Kitől védi Gyurcsány a köztisztviselőket?

Noha 2002 óta csaknem tizenötezer fős leépítés történt a köztisztviselői szférában, Gyurcsány Ferenc a napokban a közigazgatási kar megvédésére tett ígéretet. Nem mellékes, hogy a leépítések elsősorban a lakossági szolgáltatások területét érintették, a tárcák létszáma idővel viszont mindig visszaállt, sőt növekedett, leglátványosabban éppen a kancelláriáé. A miniszterelnök, aki korábban többször megfogalmazta vádját, miszerint a közigazgatási kar egyes tagjai a Fidesz „árnyékállamának” dolgoznak, felszólította a köztisztviselőket: tartózkodjanak mindenféle pártpolitikai aktivitástól, a választási évtől függetlenül továbbra is koncentráljanak a kormány politikai és közjogi célkitűzéseinek megvalósítására.

Bákonyi Ádám
2006. 01. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megvédem a közigazgatási kart az olyan megalapozatlan, politikai indíttatású fenyegetésektől, amelyek például a testület megfelezéséről szólnak – mondta Gyurcsány Ferenc hétfőn, a közigazgatási államtitkári értekezleten. A miniszterelnök figyelmét valószínűleg elkerülte, hogy a létbizonytalanság miatti szorongással éppen a 2002-es kormányváltás óta küszködik a köztisztviselői kar. A kormány 2003 decemberében, mintegy karácsonyi ajándékként, mindenféle egyeztetés nélkül bocsátott el 6900 köztisztviselőt. Bár a szférát ekkor azzal nyugtatták, hogy a lépéssel megoldották a szükséges költségcsökkentéseket, 2004 őszén Draskovics Tibor bejelentése újra összehúzta a köztisztviselők gyomrát. Az akkori pénzügyminiszter közlése szerint a 2005-ös béremelések és a 13. havi fizetés fedezetét az öt százalékkal csökkentett előirányzatokból kell kigazdálkodni. Ez lehet szervezeti átrendezés, a munkafolyamatok átgondolása vagy éppen létszámcsökkentés. Azt, hogy leginkább elbocsátásokra lehet számítani, jól mutatta: a kabinet negyven-, későbbi korrekciója szerint negyvenkétmilliárd forintot különített el a várható végkielégítésekre. Az elbocsátások meg is kezdődtek, ám a tapasztalatok azt mutatták, hogy nem a bürokrácia, hanem a lakossági szolgáltatások színvonala csökkent. A tárcavezetők ugyanis megkímélték, sőt több esetben növelték saját apparátusukat, míg az APEH-nél, a VPOP-nál, a környezetvédelmi felügyelőségeknél jelentős leépítések történtek.
A kabinet és a közigazgatási kar viszonyát jól mutatja, hogy tavaly júniusban a köztisztviselői érdekképviseletek tárgyalóasztalhoz szerettek volna ülni, mert megelégelték az „ellenük folytatott hecckampányt” és tisztázni akarták, hogy „a kormánynak mi a baja saját apparátusával”. Több kormányzati vezető a szerintük mindössze húszszázalékos hatékonysággal működő közigazgatást nevezte meg az ország versenyképesség-növekedésének gátjaként. Hangoztatták, hogy a döntések körül minden rendben van, azonban a végrehajtó köztisztviselők nemtörődömsége akadályozza a közigazgatás hatékony működését. A szférát képviselő valamennyi érdekvédelmi és más szakmai szervezet legutóbb novemberben fordult levélben Gyurcsányhoz, tiltakozva, hogy több kormányzati vezető újra támadja a köztisztviselői kart, miközben a kormányváltás óta végrehajtott, összességében tizenöt százalékos, azaz mintegy tizenötezer fős létszámcsökkentés lassan a feladatok ellátását veszélyezteti.
