megegyezést – részben a gazdátlanság következménye.
A BKV gyengesége, műszaki és pénzügyi állapotának romlása nemcsak azért baj, mert az utasok rossz kiszolgálásban részesülnek – fejtegette Szálka Miklós –, hanem mert hamarosan véget ér az az időszak, amikor a cég versenytárs nélkül működhet. Legkésőbb 2010-ben liberalizálni kell a tömegközlekedési piacot is. A tőkeerős versenytársak megjelenése azzal a veszéllyel jár, hogy tartósan olcsóbb és jobb szolgáltatással a „saját pályáján verik meg” a BKV-t. A piacát vesztett vállalatot akkor már valóban a tényleges csőd fenyegeti.
– A városi tömegközlekedés mélyrepüléséért – hasonlóan jó néhány állami tulajdonban maradt közszolgáltatáshoz – nyilvánvalóan a nagypolitika a felelős – állítja Szálka Miklós. – Külföldi példák mutatják, hogy ha átlátható, aprólékosan szabályozott módon folyik az állami, önkormányzati támogatás, akkor kiszámítható a gazdálkodás, és számon kérhető a szolgáltatás színvonala is. Ez pedig a közlekedési vállalat menedzsmentjének, dolgozóinak, a beszállítóknak és az utasoknak is biztonságosabb, olcsóbb működést tenne lehetővé. A jelenlegi, szinte exlex állapot csak a politika pillanatnyi érdekeit szolgálja. Aki pénzt ad, az szolgálatot tesz, és ellenszolgáltatásra számíthat – írta le a döntéshozói logikát a fideszes politikus. Ennél azonban sokkal fontosabb lenne, hogy ne csak vegetáljon, hanem fejlődjön is a tömegközlekedés. Mert eljöhet az a pillanat, amikor nem lesz mi után futnunk Pesten. A nőkön kívül természetesen…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.