Fügefalevél

2005. 11. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs az a törvény, amely megvédené a közpénzt kezelőjétől, az állami döntéshozótól – így összegezhetők a résztvevők tapasztalatai a közbeszerzés hazai gyakorlatáról. A közelgő választások előszeleként, úgy tűnik, megindult a közpénz áradata azokhoz a vállalkozásokhoz, amelyek – hálából – beteríthetik az országot a kormánypártok plakátjaival. Eközben már a parlament előtt van a közbeszerzési törvény legújabb módosítása.
„A közbeszerzési törvény csak akadálypályára kényszeríti, de nem akadályozza meg a profi cégeket abban, hogy megkerüljék a piaci versenyt.” „Amikor az emberek közbeszerzést mondanak, korrupcióra gondolnak.” „A hazai közbeszerzési eljárások 90 százaléka korrupt vagy szakszerűtlen.” A fenti idézetek, amelyek önkormányzati, illetve országos politikustól, valamint közbeszerzési szaktekintélytől származnak, azt mutatják, hogy a közpénzek elköltése tekintetében továbbra sem megnyugtató a helyzet Magyarországon.
Pedig még emlékszünk rá, ahogy a szocialisták és a szabad demokraták a közbeszerzési eljárás mindenhatóságát sulykolták a Fidesz-kormány működése idején. Kormányra kerülve furcsa átalakuláson ment át a két párt közpénzhez való viszonya. Az SZDSZ-es Csillag István közlekedési miniszter első autópálya-tenderén csak a közfelháborodás miatt alkalmazott közbeszerzési eljárást, és később az ezen a pályázaton részt vevő cégeket a Gazdasági Versenyhivatal kartellezés miatt hétmilliárd forintra büntette. A szocialisták a közbeszerzési jogszabály módosításával és az üvegzsebtörvény megalkotásával vélték letudni kötelezettségeiket. Emellett létrehozták Keller László „feljelentésügyi” államtitkárságát, amelynek feladata kimondva-kimondatlanul a Fidesz-kormány korrupciós ügyeinek felderítése volt. Az Medgyessy-kormány két éve alatt feljelentések százait produkáló Keller „népbiztos” egyetlen fideszes visszaélést sem tudott a hagyományos igazságszolgáltatás intézményein átverni, és csalódottan távozott posztjáról. Mi több, egyik közvetlen munkatársa – a Kulcsár-ügy mellékszálaként – maga keveredett korrupció gyanújába.
Az, hogy Keller távozása után magát a közpénzügyi államtitkárságot is megszüntették, csendes beismerése volt a koncepció és a személy alkalmatlanságának. Keller László történelmi tettként csak azt mutathatja fel, hogy a Magyar Fejlesztési Bank cégeivel együtt bekerült a közbeszerzési törvény hatálya alá. Így aztán elérte, hogy az MFB-n át nem lehet autópálya-építést finanszírozni. Igaz, a Gyurcsány-kormány más módozatot keresett az autópályapénzek költségvetésen kívüli kezelésének – a PPP-programokat –, és ezzel le is bukott az unió pénzügyi ellenőrei előtt.
Miközben a feltételezett Fidesz-visszaélések tíz- és százmilliárdjainak nem akadt nyomára, a szocialista–szabad demokrata koalíció kialakította a maga közpénzkezelési gyakorlatát. Az Országgyűlés a közelmúltban tárgyalta a Közbeszerzések Tanácsának (KT) 2004. évi beszámolóját, amelynek elfogadását az ellenzék is támogatta. Répássy Róbert, a Fidesz képviselője a vitában kijelentette: amikor az emberek közbeszerzést mondanak, korrupcióra gondolnak.
Hogy is van ez? Van törvény, van a betartása fölött őrködő hivatal, ugyanakkor van korrupció is? A korrupció nem magyar sajátosság, és nem is ennek a kornak a terméke – mondta el kérdésünkre az Országgyűlés alkotmányügyi bizottságának alelnöke. Kedves olvasmányunkban, Jókai Mór Aranyemberében elolvasható, hogyan működött az állami megrendelésre való szállítás már akkor is. A hadiszállító biztos lehetett benne, hogy előbb-utóbb megkapja a pénzét, nagy mennyiségeket adott el, és a minőséget nem ellenőrizték szigorúan. Ma éppen ilyen jó üzlet az állammal üzletelni, és akik az államot képviselik, nagy csábításnak vannak kitéve, hogy részrehajlóan döntsenek. Ennek a megakadályozására hoztak világszerte szabályokat, amelyek arra hivatottak, hogy elejét vegyék a törvénytelenségeknek. A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy az üzleti és a magánérdek gyakran felülírja a törvényt – fejtegette a politikus.
