Amíg a medrében a Tisza…

A Medgyessy-kormány az ígérte, 2004 végére megoldódik a Felső-Tisza árvízvédelme, Persányi Miklós jelenlegi vízügyi miniszter pedig arról beszél, hogy idén húszmilliárd forintot költenek a Vásárhelyi-terv megvalósítására – mégsem épülnek az ígért tározók a Felső-Tisza vidékén. Különösen a Tivadar fölötti folyószakaszon aggasztó a szükséges fejlesztések elmaradása, hiszen ott szakadt át 2001-ben a gát, s most sincs semmi, ami megvédene egy hirtelen olvadás következményeitől. A kormányzat tehetetlenségét látva a Kárpátokból lezúduló tavaszi víztől joggal tartó polgármesterek már tavaly kezdeményezték: alakítsanak ki a Beregben, Gulács– Jánd térségében árapasztó tározót, ám arra hivatkozva, hogy ez nem része a Vásárhelyi-tervnek, nem ad pénzt a tárca.

2006. 01. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akartak itt tározót csinálni a Vásárhelyi-terv keretében Tisza–Szamos-közi tározó néven, ám csak a szűken vett vízügyi szempontokat vették figyelembe a terület kijelölésekor, így nem tudtunk belemenni – mondja Nagy László, Panyola polgármestere. – Pedig nem kell az agrártudományok nagydoktorának lenni ahhoz, hogy valaki észrevegye: Panyola, Nábrád és Kérsemjén térségében vannak Szatmár legjobb földjei. Vagyis éppen azon a területen, amit a vizesek el akartak árasztani. Természetes, hogy nem járultunk hozzá, hiszen ez a térség halálát jelentette volna – magyarázza ellenállásukat Panyola első embere. Amint mondja, három kérdésre szerettek volna választ kapni. Miért olyan alacsony a földekért kínált állami kártalanítás összege? Hol fognak gazdálkodni, ha birtokaikon megépül a tározó? Hogyan lesz bármiféle fejlesztés a vidéken, ha az építési korlátozások miatt sem istállót, sem magtárat nem építhet a földjén a gazda? A kérdésekre válasz nem jött, ám a Tisza–Szamos-közi tározó építése lekerült a napirendről.
A földek tehát egyelőre maradnak mezőgazdasági művelésben, ami jó az ott gazdálkodóknak, ám rossz mindazoknak, akiket a Tisza elöntéssel fenyeget Tivadartól felfelé évről évre. Nagyarig nincs gond, addig tíz métert emeltek a gáton még az Orbán-kormány idején, utána viszont csak a Jóistenben bízhatnak az ott élők. A jogos félelmeket csak fokozza, hogy a tivadari híd alatt összeszűkül a hullámtér, így ha nagy tömegű víz zúdul le, bizonyossággal gátszakadással kell számolni. – Nem mondom, hogy semmi nem történt, de hogy édeskevés az üdvösséghez, az biztos – summázza a helyzetet Danó Sándor, Tivadar polgármestere. – A térségre a kormány most 194 milliót költött: kiirtották a cserjéket, letakarítottak egy-másfél métert az iszaprétegből, és szemben, Kisarnál kikotorták a Tisza medrét. Azonban nem szűnt meg a Tisza tölcsérszerű szűkülete a híd alatt, és nem lett jobb a lefolyása az üdülőterületnek sem. Utóbbi azért nagyon veszélyes, mert az üdülőtulajdonosok – nem törődve a tilalommal – beépítették a lábakra épült házak alját. Így aztán, ha jön a víz, sokkal lassabban tud lefolyni, mintha szabadon állna az üdülők láb alatti része. Ezen viszont nem nagyon akaródzik változtatni a választások előtt álló kormányerőknek, nem merik összeakasztani a bajszukat az üdülőtulajdonosokkal – avat be a helyi politika összefüggéseibe a tivadari polgármester.
