Rózsaszín szemüveg

Ha így haladunk, beérjük Európát – állítja a gazdasági miniszter legújabb, egész oldalas hirdetésben. A hír igaz, annyi kiegészítéssel, hogy ennek az időtartama 35-40 évre tehető, feltéve, ha a magyar gazdaság bővülése ezalatt nem csökken – véli a lapunk által megszólaltatott elemző.

2005. 12. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatalmas, rózsaszín betűk, harsány, néha irritálóan csekély igazságtartalmú mondatok és egyoldalúan idézett adatok: a gazdasági miniszter önmagát és a gazdasági tárca tevékenységét közpénzen népszerűsítő hirdetési kampánya folytatódik. A tegnap több országos napilapban megjelentetett „Vágj bele, Magyarország!” főcímmel ellátott szöveg számos meglepetést okoz. Így például miközben a mai magyar gazdaság egyik közszájon forgó problémája a cégek közti körbetartozás, Kóka János azt írja: a magyar vállalkozók „időben fizetnek másoknak”. S a magyar vállalkozói kultúra eljutott „arra a szervezettségi fokra, amelyre az öreg Európa”. Ezzel szemben a valóság az, hogy a kényszerből született magyar szürkegazdaság aránya a nemzeti összterméken belül 20-22 százalékos, míg az unióban ez az arány sokkal alacsonyabb. S a szürkegazdaság meghatározó résztvevői a kis- és mikrovállalkozások. Ennek fontos következménye az egészségbiztosítási rendszer vagy a nyugdíjrendszer alulfinanszírozottsága. Ha most bevezetnénk az egyéni számlákat, 7-800 ezer munkavállalót „találnánk” – mondta el kérdésünkre Csaba László közgazdász, egyetemi tanár.
„Hamar utolérjük Európa fejlettebbik felét” – folytatja az örök optimista Kóka. A kérdés csak az, hogy mit jelent az, hogy „hamar”. A jelenlegi folyamatok meghosszabbítása esetén 35-40 év múlva érhetjük utol Ausztria fejlettségét. Ez az idő kevés, ha a török hódoltsághoz hasonlítjuk, de hosszú, ha a napról napra élő vállalkozók szemszögéből nézzük – fejtegette a közgazdász. Ráadásul a hirdetésben szereplő négyszázalékos GDP-bővüléssel is baj van. A hozzánk hasonlóan feltörekvő gazdaságok, mint az ír, a finn, a hongkongi növekedéséhez képest nem lenyűgöző a szám, másrészt évek óta lassuló mértékben nő: 2000 előtt még 4, 2004-ig 3,6, most pedig 3,5 százalék. Csaba László szerint a tényleges növekedést nem tapasztaló kisvállalkozások és háztartások szemszögéből irritáló a kormányzati kérkedés. Szerényebb, a közszolgálathoz illőbb magaviselettel és valódi teljesítménnyel eredményesebben lehetne versengeni a választók szavazataiért.

Sikerkampány százmillióért. A karácsonyig tartó, összesen 48,1 millió forintot felemésztő sikerpropaganda fél éven belül a harmadik sajtókampány, amit Kóka János neve fémjelez: robogó magyar gazdaságról számolt be a júniusban indított, Magyarország: kirobbanó siker című hirdetéssorozat és az augusztusban kezdett, Közös siker elnevezésű reklámkampány is, amelyek összesen 50 millió forintba kerültek. Tóth Judit, a gazdasági tárca szóvivője a kampányt azzal indokolta, hogy Kóka János kötelessége a közvélemény tájékoztatása a gazdaság valós helyzetéről. (Sz. E.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.