A korrupció a mindennapokban és az üzleti vagy a politikai élet magasabb szintjein hasonló logikát követ, és az úgynevezett kisember úgy érzi, felmentést kap a szabályok betartása alól, ha azt a nagyok áthágják. A szocialista–szabad demokrata koalíció gyakorlatáról például megállapította a KT éves jelentése, hogy a központi közigazgatásban a nem nyílt – vagyis a meghívásos és tárgyalásos – eljárások számának aránya magas, sőt növekedést mutat. Ennek egyik oka, állapította meg a jelentés, hogy nem működik a belső ellenőrzés, és így a döntések szubjektív szempontok alapján születtek meg. Mindez magyarra fordítva azt jelenti, állította Répássy, hogy a kormánykoalíció a közbeszerzési eljárásokat fügefalevélnek használja a testreszabott beszerzések lebonyolításához, vagyis az előre kiválasztott pályázók megrendeléshez juttatásához.
Időközben szakmai vita is kibontakozott a közpénzek elköltésének tisztaságáról. A Közbeszerzési Kultúráért Alapítvány elnöke, Várday György szerint a közbeszerzési eljárásoknak legfeljebb a tizede lehet „tiszta”. A szakember nem kevesebbet állított, mint hogy 100 eljárásból 90 esetében vagy vesztegetés, vagy a pályázók összebeszélése következtében kerül többe egy beruházás vagy szolgáltatás, mint amit a piaci ár indokolna. A törvény – jelenleg épp a parlament előtt fekvő – módosításáról is sarkos véleményt fogalmazott meg a szakember. Meglátása szerint az Európai Unió joganyagához történő hozzáigazítástól nem várható a hazai gyakorlat gyökeres megváltozása. A problémát ugyanis Várday szerint eddig sem a törvény tökéletlenségei okozták, hanem a végrehajtás következetlensége és az ellenőrzés gyengesége.
A magas beruházási érték miatt az útépítések körében a közvélekedés szerint gyakori a korrupció. Ezt alátámasztja a Transparency International felmérésének eredménye is: eszerint nemzetközi méretekben a korrupciós listát az építőipar, a fegyver- és energiaipar vezeti. Ennek ellenére túlzónak minősítette a 90 százalékos korrupciós arányt az általunk megkérdezett építőipari szakember. Módosíthatjuk a közbeszerzési törvényt, szigorú ellenőrzés nélkül sohasem akadályozza meg az útépítők titkos háttér-megállapodásait – vélekedett Kreszán Albert, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) általános alelnöke. A multinacionális cégek az elmúlt évtizedekben kidolgozták az ár magasan tartásának technikáját. Kreszán szerint az építőipari szakmában mindenki tudja, hogy ez a gyakorlat uralkodik az útépítéseknél. A kérdés nem az, hogy kartelleznek-e a cégek, hanem az, hogy elég erős-e az ellenőrzés, elég szigorú-e a verseny tisztaságának védelme ahhoz, hogy jogerősen megbüntessék az összebeszélőket. Kreszán szerint a politika is vétkes a mai helyzet kialakulásában. Nem vették figyelembe a közbeszerzési törvény módosításakor a szakemberek javaslatait, amelyekkel be lehetett volna zárni a kiskapukat. Ilyen például az úgynevezett mérnöki ár bevezetése, amely lehetetlenné tenné az irreális ajánlati árak elfogadását a döntéshozók – például az önkormányzati tisztviselők – számára.
A profi vállalkozóknak csak megnehezíti a törvény a piaci verseny megkerülését, de nem teszi lehetetlenné – mondta el kérdésünkre Deák András, a Fővárosi Önkormányzat közbeszerzési bizottságának kereszténydemokrata elnöke. A törvény változtatása, módosítása pedig általában a való élet után kullog. Ennek az a következménye, hogy a manipuláció gyakran nem törvénysértő.
A politikus elmondta, hogy Budapest szocialista–szabad demokrata városvezetése jórészt kénytelenségből engedte át a közbeszerzési bizottság elnöki székét az ellenzéknek, ugyanakkor a többség segítségével továbbra is érvényesíti érdekeit. Az elnök kiváltsága, hogy részleteiben megismerkedhet az anyagokkal, ami nem kis feladat: hetente akár több ezer oldal fut át a kezén, de sok eszköze nincs, hogy megakadályozzon egy-egy általa aggályosnak vélt akciót. Nem fordulhat a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz – ahhoz az állami hivatalhoz, amely az esetleges törvénytelenségeket próbálja visszaszorítani –, azt csak a résztvevők tehetik meg. Így legfeljebb a nyilvánosságot értesítheti, ha visszaélést tapasztal vagy törvénytelenséget sejt egy-egy ügy pályáztatásánál.
