Borotvaélen táncolunk

2005. 11. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, valóságos „offenzívát” indítottak a nyugati befektetők és véleményformálók a Gyurcsány-kormány által csak gazdasági csodaként aposztrofált magyarországi helyzet ellen. A globális tőke főszereplőit reprezentáló londoni Financial Times legutóbbi elemzésében hazánk kapcsán a költségvetési kudarcról cikkez, amelyhez magas folyómérleg-hiány járul, s a helyzet már a forint pozíciójának aláásásával fenyeget. Eközben a svájci Neue Zürcher Zeitung Pénzpiacok Kelet-Európában című írásában analizálja a magyar kormány „kreatív könyvelési trükkjeinek” várható következményeit. Magyarországon olyan kormány van hatalmon, amely szembeszegül az euróbelépés előtt kidolgozott ellenőrzés lehetőségeivel, veszi magának a bátorságot, hogy a lakosságot, a piacot és végül az európai intézményeket az orránál fogva vezesse – írja a tekintélyes zürichi napilap, mely szerint a folyamat következménye, hogy Magyarország az euróövezetbe belépés feltételeit nem tudja 2010-ben teljesíteni.
Ezek szerint nem irigyelnek bennünket Nyugaton? Miként azt olvashattuk a kormány általi hirdetésekben, s mint azt hallhatjuk nap mint nap Kóka János gazdasági miniszter szájából. Akárhogyan is, a zászlóshajó, az ellenzéki befolyással aligha vádolható, s fentebb már idézett Financial Times úgy tartja: egyenesen a pénzügyi válság kitörése várható a magyar gazdaságban. Az üzleti napilap szerint a magyar gazdaság egyensúlytalanságai és az „ellenőrzés alól kicsúszott” államháztartási hiány jelentős forintgyengüléshez vezethetnek, amelynek „katasztrofális” következményei lehetnek a devizaalapú hiteleket felvevő fogyasztók számára – áll a Financial Times cikkében. Még annyit a szóban forgó devizaalapú hitelekről, hogy a londoni üzleti napilapnak Palócz Éva, a Kopint-Datorg gazdaságkutató vezetője azt mondta, hogy ez „nagy veszély”, mivel a lakosság most szinte kizárólag devizában (svájci frankban és euróban) vesz fel hiteleket. Az írás amúgy idézi a Magyar Nemzeti Bank adatait, amelyek szerint a devizában fennálló háztartási adósság a magánszektorban kint lévő teljes hitelállomány 25 százalékára duzzadt a 2003 végén mért 5 százalékról. Az újság figyelemre méltó megállapításainak egyike, hogy a magyar fogyasztók tudatában vannak a kockázatnak, „de nem izgatják magukat”. A jegybank azonban nem ennyire derűlátó: egyik legutóbbi jelentésében azt írta, hogy a devizahitelezés és a növekvő gazdasági egyensúlytalanságok „elegye” veszélyeztetheti a bankrendszer stabilitását, jegyzi meg a londoni lap. A Financial Times szerint a devizaalapú hitelek mennyisége kisebb gond lenne, ha a magyar kormány nagyobb sikereket ért volna el a költségvetési hiány csökkentésében. A tekintélyes üzleti lap teret szentel a nemzeti valuta gyengülésének is: a forint, miután hónapokig stabilan 245 forint/euró körül mozgott, 253 fölé gyengült, máris emelve minden devizaadós törlesztéseit, áll a cikkben. Az anyagot készítők úgy tartják: a magyar kormány valószínűleg 2012-ig vagy még későbbre fogja kitolni az euróövezeti csatlakozás céldátumát, mivel „nem képes a saját maga által szabott határokon belül maradni”.
