A gazdasági tárca diktál a Transelektrónak

A gazdasági tárca úgy kíván segíteni a likviditási válságban lévő Transelektrónak, hogy nyomást gyakorol rá, adja el értékes ingatlanjait – tudta meg lapunk. Pedig a tét nem kicsi: ha meghiúsulna a Flirt motorvonatüzlet, félő, hogy kikerülne az országból a motorkocsigyártás, és munka nélkül maradna több ezer ember.

2006. 01. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gazdasági és közlekedési tárca minden olyan segítséget megad a Transelektro csoportnak, amely összhangban van az Európai Unió versenyjogával és a tulajdonosok, főként a Magyar Fejlesztési Bank érdekeivel – jelentette ki a gazdasági miniszter. Ez a segítség azonban nem más, mint hogy arra kívánják rávenni a vállalatot, váljon meg a Transelektro Ingatlancsoport 14 hektárnyi beépíthető ingatlan vagyonától. Ebben a kérdésben Kóka János miniszter hajthatatlan – tudta meg Székely Péter környezetében dolgozó informátorunk. A Transelektro holdingnál kialakult likviditási-finanszírozási válságot olyan összetevők idézték elő, mint az utóbbi években rendkívül erős forint, a magas kamatlábak, a világpiacon jelentősen megemelkedett alapanyagárak, a magyarországi körbetartozások, a magyar tulajdonú cégekre jellemző tőkehiány és az ipari csoporton belüli vezetői hiányosságok – áll a Transelektro közleményében.
Az ipari csoportnál a szállítói tartozások és a vevői követelések azonos nagyságrendűek – állítják a vállalatnál. A cég tartozásait ötmilliárd forintra teszik a szakértők, és hasonló méretű a követelésállomány is. Ennek kiemelkedő eleme a pécsi erőmű 800 millió forintos tartozása a Transelektro Energetikai és Környezetvédelmi Rt.-nek. A cégcsoport több vállalata ellen indított felszámolási eljárást hitelezője a közelmúltban, ám mind az említett energetikai társaságnak, mind a Ganz Transelektro Közlekedési Rt.-nek sikerült kifizetnie adósságait. A felszámolási eljárások azt mutatják, hogy a csoportnak egyre kevésbé szívesen hiteleznek a bankok. Ez azért okoz komoly gondot a Transelektro csoportnak, mert megrendelései teljesítéséhez friss tőkére lenne szüksége. A Ganz Transelektro Villamossági Rt. például a Közel-Keleten, Indonéziában, Nyugat-Európában és Oroszországban is kapna megbízásokat, ehhez azonban hitel szükséges.
A bankok óvatosak a Transelektróval. Az egyik cégben, a villamossági részvénytársaságban 42 százalékos tulajdonnal rendelkező MFB például azt hangsúlyozta, hogy egyedüli célja saját érdekeinek érvényesítése. Azt is leszögezte, nem szerezhet többséget a cégben, vagyis nem segíthet komolyabb tőkeemeléssel. A kereskedelmi bankok mintegy 20 milliárd forintot hiteleztek a Transelektro csoportnak. Lapértesülések szerint az OTP, az IEB, az MKB, a Raiffeisen és az Erste csak akkor lenne hajlandó újabb hiteleket nyújtani, ha az állam garanciát vállalna a visszafizetésre. A segítség feltétele lehet az is, tudta meg laptársunk, hogy Székely Péter és a menedzsmentbe a közelmúltban behozott két fia mondjanak le részesedésükről, és távozzanak a vállalat éléről. A Transelektro csoport nehézségei veszélyeztetik a MÁV számára készülő elővárosi motorvonatok esetében a hazai beszállítás tervezett mértékének fenntartását. A svájci Stadler Bussang AG legfontosabb hazai partnere a Ganz Transelektro Közlekedési Rt.; az együttműködés lehetővé tenné, hogy a kezdeti 20–23 százalékos hazai beszállítói hányad 40–42 százalékosra emelkedjen, mivel tizenöt jármű a MÁV Északi Járműjavítónál készülne. A Stadler ugyan továbbra is a Transelektróval képzeli el az együttműködést, ám ha ez meghiúsulna, a svájciak más alvállalkozót bíznának meg, és ebben az esetben csökkenne a hazai hányad. A Transelektro azt vállalta, hogy a motorvonatokhoz kifejleszti és legyártja a transzformátorokat, vontatómotorokat, valamint a hajtásláncot. Ehhez akkor kezdhetnének hozzá, ha a MÁV februárban aláírja a finanszírozási szerződést.



Családi cég. A Transelektro csoport éves árbevétele 30-35 milliárd forint körül mozog, amelynek 60-70 százaléka exportból származik. Az ipari csoport mintegy 2000 dolgozót foglalkoztat, és a mögötte lévő beszállítói körben 5000–6000 ember talál munkát. A vállalat élén Székely Péter elnök áll, aki egyre inkább a stratégiai döntések meghozatalára korlátozza tevékenységét. A cég jövőjét meghatározó két vállalat, a Ganz Transelektro Villamossági Rt. és a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. vezetését a közelmúltban vette át a nagyobbik fiú, a most 30 éves Székely Balázs, míg a 29 éves Székely Gábor az ingatlanfejlesztéssel foglalkozó Transelektro Vagyonkezelő Kft.-t irányítja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.