Gyanúra okot adó eljárások pedig akadnak bőven. Alapvetően kétféle típusú lehet a gyanús ügylet. Az egyik esetében a pályázat kiírója és a pályázó összejátszik, s ilyenkor – köznyelvi fordulattal – egy adott cégre írják ki a tendert. A második esetben a pályázók egyeznek meg egymás között a kiíró kárára. Az első esetben a pályázat kiírója speciális információkat ad ki a kiszemelt pályázónak a feladatról, illetve az szolgáltat ilyeneket önmagáról. Ennek köszönhetően jelennek meg olyan pályázatok, amelyek a jelentkezőktől különleges gépek vagy ritka szakmai végzettség meglétét követelik meg. Miskolcon most éppen azért áll a bál, mert a városvezetés a helyi közlekedési vállalat városi buszainál úgy írta ki a pályázatot, hogy csak egyetlen cég felelt meg a kritériumoknak: Euro–4-es besorolású motorral csak egy cég tudta szállítani a járműveket. A környezetvédelmi besorolás fontos szempont, de ha az unióban csak jövőre lesz kötelező ennek betartása, Miskolcon miért volt fontos egy évvel korábban? Deák András szerint a fentihez hasonló beavatkozások a kivitelezők körének a szűkítéséhez vezetnek, és ezzel megakadályozzák jó néhány cég indulását. Mindez a verseny és a versenyből következő árleszorítás ellen hat. A politikus szerint ez a kiíró felelősségét veti fel. Nem lehet olyan törvényt alkotni, amely megvédhetné a közpénzt kezelőjével, az állami döntéshozóval szemben.
Jól példázza mindezt a csepeli szennyvíztisztító ügye. Az Európai Unió által is támogatott beruházás egyik pályázati kiírása azért csúszott öt hónapot, veszélyeztetve ezzel az uniós eurómilliókat, mert a pályázat elbírálásában közreműködő illetékes minisztérium – a környezetvédelmi – ragaszkodott hozzá, hogy a részvételi feltételek között szerepeljen: „alkalmatlan az a pályázó, amelynek legalább egy befejezett vagy egy folyamatban lévő munkája nincs 20 milliárd forint összértékben”. A belobbizott félmondat a „folyamatban lévő” kifejezést tartalmazta. Az ilyen speciális kikötés arra utal, hogy egy meghatározott pályázó adottságaihoz igazítják a kiírást – véli Deák András. Pedig a tét nem kicsi: a projektet az EU a kohéziós alapból 305 millió euróval – mintegy 76,25 milliárd forinttal – támogatja, a beruházás 20 százalékát a magyar állam, 15 százalékát a főváros állja. Az idő múlásával az EU-s támogatás akár el is úszhat, de az mindenesetre már biztosnak látszik, hogy a szerződés legjobb esetben is csak december közepén köthető meg. Ekkor pedig esély sincs rá, hogy a teljes összeg 20 százaléka – amely előlegként lehívható lett volna az eredeti menetrend betartásával – ebben az évben befolyjék a költségvetésbe.
Külön érdekessége a történetnek, hogy a fővárosi vezetés a döntéssel foglalkozó bizottsági ülés alatt módosította a főváros közbeszerzési szabályzatát, illetve változtatta meg – értsd: növelte – a bírálóbizottságban szavazók számát. Vajda Pál főpolgármester-helyettes személyesen felügyelte a szavazást, és ugyancsak ő kezdeményezte, hogy változtassák meg a bírálóbizottságban szavazók létszámát, s ezzel biztosítsák a kormánypárti többséget.
A fővárosban az utóbbi időben divatba jött az ügyvédek jelentős összegre történő megbízása. A közbeszerzési törvény ugyanis a jogi szakértő és a megrendelő bizalmi viszonyára hivatkozva kivételt tesz, és kiveszi az ilyen megbízásokat a törvény hatálya alól. Ennek következtében százmillió forintos szerződések születnek, aminek ellentételezéseként sokszor felkészületlen, ám busásan megfizetett jogi tanácsadók tűnnek fel a bizottság ülésein. De más módon is igyekeznek megkerülni a törvény előírásait a fővárosban. Például azzal, hogy civil szervezeteknek szánt pályázati pénzeket cégeknek juttatták. Erre jó példa a kutyapiszokkampány, amelynek nyertesei között található Geszti Péteré is. Deák szerint a civileknek szánt 65 milliót törvénytelenül kapta az SZDSZ és a Gyurcsányhoz közeli showman cége. Ismervén a többi pénz útját, például az útfelújítások, a metróberuházás vagy épp a csepeli szennyvíztisztító-építés kommunikációjára szánt milliókat, félő, hogy Demszky az országgyűlési és az önkormányzati választások kampányát akarja közpénzen „előfinanszírozni” – vélekedett Deák András.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.