Előzetes értesítés nélkül jelentek meg a miskolci légibázison az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) munkatársai, s közölték az ott lévő kollégánkkal, hogy karbantartási munkát végeznének – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek az esetről Ármai Zoltán, az OMSZ mentőhelikoptereit 1994 óta üzemeltető Base Kft. ügyvezetője. Elmondta: „Nem engedélyezhettük, hogy ezt megtegyék, hiszen a szerződésünk szerint a karbantartás a mi dolgunk.” Ekkor a hívatlan vendégek levágták a Mi–2-es helikopter főbejárati ajtaján lévő lakatot, és az álló gépeken kötelezően használatos pecsétet is feltörték, majd beindították a hajtóművet – folytatta Ármai Zoltán. A cég az eset miatt bejelentést tett a rendőrségen és a légügyi hatóságnál, mondván: a gépek működtetéséért ők felelnek, ám azután, hogy illetéktelenek hozzányúltak, ezt már nem tudják vállalni. Ármai Zoltán közölte, így bárki megjelenhetne a bázison, és elrepülhetne a helikopterekkel.
Másként látja az esetet Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője. Mint azt lapunknak elmondta, a tulajdonosnak, azaz a mentőszolgálatnak joga van hozzáférni helikoptereihez.
– Miután többszöri kérésünk ellenére sem tette ezt lehetővé a Base Kft., kénytelenek voltunk ezt a megoldást választani, azaz hatósági tanú jelenlétében levágni a lakatot – indokolta a szokatlan esetet. Azt elismerte, hogy ez nem szerencsés helyzet, s ebből jogvita is lehet, de mint hangsúlyozta, a józan ész szerint is joguk van a tulajdonukban álló gépbe bejutni.
Óriási egyébként a káosz a légi mentés hátterében, rendszeres a vita a mentőszolgálat és az üzemeltető között. A Base Kft. azt állítja, hogy hamarosan üzemanyagra sem lesz pénze, mert az OMSZ több mint húszmillió forinttal tartozik nekik. A mentőszolgálat szerint viszont csak azokat a számlákat nem fizették ki, amelyeket a cég jogtalanul próbált elszámoltatni.
Közben a korábbi hat helyett már csak négy légibázis üzemel Magyarországon. A működő gépek száma is folyamatosan csökken, ma már csak négy hadra fogható. Volt, amelyik lezuhant, s volt, amelyik az ezer repült óránként előírt nagyjavítás miatt dőlt ki a sorból.
Noha az Állami Számvevőszék vizsgálata és más ellenőrzések is számos szabálytalanságot tártak fel a légi mentésben, a döntéshozók eddig képtelenek voltak rendezni a helyzetet. Egy kormányrendelet azonban nemrég kimondta: az OMSZ-nek saját tulajdonú kht.-t kell alapítania – ez meg is történt –, amely Győrfi Pál elmondása szerint átveszi majd a légi mentés üzemeltetését. Ám ebbe is bevonnak majd egy magáncéget. A közbeszerzési eljárást már kiírták, azon a Base Kft. is indult, ám a tendert érvénytelenné nyilvánították. A kormányhatározat új gépek beszerzését és újabb légimentő-bázisok működtetését is előírja az OMSZ-nek.
Zseniálisak, így istenítette nyilvánosan Magyar Péter az EP-képviselőit, a hangfelvételen viszont példátlanul mocskolta őket