Gondok a légi mentésben

Hat helyett már csak három-négy légimentő-bázis üzemel Magyarországon. Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) és a helikoptereket üzemeltető magáncég egymást vádolja a légi mentés akadályozásával. Mindkét szervezet bírósághoz fordul, mert úgy látja: a másik fél szerződést szegett.

2005. 11. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Folyamatosan nőtt a légimentő-bázisok száma Magyarországon tavaly nyárig: akkor hat helyről szállhattak fel a helikopterek. Aztán megszűnt a szegedi bázis, s folyamatosan csökkent az üzemképes gépek száma is. Volt, amelyik lezuhant, és volt, amelyik az 1000 repült óránként előírt nagyjavítás miatt dőlt ki a sorból. Így ma már nem jut helikopter Miskolcra. Pécsett ugyan lenne működőképes légi jármű, ám ott sem működik légi mentés, mert a mentőszolgálat október 27-én a gépet átirányította Miskolcra, ami azóta sem érkezett meg oda. Takács Zoltán, az OMSZ főigazgatója szerint azért, mert a gépeiket 1994 óta üzemeltető BASE Kft. nem teljesíti utasításukat. Ármai Zoltán, a BASE Kft. ügyvezetője viszont állítja: szó sincs erről, egyeztetési okok, majd a rossz időjárási viszonyok miatt nem tudtak átrepülni Miskolcra.
A mentőszolgálat és a BASE Kft. között egyébként elszámolási vita is dúl. Takács Zoltán egy tegnapi szakmai beszélgetésen úgy fogalmazott: olyan munkák után nyújtott be számlákat a cég, amelyek teljesítése nincs a szerződésben, és az OMSZ sem kérte azokat. Példaként említette: az egyik helikopter javításáért az előre megállapított összegnek közel a kétszeresét kérte el a cég, de a pluszköltségekről nem tájékoztatta a mentőszolgálatot.
A BASE Kft. ügyvezetője viszont állítja: mindig megfelelően teljesítik a feladatokat, s csak a valós teljesítések után számláznak. – Az OMSZ csak utasítgat, de nem fizet, eddig körülbelül 20 millió forinttal tartozik nekünk – tette hozzá Ármai Zoltán. Úgy fogalmazott: a mentőszolgálat vezetősége azért küzd, hogy cégüket ellehetetlenítse, s ezért nem tartja túl nagy áldozatnak a légi mentés akadályozását sem. Az OMSZ és a BASE Kft. vezetője is úgy nyilatkozott, hogy jogi útra terelik az ügyet.
Noha az Állami Számvevőszék évekkel ezelőtt számos kivetnivalót is talált a légi mentés kapcsán, az egymást követő kormányok eddig nem léptek. Nemrég azonban a kormány határozatban rendelkezett arról, hogy az OMSZ alakítson saját tulajdonú kht.-t, amely a légi mentésért lesz felelős. Azonban ehhez is be kell vonni egy magáncéget, amire közbeszerzési eljárást írtak ki. Ezen a BASE Kft. is indult, ám a pályázatot érvénytelennek minősítették, és új tendert írtak ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.