Kézi vezérlésen a magyar vasutak

A kormánynak – EU-tagként – meg kell térítenie a nemzeti vasúttársaság indokolt költségeit, ám a jövő évi büdzsé csak a szükséges összeg felét tartalmazza. A vasúti törvényben azt kellene rögzíteni, hogy a MÁV vezetése nem a kormánynak, hanem az Országgyűlésnek felel – állítja szakértőnk.

2005. 11. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tovább nő jövőre a MÁV maga előtt görgetett adóssága, hiszen ez be van „építve” a 2006. évi költségvetésbe – állítja a lapunk által megszólaltatott szakértő. Pavics Lázár szerint ez hazánk európai uniós csatlakozása óta ellentétes a közösség szabályaival, de a most parlament előtt lévő vasúti törtvénnyel is. Ennek egyik bekezdése ugyanis azt tartalmazza: „A miniszter – a pénzügyminiszterrel egyeztetve – dönt a vasúti közszolgáltatási kötelezettség mértékéről, és ennek megfelelően hagyja jóvá a közszolgáltatási menetrendet. A jóváhagyással a miniszter kötelezettséget vállal arra, hogy a vasúti közszolgáltatási tevékenység menetdíjbevétellel nem fedezett, a vállalkozó vasúti társaságra háruló indokoltnak elismert költségét az állam a teljesítés tárgynegyedévét követő negyedév végéig a központi költségvetésből megtéríti.” Ugyanakkor a jelenleg az Országgyűlés által tárgyalt 2006. évi költségvetési törvényjavaslat mindössze 53 milliárd forintot irányoz elő erre a célra, ami kevesebb mint a felét teszi ki annak az összegnek, ami valójában szükséges lenne a vasút jövő évi működéséhez. A MÁV szakértői által készített, szigorúan bizalmas szakértői jelentés ugyanis 125 milliárd forint állami költségtérítést tart indokoltnak. Nem csoda hát, hogy a vasúttársaság rendre hitelfelvételre kényszerül, amelyet az állam végül kifizet. Ez a gyakorlat a MÁV kiszolgáltatottságát eredményezi a kormánnyal szemben, amit fokoz, hogy a vállalat első számú vezetőjét a gazdasági miniszter nevezi ki. A miniszter, Kóka János különösen sokat tett azért, hogy kézi vezérléssel működjön a vasúttársaság – állítja a szakértő. Az Európai Parlament irányelve a közösségi vasutak fejlesztéséről azt írja elő, hogy „A tagállamok megteszik a szükséges intézkedéseket annak biztosítására, hogy az irányítás tekintetében a vasúttársaságok független státussal és az államétól elkülönített vagyonnal, költségvetéssel és könyveléssel rendelkezzenek.”
Ezzel az EU-előírással szemben a törvényjavaslat semmiféle biztosítékot nem nyújt arra, hogy az állami tulajdonban lévő vasúttársaság függetlensége megvalósul – állítja Pavics. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják: ha az állami vasúttársaság vezetőit a közlekedési miniszter nevezi ki, addig ezeknek a vezetőknek nem a vasút piaci versenyképességének javítása lesz a legfőbb gondjuk, hanem az, hogy minél inkább a közlekedési tárca kedvében járjanak – a kettő pedig nem mindig fedi egymást. Erre példa lehet a MÁV több vezetőjének idő előtti menesztése – állítja a szakértő. Udvari László és Mándoki Zoltán távozása mögött megfigyelők egyaránt a vasút első emberének önállósodási törekvéseit sejtik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.