A Neue Zürcher Zeitung idézett cikkének fő kicsengése az, hogy ha nem lesz 2010-ben euró, akkor Budapest elszalasztja a pénzpiaci érettség egyik legfontosabb elemét, hiszen az eurózónában elvész a valutakockázat. A gondot csak növeli, hogy azokat az értékpapírokat, amiket Budapest a költségvetési hiány fedezésére „dob piacra”, jóval magasabb kamatokkal bocsáthatja ki. A magyar kormány jövőre erőteljesen visszafogott reformokkal készül újraválasztására, pedig a költségvetés szanálása, az adó- és közigazgatási reform, valamint az egészségügy reformja égetően szükséges volna – írja az ugyancsak svájci Schaffhauser Nachrichten, amely szerint Gyurcsány Ferencnek nemcsak Orbán Viktor ellen kell küzdenie, hanem saját pártjával, az MSZP-vel szemben is. Magyarország számára komoly problémát jelent a maastrichti kritériumok, például a 3 százalékos költségvetési hiány betartása. Magyarországon három éve növekszik a büdzsé hiánya: jelenleg eléri az 5,3 százalékot. Éppen ezért halogatják a magyarok folyamatosan az euró bevezetésének időpontját. Az ígéretek 2007-ről indultak, s ma már 2010–2011-nél tartanak – jegyzi meg a lap.
Hogyan summázhatjuk a nyugati véleményeket, megállapításokat? Nos, a magyar gazdaságpolitika leggyengébb pontja az államháztartás, a magas eladósodottság, a növekvő hiány. Vagyis mindaz, amiért a kormány felel. Az országnak érdeke az euró minél korábbi bevezetése a tőkevonzó képesség növelése, a spekulációs támadások kivédése és a lakosság növekvő devizahitelei miatt. Az összegzés másik fontos eleme, hogy a költségvetés területén nem változott semmi az elmúlt három évben. A tétlenség miatt egyre drasztikusabb változásokra van szükség; az államháztartási reform elodázhatatlan. A módosításoknak ugyanakkor alig van jele a 2006-os költségvetésben. Arra kell berendezkedni, hogy a helyzet tovább romlik: marad a pénzügyi egyensúlytalanság, a lecsúszás a növekvő hiánnyal és államadóssággal.
A jövő évi költségvetéssel kapcsolatban úgy tűnik, hogy három alapvető probléma van – olvasható ki az Állami Számvevőszék (ÁSZ) kritikájából. Ezek: a bevételi és a kiadási oldal, s az ebből keletkező deficit. Az ÁSZ szerint nem könnyű azonosítani a jövő évi költségvetés kiemelt céljait. Amennyiben tehát a számvevők sem látják az irányt, bizony veszélyesek lehetnek az előirányzatok. A 2006-os büdzsé az elemzők és gazdaságkutatók, sőt az Európai Bizottság szerint is gyenge alapokon áll. A hiány még a tervek szintjén is hatalmas: a költségvetési törvényjavaslat alapján a deficit az ideinek a másfélszeresére duzzadhat. Rendkívül rossz az is, hogy 2006-ra munkahelyteremtést segítő adócsökkentések helyett keresletélénkítő javaslatokat fogadott el a parlament, hiszen önmagában az áfa- és a személyi jövedelemadó-csökkentéstől nem lesz több munkahely.
Nagy kérdés, hogy a Financial Times és a Neue Zürcher Zeitung által viszonylag objektíven felvázolt helyzetben mi is a teendő. A legfontosabb talán a leltár, hiszen pontosan nem lehet tudni, hogy mi zajlik a gazdaságban. Itt elég, ha a KSH-beli elbocsátásokra és módszertani változtatásokra gondolunk, illetve az Eurostattal lefolytatott vitákra. Az állapotfelmérésre viszont alighanem csak a parlamenti választások után kerül sor.
Bármilyen meglepő, ebben a szituációban az ellenzéknek visszafogottnak kell lennie. Csak akkora kiadásnövelésre adhat be javaslatot, amelyet át is lehet csoportosítani. Van persze tartalék a Miniszterelnöki Hivatal költségvetésében is, lásd a kormányzati kommunikációs kiadásokat, a dolgok jelen állása szerint bevételi oldalon azonban nincs többletpénz, sőt az adócsökkentés révén keletkezett űrt is be kell majd tölteni.
Jogos a kérdés: van-e csodafegyver a kormányra készülő ellenzék kezében? Igen: állami gazdasági fejlesztési program és hosszú távon is fegyelmezett költségvetési politika. Ez az, ami nagyon hiányzik. Immár három és fél esztendeje.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.