Fehérvári freskók

Könyvesház

Munkatársunktól
2006. 01. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A XVIII. századi freskófestészet egyik legkiválóbb mestere, Franz Anton Maulbertsch (1724–1796) művei ott vannak a mai Ausztria, Cseh- és Morvaország, Szlovákia, Németország és Magyarország templomaiban és kastélyaiban, valamint Európa több nagy múzeumában. Halála után apósa, a rézmetsző Jacob Schmutzer megjegyezte, hogy veje Magyarországon készítette legjelentősebb munkáit. Nálunk manapság elsősorban a sümegi plébániatemplomban készült képeit (1757–1758) ismerik, akik ismerik. A sümegi freskók megfestésére föltehetően a veszprémi püspöktől, Padányi Bíró Mártontól kapott megbízást Maulbertsch. A szakemberek egyetértenek abban, hogy a művész „Sümegen pályájának csúcsára ért, és itteni teljesítményét a korszak legnagyobb alkotóiéhoz lehet mérni. Az ezt követő évtizedekben lett egyike az akkori Magyarország legfoglalkoztatottabb művészeinek.” Kevesebben tudnak azonban a székesfehérvári karmelita – a mai szemináriumi – templomban megfestett munkáiról, amelyeket most Szelényi Károly fotóművésznek, valamint az ő és felesége kiadójának köszönhetően szép albumban is megcsodálhatunk. A három nyelven megjelent (magyar, angol, német) kötethez Kovács Péter írt értő tanulmányt, vázolva a mester magyarországi működését és részletesen elemezve a fehérvári freskókat, amelyeket ő a művész érett korszakának kiemelkedő értékeiként tart számon. „Ennél gazdagabb, varázslatosabb rokokó interieurt alig találunk Magyarországon… Ez is egyik fő műve Maulbertschnek” – idézi Ybl Ervinnek az övével egybehangzó kritikáját 1961-ből.
Az egyszerű egyhajós templomba belépőt meglepi a belső berendezés és a díszítések gazdagsága. A karmeliták a törökök kiűzése után telepedtek meg Fehérvárott, és a szerzetesrendek feloszlatása után még jó ideig a helyükön maradtak. Az utolsó karmelita atya 1799-ben hagyta el a rendházat. A kiürült épületet a második fehérvári püspök, Milassin József adta át a szemináriumnak 1801-ben.
A Maulbertsch-freskók készítési idejét Kapossy János tanulmánya alapján 1767 és 1769 közé teszik a szakemberek. Kovács Péter rámutat arra a sajátos ellentmondásra, hogy míg Maulbertsch működése „a legtöbb esetben írásos anyagokkal, fennmaradt levelekkel, szerződésekkel is jól dokumentált”, szinte semmit sem tudunk arról, hogyan készültek a fehérvári freskók, és ki lehetett a „Szűz Mária életét és a megváltás misztériumában betöltött szerepét bemutató, összetett és bonyolult programjának a kidolgozója”. Csak egy rajzvázlat maradt meg a Mária születését ábrázoló jelenethez, ezt a bécsi Albertinában őrzik. Kovács Péter feltételezi, hogy a képek megrendelője a templom bejáratától jobbra nyíló kis kápolna falán megfestett szerzetes barát – valószínűleg az egykori házfőnök – lehetett.
A szép kiállítású könyvhöz Erdő Péter bíboros prímás és Warvasovszky Tihamér, Székesfehérvár polgármestere írt ajánlást, illetve köszöntőt.
(Kovács Péter – Szelényi Károly: Maulbertsch Székesfehérvárott. Magyar Képek, Budapest, 2005. Ára: 3800 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.