Belharc a légi mentésben

Feltörték az Országos Mentőszolgálat munkatársai a saját mentőhelikopterüket, mert a légi járműveket üzemeltető magáncég nem engedte, hogy bejussanak a gépbe. Az üzemeltető szerint viszont az akció jogszerűtlen volt, s emiatt bejelentést tettek a rendőrségen. A furcsa eset jól jellemzi a légi mentés hátterében uralkodó káoszt.

2005. 11. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Előzetes értesítés nélkül jelentek meg a miskolci légibázison az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) munkatársai, s közölték az ott lévő kollégánkkal, hogy karbantartási munkát végeznének – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek az esetről Ármai Zoltán, az OMSZ mentőhelikoptereit 1994 óta üzemeltető Base Kft. ügyvezetője. Elmondta: „Nem engedélyezhettük, hogy ezt megtegyék, hiszen a szerződésünk szerint a karbantartás a mi dolgunk.” Ekkor a hívatlan vendégek levágták a Mi–2-es helikopter főbejárati ajtaján lévő lakatot, és az álló gépeken kötelezően használatos pecsétet is feltörték, majd beindították a hajtóművet – folytatta Ármai Zoltán. A cég az eset miatt bejelentést tett a rendőrségen és a légügyi hatóságnál, mondván: a gépek működtetéséért ők felelnek, ám azután, hogy illetéktelenek hozzányúltak, ezt már nem tudják vállalni. Ármai Zoltán közölte, így bárki megjelenhetne a bázison, és elrepülhetne a helikopterekkel.
Másként látja az esetet Győrfi Pál, az OMSZ szóvivője. Mint azt lapunknak elmondta, a tulajdonosnak, azaz a mentőszolgálatnak joga van hozzáférni helikoptereihez.
– Miután többszöri kérésünk ellenére sem tette ezt lehetővé a Base Kft., kénytelenek voltunk ezt a megoldást választani, azaz hatósági tanú jelenlétében levágni a lakatot – indokolta a szokatlan esetet. Azt elismerte, hogy ez nem szerencsés helyzet, s ebből jogvita is lehet, de mint hangsúlyozta, a józan ész szerint is joguk van a tulajdonukban álló gépbe bejutni.
Óriási egyébként a káosz a légi mentés hátterében, rendszeres a vita a mentőszolgálat és az üzemeltető között. A Base Kft. azt állítja, hogy hamarosan üzemanyagra sem lesz pénze, mert az OMSZ több mint húszmillió forinttal tartozik nekik. A mentőszolgálat szerint viszont csak azokat a számlákat nem fizették ki, amelyeket a cég jogtalanul próbált elszámoltatni.
Közben a korábbi hat helyett már csak négy légibázis üzemel Magyarországon. A működő gépek száma is folyamatosan csökken, ma már csak négy hadra fogható. Volt, amelyik lezuhant, s volt, amelyik az ezer repült óránként előírt nagyjavítás miatt dőlt ki a sorból.
Noha az Állami Számvevőszék vizsgálata és más ellenőrzések is számos szabálytalanságot tártak fel a légi mentésben, a döntéshozók eddig képtelenek voltak rendezni a helyzetet. Egy kormányrendelet azonban nemrég kimondta: az OMSZ-nek saját tulajdonú kht.-t kell alapítania – ez meg is történt –, amely Győrfi Pál elmondása szerint átveszi majd a légi mentés üzemeltetését. Ám ebbe is bevonnak majd egy magáncéget. A közbeszerzési eljárást már kiírták, azon a Base Kft. is indult, ám a tendert érvénytelenné nyilvánították. A kormányhatározat új gépek beszerzését és újabb légimentő-bázisok működtetését is előírja az OMSZ-nek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.