A kormány négy éve ígérgeti a kisebb, olcsóbb államigazgatást, az államreformot, azonban ebből semmi sem valósult meg, sőt az államapparátus létszáma az elmúlt négy év alatt több ezer fővel nőtt – reagált a kormányfő szavaira a Fidesz. A párt szerint a „luxusbaloldal kormányában” ötven százalékkal több állami vezető dolgozik, mint amennyi az Orbán-kormányban volt, és a legnagyobb mértékben – húsz százalékkal – éppen a Miniszterelnöki Hivatal személyi állománya növekedett. A Gyurcsány-kabinet állami vezetői évente összesen 6,2 milliárd forintba kerülnek a magyar adófizetőknek, ami kétszerese annak, mint amennyi az Orbán-kormány idejében alkalmazott állami vezetők esetében lenne – mutatott rá a Fidesz, javasolva, hogy a példátlan kormányzati pazarlás megszüntetésének első lépéseként még ebben az évben a felére kell csökkenteni az állami vezetők juttatásaira fordított költségeket.
Gyurcsány Ferenc hétfőn arra kérte az közigazgatási kart, hogy tartózkodjanak mindenféle pártpolitikai aktivitástól, kampányszerepléstől, a választási évtől függetlenül továbbra is koncentráljanak a kormány politikai és közjogi célkitűzéseinek, a száz lépés programjának a megvalósítására. A köztisztviselők túlnyomó többsége fő feladatkörében nem valamely politikai erő, hanem a köztársaság szolgálatára szegődött – fogalmazott. Felszólította hallgatóságát, hogy minden olyan vezetői magatartást akadályozzanak meg, amely esetleg a lojalitás, a hűség feltételévé a pártpolitikai beállítottságot teszi. Mint mondta, ő is el fogja választani miniszterelnöki és pártpolitikusi tevékenységét.
– A pártsemlegességre való kérés nemcsak mint a miniszterelnöktől, hanem egyben az elsőszámú munkáltatótól érkezett – fogalmazott lapunknak Fehér József. A Magyar Köztisztviselők és Közalkalmazottak Szakszervezetének főtitkára szerint a miniszterelnök kérése lényegében megegyezik a köztisztviselői eskü tartalmával. Ez alapján a köztisztviselők a szolgálati és az államtitkot megtartják, ugyanakkor a közérdekű adatokat kötelesek kiadni – tette hozzá Fehér József.
Ismeretes, 2002 óta a kormány számos független intézménnyel és vezetőjével került konfliktusba, ide sorolható a Magyar Nemzeti Bank, a Legfőbb Ügyészség, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete, a Központi Statisztikai Hivatal. Gyurcsány Ferenc többször fogalmazta meg azt a vádat, hogy a Fidesz „árnyékállamot” működtet, amelyen belül fontos köztisztviselők sora nem az államhoz, nem a törvényekhez lojális, hanem azokhoz, akik az előző ciklusban kinevezték. – A kormány és a mögötte álló pártok nem tehetnek mást, mint hogy felveszik a sorozatosan eléjük vetett kesztyűt, és megvívják azt a küzdelmet, amely arról szól, hogy Magyarország demokratikus jogállam, vagy pedig demokratikus akaratnyilvánításában korlátozott tekintélyállam lesz – fogalmazott Gyurcsány. A most a köztisztviselők semlegességéért aggódó miniszterelnök ugyanakkor 2004 januárjában azt fejtegette, hogy „a mainál szélesebb körben, a kormányozhatóság reális szükségleteihez igazodva határoznánk meg azokat a köz- és államigazgatási funkciókat, amelyek betöltőitől a kinevező kormány politikai lojalitást várhat el”.
A kormánynak tartózkodnia kellene a független intézmények elleni támadásoktól és az így értékelhető nyilatkozatoktól – fogalmazott korábban Orbán Viktor. A volt kormányfő hangsúlyozta: Magyarországon minden köztisztviselő kötelességeit és jogait törvények határozzák meg, ennek kell érvényt szerezni. Minden, ami ezen túl van, az politika, méghozzá olyan politika, amivel nem lenne szabad megzavarni a közszolgálatot végző embereket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.