Dzsungelharc

K ö n y v e s h á z

Lőcsei Gabriella
2005. 12. 30. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy nemzetnél nemcsak az a fontos – vallotta Egry József, a fény festője –, hogy vannak-e értékei, hanem az is, hogy vannak-e az értékeinek megbecsülői. Ha köztünk volna, e borongós napokban is öröm töltené el a nap szerelmesének lelkét: a XX. századi magyar képzőművészet egyik legjelentősebb gyűjteménye talált otthonra Győrben az Esterházy-palotában, a vitathatatlan értékeket mindennél többre tartó polgárok buzgalmának köszönhetően. A gyorsíró-fejedelemnek is titulált Radnai Béla hagyatéka, amelyben egyértelműen Egry József művészete dominál, miután egy rózsadombi villából a Rába-parti város múzeumába költözött, magángyűjteményből közgyűjtemény lett, ország-világ nyilvánossága elé került. Éveken, sőt évtizedeken át előrelátó emberek, Kolozsváry Ernő és eszmetársai készítették elő a pompás kollekció lakhely- és státusváltozását. A pontot azonban a nagy tranzakció végére a könyvkiadásban is jeleskedő műgyűjtő és műkereskedő, Kieselbach Tamás tette ki. Ő ugyanis pár nappal a győri tárlatmegnyitó előtt a teljes Radnai-gyűjteményt megörökítő albumot jelentetett meg. A testes kiadvány, amelyben Molnos Péter, Zsákovics Ferenc, Kolozsváry Marianna és Várkonyi György tanulmánya olvasható, az 1930-as évektől főleg hazai kortárs művészek festményeit, szobrait, grafikáit vásárló Radnai Béla gyűjteményének fénykorát idézi fel. A kényszerű eladások és jótékony célú adományozások révén elkerült művekről is fogalmat alkothat tehát, aki a könyvet tanulmányozza. Sőt azt a polgári magatartást is megismerheti általa – segítségére van ebben a kiadvány fantasztikus képanyaga –, amely kötelességének érezte „a kor dzsungeléből” kimenteni az értékeket, erkölcsi s gazdasági feladatának tekintette, hogy európai rangot biztosítson a hazai képzőművészeknek.
Radnai Béla – ez a kötetben közreadott, részletes életrajzából, de a róla szóló visszaemlékezésekből is kiderül – nem volt mesésen gazdag ember. Közép-Európa legnagyobb és legrangosabb gyors- és gépíróiskoláját működtette, tanítványait a saját tankönyveivel látta el. Legelső képvásárlásaival az otthonát szerette volna szebbé tenni. A harmincas évek műkereskedői, akiket a művészvilág csak „frakkos banditákként” emlegetett, gyaníthatóan az orránál fogva vezették Radnait, de mert intelligens ember volt, és akadt pár jó szemű tanácsadója is, gyorsan kitanulta a műtárgyvásárlás fortélyait. Képeinek döntő többségét maguktól a művészektől szerezte meg, szinte kizárólag a kortársaitól vásárolt. Egrytől, Szőnyi Istvántól, Derkovits Gyulától festményeket és grafikákat, Medgyessy Ferenctől szobrokat, kisplasztikákat… A radikális avantgárd és a nonfigurációval kísérletező művészet nem érdekelte. Pár esztendő elteltével, a negyvenes években azután „otthonában szinte a képek tartották a falakat”. Ezt Borsos Miklós mondta Radnairól, azon képzőművészek egyike, aki jeles írók és költők társaságában, de a Képzőművészeti Főiskola növendékeinek a körében is gyakori vendége volt Radnai házának.
A Magyar Nemzet 1943 nyarán igen szemléletesen írta le, a Kieselbach-kiadvány hosszan idézi, miként alakult a XX. században a hazai magángyűjtemények története. Arról azonban már lapunk sem igen írhatott, hogy mi lett a sorsuk a második világháború után a csodával határos módon megmaradt kollekcióknak, hogy milyen áldozatok, milyen megalázó helyzetek árán lehetett – úgy-ahogy – együtt tartani az olyan gyűjteményeket, mint amilyen Radnai Béláé volt. A Radnai-gyűjteményt bemutató album alapján erről is képet alkothatunk. Történelmi jelentőségű információk ezek is, miként a gyűjtemény históriájának utolsó fejezete, Győrbe való költöztetésének története. Tanulságos ismeretek egy világról, amelyben az értelmiségi létnek még jelentősége, felelőssége s rangja lehetett. Győr városa persze most szépen tanúsította, hogy ezekről a fogalmakról nem kell feltétlenül múlt időben szólani. Talán még a mi korunk dzsungeléből is ki lehet válogatni az értékeket. Nem kell hozzá más, csak pár példaértékű ember meg egynéhány jó kiadvány, amely hozzájuk vezet.
(Magyar művészet, 1900–1950. Radnai-gyűjtemény. Kieselbach, Budapest, 2005. Ármegjelölés nélkül)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.