Szüret a falon

K ö n y v e s h á z

Ferch Magda
2005. 12. 30. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szőlő azóta létezik, mióta világ a világ. Az ember még meg sem jelent a földön, de ez a növény már élt – tanúsítják a földtörténeti harmadkorból maradt nyomok. Ásatásokból előkerült szőlőmagvak, szőlőbogyó- és venyigemaradványok bizonyítják, hogy ez a kultikus gyümölcs sok ezer éve szolgálja az embert. A szőlőművelés és a borkészítés azokhoz a fejlett mezőgazdasági kultúrával rendelkező civilizációkhoz köthető, amelyek öt–hatezer éve fejlődtek ki a Közel-Keleten. A szőlő és a belőle készült gyógyerejű, „páratlan nedű”, amely sokáig csak a kiváltságosok itala volt, egyszerre kötődik a vallási rítusokhoz és a világi ünnepekhez, és minden korban változatosan feldolgozható témát kínált a művészetek művelőinek.
A bor a művészetben címet viselő művelődéstörténeti képeskönyv katalán szerzője gyönyörű ábrázolásokat felvonultatva mutatja be, milyen rendkívüli jelentősége volt – és van – a szőlőnek, valamint a belőle készült italnak a Földközi-tenger vidékének kultúráiban az őskortól máig. Nyolc fejezetben csoportosítva, az őskortól napjainkig időrendben haladva mutatja be anyagát. Vázlatos történeti-művészettörténeti elemzéseit az egyes korszakokból és területekről kiválasztott képekre fűzi fel, de nem művészettörténetet ír. Azokra a művészeti alkotásokra hívja fel a figyelmet, amelyeken a szőlő és a bor „úgyszólván főszereplő”.
A legrégebbi ábrázolásokra – szüretelő emberek festett figuráira – őskori barlangokban találtak a szakemberek. Jelen van ez a témakör az összes távol-keleti kultúrában, kiemelt szerepet kap Egyiptomban, a klasszikus ókorban, a görögök és a rómaiak világában. Fennmaradtak szőlőskertet ábrázoló hieroglifák, egyiptomi sírkamrákban a borkészítést leíró jelenetek, szülőfürt alakú üvegkancsók, amforák. A görög mitológiában a borkultúra atyjához, a termékenység istenéhez, Dionüszoszhoz, a római világban Bacchushoz, illetve a Liber Pater-kultuszhoz kötődik ez a témakör. Kiemelt helyet kap a bor a Bibliában mint eucharisztikus szimbólum és allegória (a kánai menyegző, az ígéret földjének szőlője, az utolsó vacsora). A keresztény ikonográfiába a korai kereszténységtől hagyományozódik. A középkortól a vallással összefüggő művészeti alkotások mellett megjelennek a realisztikusabb, elbeszélő jellegű ábrázolások is a laikus művészeti emlékekben: kalendáriumokban, pompás szövött kárpitokon, hóráskönyvekben, a XV–XVI. századi palotákat díszítő festményeken és szobrokon. A XVI. századtól terjed el „az európai gondolkodás egyik abszolút eredeti terméke”, az önálló festészeti műfajként megjelenő szőlős és boros csendélet, amely új tartalommal telítődik, de megmarad a XIX–XX. század nagy mestereinek munkáiban is. Megannyi ismert és kevésbé ismert remekmű tárháza ez az album.
(Monserrat Miret i Nin: A bor a művészetben. Officina ’96 Kiadó, Budapest, 2005. Ára: 8900 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.