Nincs viszont ilyen akadálya annak, hogy Tiszakóród vízzel szembeni kiszolgáltatottságát csökkentsék az arra illetékesek, mégsem történik semmi ott sem. Ez a település közvetlenül a Tisza partján, az ukrán határ mentén húzódik meg, s bár maguk emberül készülnek a zord időkre, mégsem érezhetik biztonságban magukat. Hiába a 160 fős vészelhárító csapat – gyakorlatilag a falu egész felnőtt férfilakossága –, megszervezve, brigádokba osztva, annak rendje-módja szerint, és hiába a sok homokzsák, ha Rahóról, Viskről megindul a hó, itt nincs mit tenni – tudjuk meg Gyulai Gáspár polgármestertől. E község gondja ugyanis az, hogy felette folyik a palád–csécsei csatorna, aminek az a rendeltetése, hogy 12 község belvizeit összegyűjtse és a Tiszába vezesse. A bökkenő csak az, hogy magas vízállás esetén pont fordítva működik, mint ahogy kéne: megindul rajta visszafelé az áradó Tisza vize, és elönti a községet. – Most csináltak nekünk egy szivattyút, amivel adtak egy pofont annak, aminek szoktak… – mondja a polgármester. – Bár azt ígérték, kétszer akkora teljesítményű lesz, mint az elődje, mire megépült, kiderült, hogy épp akkora a kapacitása, mint annak, amit kihajítottak. Hát ez meg mire volt jó? Nem azért kellett az új, mert a régi nem bírt a vízzel? – teszi fel a költői kérdést Gyulai Gáspár, hozzáfűzve, hogy rajtuk is csak az segítene, ha a tivadari híd alatt a szűkület megszűnne, és nem nyomná vissza az árvizet a fölötte lévő községekre. Erre viszont semmiféle garancia nincsen, a híd átépítése ugyanis, bármennyire logikus is lenne, egyetlen tervben sem szerepel.
De közelebb vinne a megoldáshoz az is, ha a Beregben, ahol semmiféle lakossági ellenállásba nem ütközik, végre megkezdődne a tározóépítés, hogy meg lehessen fogni az áradó Tiszát Jánd és Gulács között. De az sem lenne haszontalan, ha hozzákezdenének a Lónya– Szalóka belvízvédelmi rendszer kiépítéséhez vagy a zagatai hegyvidék tervezett gáterősítéséhez. Itt viszont az a bökkenő, hogy a magyar szándék kevés, nemzetközi együttműködés szükségeltetik, hiszen ez a több tucat beregi és szatmári polgármester által támogatott terv megvalósítása ukrán közreműködést is követel. Magától értetődik, hogy e határ menti együttműködést igénylő projekt nem része a Vásárhelyi-tervnek meg más hazai terveknek sem, így jelenleg semmi forrás nincsen rá. A tervezést is csak INTERREG pályázati pénzből tudná megkezdeni a Felső-Tisza-vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság. Ha nyernek, legkorábban 2007-ben érkezhet meg a pályázott 360 millió forint, akkor indulhat a tervezés, a kivitelezés kezdetének dátumát pedig megjósolni sem meri a vízügyi igazgatóság lapunknak nyilatkozó, ám magát megnevezni nem kívánó munkatársa. Arra a kérdésre, hogy akkor mi védi meg a Tivadar fölötti felső-tiszai településeket, ha se hídátépítés, se tározóépítés nem lesz a közeljövőben, nem is próbál választ adni…
A nagyon veszélyeztetett településektől kicsit délebbre haladva Olcsvaapátiban azt halljuk, itt a víztől nem félnek az emberek. Halász Csaba polgármester azt mondja, a Tisza és a Szamos által határolt község lakói évszázadok óta hozzászoktak ahhoz, hogy néhány évente „meglátogatják” őket otthonaikban a folyók – ám annál inkább aggódnak amiatt, hogy lassan nem lesz miből megélni a faluban. – Minálunk nem hétszázalékos a munkanélküliség, ahogyan Gyurcsány elvtárs állítja, hanem hetven – mondja Halász Csaba.
Ennek egyszerű oka van: októbertől áprilisig gyakorlatilag nem lehet megközelíteni a falut, mert a zajlás, illetve áradások miatt a komp nem jár, híd meg nincsen, hogy az alig néhány kilométerre lévő Vásárosnaményba át lehessen jutni. Ha nincs fagy, a közel harminc kilométerre lévő Fehérgyarmat felé lehet csak közlekedni, ha van, lehet a Szamoson keresztül is, természetesen gyalog. Ez kényszermegoldásként járja a Vásárosnaményban dolgozóknál, ám semmiképpen nem tekinthető korszerű közlekedési formának, nem vonzza különösebben a tőkét. Így nem meglepő, hogy nincs az a vállalkozó, aki Olcsvaapátiban akarna befektetni. – A Szamos-híd, amit szeretnénk, kétmilliárd forintba kerülne. Ez összekötne bennünket az épülő M3-as autópályával, és megmentene a pusztulástól. De úgy látom, nemhogy Olcsvaapáti, de az egész Szatmár sem ér kétmilliárd forintot ennek a kormánynak…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.