Január elsején áll fel a MÁV új árufuvarozási vállalata, amelynek az engedélyét a Közlekedési Főfelügyelet tegnap adta ki – közölte Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a vasúti reform helyzetét ismertető sajtótájékoztatón tegnap a Keleti pályaudvaron. Vezetője Kozák Tamás, a cég jelenlegi stratégiai vezérigazgató-helyettese lesz. Kóka elmondta, hogy az önálló társaság célja, hogy növekedjék a vasúti árufuvarozás hatékonysága, a logisztikai árbevétel. A miniszter szólt arról, hogy a reform keretében elkészült az új vasúti törvény, amelynek zárószavazása jövő héten lesz a parlamentben. A jogszabály alapján létrejön a Magyar Vasúti Hivatal. Szeptember óta a vasút fejlesztésére 45 milliárd, a működésre 58,5 milliárd forint államilag garantált hitelt vett fel a társaság. A vasúti reform lépéseként említette, hogy a vezetői szinteken 17 százalékkal csökkent a létszám. Elkészült a MÁV 2006. évi üzleti tervének első változata, amely többet szán fejlesztésre, ugyanakkor takarékos a működés tekintetében. A miniszter azt kérte a MÁV vezetésétől, hogy jövőre ne nőjön a veszteség. Kóka János a Ferihegyi repülőtér vasúti öszszeköttetésének megteremtése érdekében a Budapest Airport befektetőjével kezdeményez tárgyalásokat. A vasúti összeköttetés 2-2,5 éven belül megvalósulhat PPP-együttműködés keretében. A MÁV januárban ingatlanfejlesztési pályázatot ír ki a Déli pályaudvar területére, hogy magántőke bevonásával felújítsák a területet. A Déli pályaudvarnak illeszkednie kell a város szerkezetéhez, összhangban kell lennie a Kelenföldi pályaudvar rekonstrukciójával, és a felújítást követően magasabb szolgáltatást kell majd nyújtania.
A gazdasági miniszter bejelentéseire reagálva Fónagy János, az Orbán-kormány közlekedési minisztere úgy fogalmazott: Kóka szeptemberi, nagy hírveréssel bejelentett vasúti reformjának kezdete óta nem csökkent a MÁV vesztesége, hanem nőtt. A kormány továbbra sem fizette ki a közszolgáltatás, vagyis a menetrend teljes árát a vasúttársaságnak, hanem helyette százmilliós nagyságrendben vetetett fel vele piaci feltételekkel hitelt. A miniszter költséglefaragási terveit értékelve Fónagy úgy vélekedett, félő, hogy a járatok ritkításával, azaz a szolgáltatás csökkentésével igyekeznek olcsóbban megúszni a működtetést. A MÁV Cargo felállításáról, illetve a parlament előtt fekvő vasúti törvényről szólva Fónagy János kifejtette: a jogszabály valódi értelme az, hogy lehetővé tegye az államvasutak értékes részeinek a társaság jogi keretein kívülre menekítését és SZDSZ közeli érdekeltségekhez juttatását.
Honnan jön a pénz? Így hazudozik Magyar Péter a külföldi támogatásairól